وزیر کشور خواستار برخورد شدیدتر با متخلفان رانندگی شد

عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست مشترک شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و کمیسیون ایمنی راه‌ها اظهار کرد: از پیش از یک ماه قبل دوستان در دستگاه‌های مختلف مجموعه اقداماتی که لازم است برای امن تر کردن سفرهای نوروزی انجام دهند را اعلام کردند.

وی افزود: در طول سال باید جلسات مختلفی با محورهای تک‌بعدی به فرض با محور نقاط حادثه‌خیز برگزار شود تا تمام کار به پایان سال ختم نشود.

رحمانی فضلی تصریح کرد: تعداد خودروها روز به روز افزایش پیدا می‌کند و به مراتب سفرها هم بیشتر از پیش می‌شود و به تبع تصادفات هم زیاد می‌شود ولی ما باید کاری کنیم که آمار تصادفات کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: اگر ما تلاش کنیم و با تمام ظرفیت پای کار بیاید و همچنین از ظرفیت‌های مردم استفاده کنیم کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای قطعاً کاهش پیدا می‌کند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: ما استان‌هایی که دارای بیشتر تصادفات بودند را با اولویت زودتری برایشان اقدامات خاص انجام دهیم و یک سیستم تشویق و تنبیه هم برایشان در نظر بگیریم.

وی گفت: در استان‌هایی که تصادفات و تلفات جاده‌ای افزایش پیدا کرده باید سیستم‌ها و نهادهای اداری آنجا را تنبیه کنیم و این موضوع از طرف پلیس به آنها ابلاغ شود.

رحمانی فضلی تصریح کرد: هواشناسی باید به مردم اطلاعات دقیق دهد و همین بحث وضع آب و هوا می‌تواند خیلی بر کاهش آمار تصادفات جاده‌ای تأثیر داشته باشد.

وی گفت: از وظایف ذاتی صدا و سیما اطلاع‌رسانی است و این نهاد نباید تقاضای پول برای تبلیغاتی مانند تبلیغات پلیس داشته باشد، پول را باید از نهادهای خصوصی بگیرد نه نهادهای حاکمیتی، ما این موضوع را حتماً پیگیری می‌کنیم.

رحمانی فضلی گفت: یکی از ظرفیت‌های خوب صدا و سیما، صدا و سیماهای استانی است که برنامه‌های تبلیغاتی پلیس و سایر نهادها را بدون دریافت ریالی پول پخش می‌کنند و مردم هم در این استان‌ها از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند.

وزیر کشور گفت: ما نه تنها در وزارت کشور بلکه در هیچ نهادی با دادستانی مشکل نداشتیم ولی لازم است به برخی از پرونده‌ها خارج از نوبت رسیدگی شود و اهمیت بیشتری داده شود و جریمه رانندگان مست بیشتر شود.

رحمانی فضلی گفت: باید با متخلفان شدید و قوی برخورد شود و به هیچ عنوان به آنها رحم نشود. باید با افرادی که از قانون تخطی می‌کنند برخورد جدی تری شود.

وی گفت: من همان موقع که متوجه شدم بازیکن فوتبال در برابر مأمور راهور گردن کشی کرده است از دادستان هم خواستم که با او شدیدترین رفتار را داشته باشند، ولی بعد دیدیم که آن بازیکن خود به اشتباه خود پی برد و از پلیس عذرخواهی کرد و موضوع بین آن بازیکن فوتبال و پلیس رفع شد.

رحمانی‌فضلی بار دیگر تاکید کرد: من به عنوان وزیر کشور تأکید می‌کنم که پلیس نباید با هیچ متخلفی با هیچ درجه مدیریتی مدارا کند و باید با شدیدترین رفتارها با آنها برخورد کند.

وزیر کشور گفت: رانندگانی که رفتار پرخطر در هنگام رانندگی دارند را باید ممنوع السفر کرد و یا حتی گواهینامه آنها را در ایام عید گرفت.

وزیر کشور با اشاره به بخشش مدت توقیف خودروهای متخلف که در پارکینگ پلیس راهور است، گفت: این خودروها اگر تخلفات پر خطری داشته باشند نباید از توقیف آزاد شوند ولی اگر تخلفات جزئی داشته باشند می‌توانند مدت توقیف شان بخشیده شود.

وزیر کشور در پایان تاکید کرد: متأسفانه تصادفات در جاده‌های روستایی بیشتر از سال گذشته شده است، اول آنکه این جاده‌ها و زیرساخت‌های لازم را ندارند و استاندارد نیستند دوم آنکه باید پلیس حضور بیشتری در جاده‌های روستایی داشته باشد.