شرایط وام 30 میلیونی ازدواج+جزئیات

گروه اجتماعی- تشکیل زندگی مستقل برای جوانان در این شرایط اقتصادی دردسرهای زیادی به همراه دارد. هزینه بالای تهیه مسکن، خرید جهیزیه، مراسم عقد و عروسی و .... سبب شده تا بسیاری از جوانان از این امر مهم سرباز زنند و این مقوله را به تاخیر بیندازند.

به گزارش افکارنیوز، بیشتر پسر‌ها دلیل تأخیر در ازدواج را بیکاری و بی پولی برای خرید خانه و برگزاری مراسم عروسی قید می‌کنند و مهم‌ترین دلیل ترس دختران از ازدواج هم ترس از تهیه جهیزیه با توجه به قیمت‌های نجومی کالاهاست.

در نیمه دوم سال گذشته؛ دولت تصمیم گرفت تا وام 5 میلیونی را برای ازدواج جوانان درنظر بگیرد.

این اقدام دولت اظهارنظر‌های زیادی را به دنبال داشت تا جایی که بعد از پیشنهاد‌های بسیاری که از سوی مسئولان و معاونان وزارت ورزش و جوانان و نمایندگان مجلس صورت گرفت، ۸ بهمن اعلام شد طبق مصوبه کمیسیون تلفیق در بودجه سال بعد مبلغ وام ازدواج از ۱۵ به ۳۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین (در مجموع ۶۰ میلیون تومان) افزایش یافته است.

اگرچه با وجود نرخ بالای تورم و هزینه های سرسام آور شروع یک زندگی برای جوانان، حتی اعطای وام 30 میلیونی هم به هریک از زوجین کفاف هزینه ها را نمی دهد، اما همین اقدام نیز تاثیر بسیار مثبتی برای ایجاد انگیزه در جوانان برای تشکیل یک خانواده دارد.

به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوجهایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از 1/1/1396 است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کنند.

تسهیلات وام قرض الحسنه ازدواج برای هریک از زوجین 30 میلیون  تومان با دوره بازپرداخت پنج‌ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک ها می توانند از حساب یارانه افراد به عنوان ضامن استفاده کنند.  

اما با وجود تمام اعلام ها؛ در هفته های اخیر بسیاری از جوانان که به منظور دریافت وام ازدواج راهی شعب بانکی شده اند با بخشنامه های عجیب و غریبی رو به رو شده اند که کار را برای دریافت وام 30 میلیونی ازدواج سخت کرده است.

نکته مهم و شاید اولین سنگ پیش پای جوانان برای دریافت وام ازدواج تعداد ضامنینی است که بانک ها به انتخاب خودشان تعیین کرده اند.

برخی از بانک ها 2 ضامن کارمند رسمی دولت و برخی دیگر 3 ضامن از هر یک از زوجین می خواهند این درحالی است که طبق مصوبه مجلس وام 30 میلیونی باید با دوره بازپرداخت پنج‌ساله و اخذ یک ضامن معتبر و سفته پرداخت شود.

بیشتر بخوانید:

شرایط عجیب بانک‌ها برای پرداخت وام ۳۰ میلیونی ازدواج

زمان پرداخت وام 60 میلیونی ازدواج مشخص شد

"یارانه" ضامن وام ازدواج شد

در این میان مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با توجه به سخت گیری هایی که بانک ها در ازتباط با ضامنین وام ازدواج اعمال می کنند، گفت: ما متن مصوب قانون را به تمام یبانک ها اعلام کردیم و تاکید کردیم که حساب یارانه افراد به عنوان ضامن بپذیرند و یا حداکثر یک ضامن معتبر از زوجین بخواهند.

امید است که بانک ها همکاری بیشتری با متقاضیان وام ازدواج داشته باشند.

بانک مرکزی امروز در اطلاعیه ای شرایط و ضوابط قانونی بهره‎مندی از تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه ازدواج را اعلام کرد:

افرادی که تاریخ عقد آنان از تاریخ 1/1/96 می باشد، می توانند برای ثبت نام وام 60 میلیونی ازدواج اقدام کنند.

زوجینی که قبل از تاریخ مذکور در سامانه ثبت نام کرده اند ولیکن در صف انتظار دریافت وام مانده اند، مشمول دریافت وام 60 میلیونی نمی شوند و مبلغ وام برای این افراد همان 15 میلیون تومان است.

کسانی که قبلا وام ازدواج گرفته اند، نمی توانند از مابه التفاوت مبلغ آن استفاده کنند.

تشخیص معتبر بودن ضامن معرفی‌شده بر عهده بانک عامل است.

متقاضیان صرفاً می‌توانند از بانک‌هایی که امکان ثبت‌نام متقاضی در سامانه برای ایشان وجود دارد، نسبت به انتخاب بانک عامل اقدام کنند.