چه وقت‌هایی نباید آب بنوشیم؟

همه‌ی ما می‌دانیم که روزانه نوشیدن آب کافی مهم است. تقریبا هر جایی که مطلب یا توصیه‌ای درمورد سلامتی شده، نوشیدن آب کافی نیز در آن وجود دارد.

اخبار اجتماعی-  زمانی که هوا گرم است باید بدن را خوب هیدراته نگه دارید، اما آیا می‌دانید زمان‌هایی نیز وجود دارند که نباید آب بنوشید؟ قطعا چیزی به نام «بیش از حد آب نوشیدن» وجود دارد و به شما می‌گوییم چه وقت‌هایی «نباید» آب بنوشید.

بعد از خوردن غذای سنگین و حجیم

اگر شکم‌تان را تا جایی که می‌توانستید پُر کرده‌اید توصیه می‌کنیم آب ننوشید، چون این کار، معده ی پُر از غذای‌تان را انباشته‌تر می‌کند و موجب احساس نفخ و شکم درد می‌شود. آب بعد از خوردن غذای زیاد نمی‌تواند در معده خوب جا بگیرد.

فورا بعد از ورزش

تازه جلسه‌ی تمرینتان در باشگاه تمام شده یا همین الان دوی طولانی مسافت‌تان به پایان رسیده؟ احتمالا احساس تشنگی می‌کنید، زیرا مایعات زیادی از بدن‌تان از دست رفته است، اما شما نمی‌توانید مواد مغذی از دست رفته از بدن مانند سدیم و پتاسیم را صرفا با نوشیدن یک لیوان آب جبران کنید. در این شرایط خیلی بهتر است چیزی مانند آب نارگیل بنوشید.

وقتی معده‌تان هنوز پُر از آب است

به ندرت اتفاق می‌افتد، اما این احتمال وجود دارد که آب بسیار زیادی بنوشید و سلامت خود را به خطر بیندازید. شما ممکن است با نوشیدن مایعات فراوان، تعادل سدیم را در بدن خود مختل کنید که منجر به کمبود سدیم خواهد شد. دونده‌های ماراتن نمونه‌های خوبی از این مورد هستند: وقتی آن‌ها حین مسابقات مدام آب می‌نوشند (یا بعد از آن)، سلول‌های‌شان متورم می‌شوند که باعث حالت تهوع، استفراغ و یا حتی سکته مغزی و مرگ خواهد شد.

وقتی ادرارتان شفاف است

شما می‌توانید با نگاه کردن به وضعیت ادرارتان دقیقا بدانید بدن‌تان آب کافی دارد یا خیر. رنگ ادرار، شاخص بسیار خوبی از نیاز یا عدم نیاز بدن شما به مایعات بیشتر است. آیا ادرارتان زرد روشن و شبیه لیموناد است؟ پس به مقدار کافی آب نوشیده‌اید. آیا ادرارتان تقریبا شفاف است؟ پس باید کمتر آب بنوشید.