چطور در ماه رمضان دهان بدبویی نداشته باشیم؟

 یکی از مسائلی که روزه‌داران در ماه رمضانبا آن روبه‌رویند و گاه حتی برایشان تبدیل به یک مشکل می‌شود، بهداشت دهان و دندان است؛ این‌که در ساعت‌های طولانی روزه‌داری، چطور می‌توان دهان کمتر بدبویی داشت و برای خوشبوداشتنش، وقت سحر و افطار باید چه نکاتی را رعایت کرد. این‌ها توصیه‌های پزشکان است برای داشتن حسی بهتر در طول روز، وقتی روزه داریم:

- بعد از افطار و سحر، مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

هنگام مسواک ‌زدن حتما مسواک را روی زبان بکشید تا باقیمانده موادغذایی کاملا از روی زبان پاک شوند. نخ کشیدن دندان‌ها روش بسیار مناسبی برای برداشتن خرده‌های خوراک از لابه‌لای دندان‌ها و حفظ سلامت دندان است و در آخر قرقره‌کردن با آب‌نمک یا دهانشو‌های مناسب، بهداشت و سلامت دهان و دندان شما را تضمین و بوی خوش برای آن می‌آورد.

- برای جلوگیری از خشکی دهان در روز چندبار دهان خود را بشویید.

وقت سحر ٢ تا ٣ لیوان آب بنوشید. این کار، خشکی دهان شما را در ساعات روزه کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید هنگام افطار و سحر، آب سرد و گرم را همزمان مصرف نکنید. این کار بسیار برای بهداشت دندان مضر است و باعث پوسیدگی آن می‌شود.
استفاده از مواد خوراکی مناسب و پرهیز از مصرف موادی مثل سیر، پیاز و ادویه‌های بودار درهنگام سحر می‌تواند از بوی بد دهان جلوگیری کند.

- مصرف خوراکی‌هایی مثل لیموترش، شربت پرتقال و سبزی‌های معطری مانند نعناع، مرزه و ترخون بوی خوشی به دهان شما در ماه رمضان خواهد داد.

- مصرف پنیر برای کم‌کردن بوی بد دهان در ماه رمضان توصیه می‌شود.

پنیر دارای فسفات بسیار است و فسفات باعث افزایش و تولید بزاق دهان شده، در نتیجه از خشکی دهان در هنگام روزه جلوگیری می‌کند. پنیر سرشار از کلسیم مورد نیاز دندان و بدن نیز است و مصرفش در هنگام افطار و سحر احساس خشکی دهان شما را از بین می‌برد.

- مصرف ویتامین C همراه غذا مانند؛ انواع لیمو، پرتقال، هندوانه، خربزه و... بسیار برای سلامتی مفید بوده و می‌توانند از رشد باکتری‌ها در بدن جلوگیری کنند. همچنین ویتامین C از خستگی نیز جلوگیری می‌کند. ویتامین C که به صورت طبیعی و از خوراکی و میوه‌ها جذب بدن می‌شود، بسیار در سلامتی موثر است و بوی خوش دهان را موجب می‌شود.

- مصرف زیاد ادویه‌هایی مثل رزماری، نعناع و هل در ماه رمضان مفید است. این ادویه‌ها قاتل بوی بد دهان شما هستند.

- لطفا سیگار نکشید. همه می‌دانند که افراد سیگاری و اطرافیان آن‌ها با بوی بد دهان و بدن آن‌ها همیشه مشکل دارند، چه برسد در ماه مبارک رمضان. ماه مبارک رمضان بهترین موقع و توفیقی برای ترک یا کاهش مصرف سیگار است.

- هنگام روزه از چوب مسواک استفاده کنید. چوب مسواک یک مسواک سنتی و اسلامی است که پیامبر (ص) مصرف آن را توصیه کرده است. این چوب مسواک طبیعی، برای دندان‌ها بسیار مفید است. شاخه گیاه مسواک و مواد طبیعی موثر در آن، باعث ازبین‌رفتن باکتری‌ها و پلاک‌های دندان و دهان شده و با بیماری‌های دهان مبارزه می‌کند.