کاهش وزن فوری با ۵ استراتژی ساده

از دست دادن وزن تنها یک تغییر فیزیکی و جسمی نیست و بلکه برای موفقیت در آن، باید ذهن خود را به خوبی آماده کنید. در این مطلب قصد داریم نکاتی را به شما یادآوری کنیم که شما را از نظر روانی و ذهنی در مسیر درست کاهش وزن قرار می‌دهد.

۵ نکته روانشناختی برای موفقیت در کاهش وزن:

با شکم گرسنه به فروشگاه نروید

شاید از خود بپرسد دلیل این توصیه چیست؟ در پاسخ به شما خواهیم گفت که یکی از اولین استراتژی‌های ذهنی برای کاهش وزن، این است که هیچ گاه در زمان گرسنگی به فروشگاه نروید. این توصیه را اکثر افراد نادیده می‌گیرند، چون از دلیل آن آگاه نیستند. خرید از فروشگاه زمانی که احساس گرسنگی می‌کنید، یک اشتباه بزرگ است و نه تنها شما را در مسیر کاهش وزن با شکست رو به رو می‌کند، بلکه یک ضربه اقتصادی هم به جیب شما وارد می‌کند. زمانی که گرسنه هستید، ذهن شما بر انتخاب خوراکی‌ها و به خصوص خوراکی‌های قندی و ناسالم کنترلی ندارد. خرید در هنگام گرسنگی یک فریب است، مراقب آن باشید.

غذا‌های چاق کننده را قایم کنید

برخی افراد در مسیر کاهش وزن خود شکست می‌خورند، چون نمی‌توانند در برابر دیدن غذا‌ها مقاوت کنند و رژیم خود را فراموش می‌کنند. یکی دیگر از استراتژی‌های ذهنی و روانی در کاهش وزن این است که غذا‌های وسوسه کننده را از منطقه دید خود خارج کنید. مثلا شکلات یا شیرینی یکی از آن غذا‌های وسوسه کننده و بسیار پرکالری و چاق کننده است. بهترین ایده این است که اصلا سمت خرید این نوع خوراکی‌ها نروید و اگر کسی به شما شکلاتی تعارف کرد، آن را به سرعت از جلوی چشم خود مخفی کنید.

آهسته غذا بخورید

سعی کنید همیشه آهسته و بدون عجله وعده‌های غذایی خود را میل کنید. به این ترتیب می‌توانید معده خود را فریب دهید و پیش از این که واقعا معده شما پر شود، احساس سیری کنید. معده شما معمولا با یک تاخیر ۳۰ دقیقه‌ای به مغز، پیام سیری را ارسال می‌کند و این امر موجب می‌شود شما مقدار بیشتری غذا مصرف کنید؛ بنابراین اگر بیشتر برای خوردن غذا عجله می‌کنید، دربرنامه زمانی خود تجدید نظر کنید و زمان بیشتری را به صرف غذا اختصاص دهید تا بتوانید در نهایت آرامش و به دور از عجله غذای خود را میل کنید.

استرس و اضطراب را از خود دور کنید

یکی از دلایل افزایش وزن، پرخوری‌های عصبی و همراه با استرس است. در واقع تحقیقات جدید نشان می‌دهند که غذا خوردن افراد، زمانی که استرس زیادی دارند، به اضافه وزن آن‌ها می‌انجامد. به این ترتیب که افراد در محیط‌ها و موقعیت‌های استرس زا، دچار وضعیتی می‌شوند که به آن غذا خوردن استرسی گفته می‌شود و برای جلوگیری از اضافه وزن باید آگاهانه‌تر نسبت به این موقعیت‌ها عمل کرد. سعی کنید عاداتی را در خود تقویت کنید که به کاهش استرس کمک می‌کند. ورزش کردن، یکی از بهترین راهکار‌ها برای مقابله بدن با استرس است.

پیش از احساس سیری از خوردن دست بکشید

معمولا افراد به محض تمام شدن غذا، احساس سیری بیش از حد می‌کنند. این امر به احساس سنگینی و اضافه وزن منجر می‌شود. گفتیم که معده پیام سیری را با تاخیر به مغز ارسال می‌کند و بنابراین به عنوان آخرین استراتژی ذهنی کاهش وزن، باید پیش از اینکه کاملا احساس سیری کنید، از غذا خوردن دست بکشید. در غیر این صورت فرایند هضم غذا به کندی انجام می‌شود و تا ساعت‌ها احساس سیری می‌کنید.

در همین راستا برای شما راهکار‌هایی داریم:‌

غذای کمتری در بشقاب خود قرار دهید.
برای چند ثانیه خوردن را متوقف کنید.
از دسر صرف نظر کنید.
غذا‌هایی را که به شما احساس سنگینی می‌دهند، مصرف نکنید.

اگر قصد کاهش وزن دارید، باید بدن خود را از نظر دهنی و روانی آماده این تغییر کنید. به شما توصیه می‌کنیم نکات روانشناختی گفته شده در این مطلب را رعایت کنید. در ضمن از فعالیت بدنی و ورزش غاف نشوید و مصرف میوه و سبزیجات را فراموش نکنید.