آیا جویدن آدامس شما را لاغر می‌کند؟

تاکنون تحقیقات متفاوتی درباره تاثیر مصرف آدامس بر کاهش وزن، سلامت دهان و دندان و... شده، اما هنوز هیچ کدام نتوانسته است پاسخ دقیقی بدهد که آیا واقعا جویدن آدامس شما را لاغر می‌کند؟ سازوکار عمل آن چگونه است؟

آیا شما هم قصد دارید برای کاهش وزن آدامس بجوید یا اگر عادت به جویدن آدامس نکرده اید، نیازی هم به شروع آن ندارید؟ آیا جویدن ماده چسبناک یا به عبارتی تکه‌ای آدامس برای کاهش وزن معجزه می‌کند؟ به طور قطع جویدن باعث کالری سوزی نمی‌شود، کالری‌هایی که شما با زیاده خوری و درمناسبت‌های مختلف انباشته اید. با این حال گفته می‌شود برای بعضی افراد، جویدن یک قطعه صمغ می‌تواند به کاهش وزن کمی کمک کند به خصوص اگر جویدن آدامس باعث شود از هله هوله روزانه ریزه خواری‌های شبانه و استفاده بی رویه از دسر‌ها دست بردارید.

«کری جون»، متخصص تغذیه ورژیم درمانی دراین باره معتقد است که آدامس جویدن برای بعضی می‌تواند مفید باشد. هرکسی روش‌هایی دارد که می‌تواند به کاهش وزن خود کمک کندو عادت‌هایی مانند آدامس جویدن، می‌تواند برای بعضی تغییرات زیادی را رقم بزند.

جویدن آدامس برای چه کسانی مفید است؟

به گفته وی آدامس جویدن در دوحالت می‌تواند مفید باشد؛ برای بعضی که بعد از خوردن غذا تمایل به مصرف دسرشیرین دارند تا احساس شادابی بیشتری کنند جویدن قطعه‌ای آدامس شیرین می‌تواند به معنای پیام ختم غذا خوردن باشد در حالی که خوردن یک تکه کیک یا بستنی، کالری اضافه در بدن شما ذخیره می‌کند. بعضی دیگر هم که عادت به مصرف میان وعده دارند، جویدن آدامس می‌تواند آن‌ها را مشغول کند تا کالری اضافه دریافت نکنند.

آدامس و کاهش مصرف هله هوله‌ها

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد مصرف آدامس به طور خاص در بعضی افراد میل به خوردن شیرینی و هله هوله را کاهش می‌دهد؛ به طوری که در وعده بعدی غذایی با مصرف غذای کمتر، ۴۰ درصد کالری کمتری دریافت می‌کنند. متخصص تغذیه در این تحقیق می‌گوید شرکت کنندگان با مصرف آدامس رضایت بیشتری برای اجتناب از این خوراکی‌ها داشتند.

اما درمطالعه دیگری مشخص شده است مصرف آدامس برمیزان اشتها یا میزان دریافت غذا تاثیری ندارد. با این حال ممکن است جویدن آدامس بر کاهش تعداد وعده‌های غذایی تاثیر داشته باشد. مشخص شده است افراد میزان بیشتری غذا مصرف و کالری بیشتری از غذا‌هایی با ارزش غذایی کمتر دریافت می‌کنند.

درمطالعه دیگری، بزرگ سالان چاق هشت هفته آدامس جویدند درحالی که هیچ کمکی به کاهش وزن آن‌ها نشد.

نتایج متفاوت مصرف آدامس

براساس نتایج یافته‌ها آثار جویدن آدامس از فردی به فرد دیگرمتفاوت و به ویژگی و خصوصیات وی مربوط است. اگر شما بیشتر در خانه هستید و دایم به آشپزخانه سرمی زنید یا درآشپزخانه شرکت و محل کارتان تنقلات زیادی وجود دارد و شما را وسوسه می‌کند، ممکن است جویدن آدامس در این زمینه به شما کمک کند. چیزی که شما را مشغول نگه می‌دارد، عطرو طعم آدامس است تا کمتر به شکلات روی میزهمکارتان توجه کنید.

اما لزوما یک تکه آدامس نمی‌تواند جایگزین یک میان وعده شود به ویژه اگرمدت زیادی ازصرف ناهار شما گذشته باشد. درحالی که یک میان وعده در زمان افت انرژی می‌تواند به شما کمک کند، آدامس نمی‌تواند انرژی یک تکه پنیر یا میوه و کمی ماست را برای شما تامین کند.

چند پیشنهاد
استفاده از آدامس بدون شکر

آدامس بدون شکر معمولادر هر قطعه کمتراز ۵ کالری انرژی دارد در حالی که در آدامس‌های معمولی این میزان به ۱۰ تا ۲۵ کالری می‌رسد. مصرف آدامس‌های بدون شکر برای دندان‌ها نیزبهتر است؛ جریان بزاق را افزایش و اسید‌های تولید شده توسط پلاک‌های دندانی را شست و شو می‌دهد.

محدود کردن مصرف

در طول روز بیشتر از ۵ قطعه آدامس مصرف نکنید. اگر چه بیشتر مردم می‌توانند کربنات موجود در آدامس را تحمل کنند، اما مصرف زیاد آن باعث التهاب و اسهال می‌شود. قند‌های آدامس شامل سوربیتول، مانیتول، زایلیتول است که به خوبی جذب نمی‌شود و کالری کمتری نسبت به شکرمعمولی دارد، اما جذب ضعیف، مصرف زیاد آن را توجیه نمی‌کند؛ بنابراین مصرف مدام آدامس توصیه نمی‌شود بلکه می‌توانید آن را بعد از صبحانه، ناهار یا شام بجوید.

همراه داشتن یک بسته آدامس

در کیف و جیب خود یک بسته آدامس داشته باشید تا بتوانید در مواقع نیاز استفاده کنید.
اگر آدامس دوست ندارید ...
شما می‌توانید از چای، قهوه با کمی شکر یا یک قطعه شکلات استفاده کنید و احساس رضایت داشته باشید.

تمیز نگاه داشتن دهانتان باعث خواهد شد تا کمتر هوس غذا کنید. اگر فضای دهانتان تمیز و تازه و نعناعی باشد، تمایل کمتری به خوردن غذا‌های بدبو خواهید داشت.