خسارت ۱۶۰۰۰ میلیارد ریالی به جاده های کشور

محمد اسلامی پیش از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران در اراک اظهار داشت: با توجه به اینکه حجم بارش‌های کشور طی مدت اخیر، نسبت به دوره ۵۰ ساله گذشته بالاترین میزان بوده و رکورد جدید در بارش‌ها ثبت شده، باید بازنگری جدی در مفروضات مهندسی برای طراحی زیرساخت‌ها داشته باشیم که این مهم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اقدام اولیه وزارت راه در شرایط بارش‌های اخیر، برقراری ارتباط راه‌های مسدود شده بر اثر سیلاب و بارش بود، چراکه ۱۲ هزار کیلومتر از راه‌های کشور که در جوار رودخانه‌ها بودند، دچار آسیب‌های مختلفی از جمله ریزش کوه، رانش زمین، فرونشست جاده و… شدند.

اسلامی بیان کرد: مجموع خسارتی که بر اثر بارش‌ها و سیلاب روزهای اخیر به زیرساخت‌های جاده‌ای کشور وارد شده، بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال است و این رقم، به جز هزینه‌ای است که باید برای ترمیم‌های اساسی و جایگزینی انجام دهیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان ساخت: در بخش مسکن نیز برآورد اولیه انجام شده در مورد خانه‌های آسیب دیده در سطح استان‌های کشور، بیش از ۵۰ هزار واحد است که بخشی نیاز به ترمیم دارد و بخشی نیز تخریب شده است.

وی تصریح کرد: در روزهای هفتم و دهم فروردین ماه در دو جلسه هیأت دولت، دو مصوبه جامع و کامل برای همه استان‌ها به منظور کمک معیشتی و جبران خسارات آسیب دیدگان داشتیم که تسهیلاتی به همه نوع آسیب‌های ناشی از حوادث اخیر تعلق می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مقرر شده تنخواهی به استان‌های آسیب دیده از سیلاب اخیر اعطا شود و در اختیار استانداران قرار گیرد تا بتوانند هزینه‌های فوری خود را از این محل جبران کنند.

اسلامی اضافه کرد: بنیاد مسکن نیز در استان‌هایی که بیشترین آسیب را داشته اند، پرداخت‌های بلاعوض خود را آغاز کرده و با خروج از فاز تثبیت شرایط بعد از سیلاب، بازسازی‌ها در کشور بلافاصله آغاز خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در مورد وضعیت کنونی استان مرکزی پس از بارش‌ها و سیلاب، عنوان کرد: در استان مرکزی با مدیریت استاندار و هوشمندی ستاد بحران، پیشگیری‌های مطلوبی از حوادث احتمالی ناشی از بارش صورت گرفته است. در این استان چند مسیر اصلی که دچار آسیب و مسدود شده بود بازگشایی شده و در سایر محورها نیز که با مشکل مواجه هستند پیگیری برای برقراری تردد در حال انجام است، اما در این استان با توجه به حجم بارش‌ها، در مجموع شاهد خسارت‌های کمی بودیم.

وی اضافه کرد: موضوع مهم اعتماد مردم به هواشناسی و ستاد بحران و توجه به اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌ها است. انتظار می‌رود مردم توجه بیشتری به هشدارها داشته باشند و از سوی دیگر با توجه به تجربه شرایط اقلیمی متفاوت در کشور، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های پیش بینی و پیشگیری از حوادث طبیعی بایستی تقویت شود.

وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: طی بارش‌های اخیر جز واقع سیلاب شیراز که غافلگیرکننده و غیرقابل پیش بینی بود، در سایر مناطق پیش بینی‌ها صورت گرفته و اخطار داده شد و تلفات بسیار کمتر بود.

اسلامی افزود: در حوزه ساخت و ساز و شهرسازی، احداث خانه‌ها در حریم رودخانه‌ها همواره برای مردم و کشور مشکل آفرین شده و با قاطعیت باید با چنین مواردی برخورد و از آن جلوگیری شود.

وزیر راه و شهرسازی در رابطه با سفر قبلی خود به استان مرکزی و تحقق قول‌های داده شده به مردم استان در حوزه راه و شهرسازی، بیان کرد: در این رابطه یک کارگروه تخصصی تشکیل شد و کارهایی که باید در استان در حوزه راه و شهرسازی انجام پذیرد، به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است.