ناگفته‌های میترا استاد قبل از به قتل رسیدنش چه بود؟

صبح روز گذشته شلیک دو گلوله به قلب زنی در طبقه هفتم برجی در سعادت‌آباد تهران قتلی را رقم زد که به واسطه شهرت همسر این زن از همان دقایق اولیه پای سناریو‌های مختلفی از قتل مافیایی و سیسیلی تا اختلافات خانوادگی و تسویه حساب‌های سیاسی را به میان آورد، اما این فرضیات با گذشت چند ساعت و بازداشت محمد علی نجفی شهردار سابق تهران و اعتراف او به قتل همسر دومش میترا استاد رنگ باخت وجای خود را به سوالات جدیدتری به ویژه انگیزه قاتل درباره یکی از جنجالی‌ترین قتل‌های سال‌های اخیر داد.

تماس میترا استاد با یک خبرنگار

روز گذشته گزارش جنایتی به بازپرس ویژه قتل تهران مخابره شد که در آن زنی جوان در خانه اش واقع در خیابان دادمان سعادت آباد تهران به ضرب گلوله کشته شده است. بلافاصله تیمی جنایی از اداره ویژه قتل پلیس آگاهی تهران به همراه تیم تشخیص هویت و پزشکی قانونی خود را به محل جنایت در طبقه هفتم برج آرمیتا رساندند و خیلی زود مشخص شد که این جنایت مسلحانه، پرونده ساده‌ای نیست و قربانی قتل یکی از چهره‌های جنجالی سال گذشته است. جسد میترا استاد همسر دوم شهردار اصلاح طلب تهران که همزمان با استعفایش به خاطر بیماری و درمان آن ماجرای زن دومش فاش شد و جنجال به پا کرد در خانه روی زمین افتاده بود و بررسی آثار زخم نشان می‌داد که او هدف گلوله قرار گرفته است.

قتل همسر دوم نجفی شهردار سابق تهران در خانه اش آن هم با شلیک گلوله پس از قتل وکیل جنجالی حسین هدایتی که نام او در دادگاه، عابربانک فوتبال به میان آمده بود دومین جنایت مسلحانه در سال جدید است که خاص به نظر می‌رسد و پشت پرده‌هایی دارد.

این وضعیت وقتی پیچیده‌تر می‌شود که خبرنگار سایت اصلاح‌طلب انصاف نیوز روز گذشته بلافاصله بعد از قتل همسر نجفی در توئیتی نوشت: «دیروز زن دوم نجفی زنگ زد انصاف و می‌خواست باهامون مصاحبه کنه، امروز قرار بود بیاد دفتر، همین امروز به قتل رسید.»

این خبرنگار در توئیت دیگری نوشته بود که همسر دوم نجفی گفته «من همسرم رو دوست دارم، میخوام باهاش زندگی کنم و نجفی از همسر اولش جدا شده است.» و عجیب این که این زن خودش تماس گرفته و داوطلبانه خواستار مصاحبه بود که شاید ناگفته‌هایی داشت و نباید فاش می‌شد.

در همین حال در پیگیری‌های انجام شده از همسایگان در برج آرمیتا یکی از آن‌ها گفت: این خانم حدود یک ماه است به این ساختمان نقل مکان کرده است و نزدیک ظهر بود که دخترانم صدای دعوای شدید و ضرب و شتم از واحد این خانم را شنیدند.

وی در ادامه بیان کرد: ما در طبقه ششم ساکن هستیم که بعد از سر و صدای شدید و درگیری‌ها متوجه به قتل رسیدن میترا استاد شدیم. البته دخترانم صدای شلیک گلوله‌ها را نشنیده بودند و فقط صدای درگیری‌ها در ساختمان پیچیده بود. این زن تصریح کرد: در طول مدتی که این خانم در این برج ساکن بود حتی یک بار هم نجفی شهردار سابق را ندیده‌ایم که به خانه این زن رفت و آمد داشته باشد که متاسفانه ساعتی بعد از به قتل رسیدن این زن مطلع شدیم.

در این میان رئیس اطلاع رسانی پلیس فاتب در تشریح جزئیات قتل میترا استاد همسر دوم نجفی به خبرنگار رکنا گفت: ساعت ۱۰:۳۰ صبح دیروز ۷ خرداد ماه پسر ۱۳ ساله میترا استاد بعد از امتحان مدرسه به همراه دختر ۳۵ ساله شهردار سابق تهران وقتی با راننده شخصی به خانه برمی‌گردند با پیکر خون آلود میترا رو به رو می‌شوند که با ضربات گلوله در حمام کشته شده بود. سرهنگ بابک نمک شناس در ادامه تصریح کرد: علت اصلی مرگ میترا استاد اصابت گلوله به قلب مقتول بیان شده است.

دوربین مدار بسته راز قتل را فاش کرد؟

با توجه به مجهز بودن محدوده قتل به دوربین‌های مداربسته، کارآگاهان و تیم قضایی تحت نظر قاضی شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران وارد عمل شدند تا به سرنخی از قاتل مسلح و انگیزه اش دست یابند. بر اساس گزارش ها، فرضیه‌های مختلفی پیش رو بود و ماموران همزمان از شهردار سابق تهران و خانواده میترا استاد بازجویی کردند تا به سرنخی از قاتل دست یابند.

در حالی که برخی گزارش‌ها از محل جنایت حاکی است، میترا استاد در داخل حمام و با اصابت دو گلوله به قلبش کشته شده است. رکنا تعداد گلوله‌های شلیک شده را پنج عدد اعلام کرد. در همین حال خبرنگار واحد مرکزی خبر نوشت: گویا مقتول قبل از به قتل رسیدن با قاتل درگیر شده و قاتل چند گلوله شلیک کرده که دو گلوله به مقتول اصابت کرده است.

نجفی دست بزن داشت میترا استاد متولد ۱۳۶۲ قبل از ازدواج با نجفی یک ازدواج دیگر نیز داشته است. پسر مقتوله در اظهاراتی بیان کرد که نجفی دست بزن داشت. مدام مادرم را کتک می‌زد یک بار مانع شدم دست مرا شکست. وی افزود:شوهر مادرم مجوز اسلحه داشت و همیشه اسلحه را در خانه نگه می‌داشت.

در این میان در حالی که شبنم رحمتی خبرنگار از گفت و گوی خود با محمد علی نجفی خبر داد که طی آن شایعه بازداشت خود را تکذیب کرد و فارس نیز متن گفت وگوی کوتاه خود با وی را منتشر کرده بود عصر روز گذشته خبری منتشر شد که اگر چه غیر منتظره بود، اما اندک اندک گره‌های این قتل معمایی را گشود بر این اساس پلیس اعلام کرد: با توجه به این که همزمان با قتل این زن، شوهرش نجفی شهردار سابق تهران در فیلم آسانسور برج آرمیتا دیده شده او قوی‌ترین مظنون است.

در ادامه در بررسی‌های جنایی مشخص شد که نجفی در خانه دخترش واقع در ولنجک است و همین کافی بود تا دادستان جنایی تهران به همراه بازپرس ویژه قتل و ماموران اداره ۱۰ پلیس آگاهی از محل قتل به سمت ولنجک حرکت کنند تا او را دستگیر کنند. ساعت ۱۵:۴۵ ماموران و تیم جنایی وارد خانه دختر نجفی شدند و دریافتند نجفی قبل از حضور آن‌ها با برجای گذاشتن یادداشتی گریخته است.

ساعتی بعد و با بازداشت نجفی و اعتراف او به قتل همسرش اگرچه خیلی از فرضیه‌های قبلی به کنار رفت، اما ماجرا وارد مرحله جدیدی شد. شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران شامگاه روز گذشته اعلام کرد: محمد علی نجفی به پلیس آگاهی تهران مراجعه و خود را تسلیم مأموران کرد. وی گفت: نجفی با اعتراف به قتل همسرش انگیزه خود را از ارتکاب جنایت، اختلافات خانوادگی مطرح کرده است.

جزئیاتی از اعترافات نجفی

بر اساس گزارش ها، نجفی در نامه‌ای که در خانه دخترش برجای گذاشته و بعد از آن جا گریخته بود با اقرار به قتل، ازدواج دوم خود را بزرگ‌ترین اشتباه خود دانسته بود!

محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران دقایقی بعد از تسلیم شدن نجفی در پلیس آگاهی تهران گفت: همان لحظات نخست نامه نجفی نشان می‌داد که او قاتل است، اما با توجه به حلالیت خواستن هایش بیم آن می‌رفت اگر این نامه‌ها و ماجرای قاتل بودن نجفی رسانه‌ای شود ایشان دست به خودکشی بزند بنابراین سعی کردیم مطلبی با صراحت اعلام نکنیم، اما ایشان تحت تعقیب بودند تا این که همزمان با اعزام ماموران به ویلای دماوند نجفی، وی با پای خود نزد پلیس آگاهی رفت و تسلیم شد.

وی ادامه داد: نجفی ادعا‌های زیادی داشته، اما در مجموع مشکلات خانوادگی را علت این اقدام دانسته است که امروز بازجویی‌های تخصصی صورت خواهد گرفت تا جزئیات جنایت و اختلافات مشخص شود.

دادستان جنایی تهران گفت: دعوای بین نجفی و میترا استاد از شب قبل آغاز شده بود تا این که صبح به خاطر شدت یافتن این اختلافات، نجفی دست به قتل زده است.

از «نخستین اعتراف‌های محمدعلی نجفی» خبر داده و در صفحه توئیترش نوشته است: «میترا مدام مرا تهدید می‌کرد، برای خراب کردن زندگی من آمده بود و مدام مرا تهدید می‌کرد که اسرارم را فاش و زندگی ام را ویران می‌کند او حتی می‌خواست تهدیداتش را در مصاحبه‌ای عملی کند».

ناگفته‌های میترا استاد چه بود؟

میترا استاد متولد ۱۳۶۲ در کرمانشاه است، از او گفتگو یا خبر خاصی قبل از این که بحث رابطه اش با نجفی و متعاقب آن ازدواج آن‌ها به میان آید وجود ندارد زنی که بسیاری او را عامل استعفای شهردار دانستند و می‌گفتند برادرش از دوستان نزدیک نجفی است امادر عین حال روز گذشته و پس از انتشار خبر قتل وی، پوستر تبلیغاتی اش به عنوان کاندیدای دوره پنجم شورای شهر و همچنین تصویر و خبر تقدیر از وی در بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی سراسر کشور در کرمانشاه منتشر شد.

میترا استاد شهریور ۹۶ برای بازی در فیلم «واران» از مرکز ‎کرمانشاه در بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی سراسر کشور مورد تقدیر قرار گرفت. او در فیلم ‎دختر شاه پریون هم پیش از این به ایفای نقش پرداخته بود. محمد علی نجفی از شهریور تا اسفند ۹۶ بر جایگاه شهرداری تهران نشست، اما در واپسین روز‌های این سال استعفا کرد و بررسی کناره گیری او به جلسات شورای شهر تهران در سال بعد موکول شد و در آغاز سال ۹۷ اعضا با استعفای او موافقت کردند.

پس از آن، اما در حالی که تصور می‌شد محمد علی نجفی مدتی از رسانه‌ها غایب خواهد بود و به معالجه بیماری می‌پردازد که به خاطر آن کناره گرفته بود ناگهان بحث همسر دوم پیش آمد و پس از شایعاتی که درباره درست بودن یا نبودن این خبر و صیغه‌ای یا عقدی بودن ازدواج آن دو مطرح شد «میترا استاد» به عنوان «همسر عقدی» گفتگو کرد.

میترا استاد در این مصاحبه با کانال خبری امید مردم گفته بود: هر فردی می‌تواند عاشق بشود و ازدواج کند، همه انسان‌ها تا زمانی که جان دارند در وجود شان حس دوست داشتن وجود دارد.

وی با اشاره به نحوه ازدواجش با دکتر نجفی تاکید کرده بود:آقای دکترنجفی از من خیلی محترمانه خواستگاری کردند و من هم بعد از مشورت با خانواده به ایشان جواب مثبت دادم. وی در خاتمه خاطرنشان کرده بود: واقعا اگر مردم منتظر اتفاقی هستند؛ هر مسئله‌ای از طرف آقای نجفی به عنوان خلاف باشد، من در رسانه‌ها اعلام می‌کنم. روز گذشته بعداز انتشار خبر قتل همسر دوم نجفی خبرنگار انصاف نیوز از تماس روز قبل میترا استاد با وی و قرار مصاحبه شان برای روز سه شنبه خبرداد که البته با قتل وی این مصاحبه به سرانجام نرسید. او چه ناگفته‌هایی داشت که نجفی نخواست کسی از آن باخبرشود؟ روز‌های آینده و با پیش رفتن روند بازجویی‌ها شاید پاسخ این سوال را پیدا کنیم.