پدیده گرد و غبار در کشور تشدید می شود؟

علی مریدی مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه گل‌های سیل اخیر مربوط به خاک‌های فرسایش یافته بود، اظهار کرد: سیل در برخی از مناطق کشور گل آلود بود، چراکه بر اثر بارندگی‌های اخیر و به دلیل فرسایش خاک در بالادست رودخانه‌ها، خاک شسته شده و همراه با آب باران به پایین دست رودخانه‌ها هدایت شده است.

وی  با بیان اینکه می‌توان از گل‌های برجای مانده از سیل در صنعت و کشاورزی استفاده کرد، افزود: از رسوبات باقی مانده ناشی از سیل می‌توان در حوزه کشاورزی و گلخانه‌ها استفاده کرد، اما این بسیار هزینه بر است.

مریدی گفت: اینکه اصلاح خاک‌های سطحی برای رشد گیاهان از لحاظ اقتصادی جوابگو است یا نیست را باید از نظر آلودگی و ساختار بافت خاک آنالیز و بررسی کرد.

وی با بیان اینکه اگر رسوبات سیلاب‌ها مدیریت و نگهداری نشوند، تبدیل به یک منشأ گرد و غبار خواهند شد، تصریح کرد: اگر ایران باز به دوران خشک و کم بارش وارد شود، احتمال وقوع طوفان‌های گرد و غبار وجود دارد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ریزدانه‌های تالاب‌های خشک شده با اولین باد به هوا پراکنده و تبدیل و به پدیده گرد و غبار می‌شوند، گفت: در سال‌های اخیر به دلیل خشکی تالاب‌ها شاهد ایجاد گرد و غبار بودیم و گل و لای سیلاب‌های اخیر نیز حاوی رسوبات خشک شده کف تالاب‌ها بود که هم اکنون در مناطق سیل زده مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه گل و لای انباشته شده سیلاب نیز می‌تواند پس از جذب رطوبت و خشک شدن، به گرد و غبار تبدیل شود، افزود: باتوجه به اینکه پدیده گرد و غبار همواره یکی از مشکلات کشور است و اگر از این گل و لای در زمان مناسب استفاده و مدیریت نشود، ممکن است پدیده گرد و غبار در کشور با شدت بیشتر تکرار شود.

مریدی با تأکید بر اینکه بر اساس گزارش‌های جهانی آسیب‌های پس از سیل در مناطق درگیر گرد و غبار بیشتر بوده است، تصریح کرد: در بسیاری از نقاط جهان و مناطقی که درگیر گرد و غبار هستند، آسیب‌ها و اقداماتی که پس از سیل صورت گرفته، موجب وقوع پدیده گرد و غبار با شدت بیشتر شده است.

وی افزود: کشور ما نیز باید از تجربیات جهانی استفاده کند و نسبت به این موضوع حساس تر باشد.