ایده جایگزینی ناوگان عمومی با خودروی کارکرده

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص روند شماره‌گذاری خودروهای ترخیص شده گفت: نزدیک به ۷ هزار خودرو ترخیص شده‌اند اما همچنان امکان شماره‌گذاری آن‌ها وجود ندارد و در این زمینه مشکلاتی مطرح است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو روند ترخیص خودروها از گمرک و شماره‌گذاری را چنین بیان کرد: ترخیص‌ها در حال انجام شدن است اما در حال حاضر امکان شماره‌گذاری وجود ندارد به این دلیل که سایت ستاد سوخت بسته شده است. تاکنون نزدیک به ۷هزار خودرو ترخیص شده‌اند اما قابلیت شماره‌گذاری ندارند و ستاد سوخت قانون را اجرا نمی‌کند. تمامی گرفتاری‌ها ناشی از عدم اجرا شدن قوانین است و این مورد نیز در خصوص ستاد سوخت وجود دارد. در این رابطه گواهی اسقاط را می‌خواهند از ۲ به ۱۰ میلیون تومان برسانند و گفته شده که حتماً باید از شرکت تعاونی خریداری شود. ما در حال مذاکره برای حل کردن این مشکل هستیم و زمان برطرف شدن آن مشخص نیست.

۱۶ تیرماه، آخرین فرصت خروج خودروها از گمرک

وی ادامه داد: فرصت خروج خودروها تا ۱۶ تیرماه امسال است و در صورتی که این اتفاق تا زمان ذکر شده نیفتد خودروها قابلیت شماره‌گذاری نخواهند داشت. در این زمینه رئیس ستاد سوخت و وزیر راه باید صحبت کنند تا قانون اجرا شود. لازم به ذکر است که علاوه بر ۷ هزار خودروی ترخیص شده، ۳ هزار خودروی دیگر نیز امکان ترخیص را خواهند داشت. نزدیک به ۲۸۰۰ خودرو توسط مقام قضایی توقیف شده و ۲هزار خودروی دیگر به دلایل مختلف خارج از مصوبه هیات وزیران است.

ایده جایگزینی ناوگان عمومی با خودروی کارکرده

دادفر به ایده جایگزینی ناوگان حمل‌ونقل عمومی با خودروهای کارکرده چنین اشاره کرد و گفت: جایگزینی ناوگان تاکسی با خودروهای کارکرده وارداتی قرار نیست اجرایی شود و تنها در حد صحبت است. ایده ذکر شده تنها موجب انحراف خواهد شد و ناوگان عمومی باید با خودروهای صفر کیلومتر هیبرید و برقی جایگزین شود. ما باید تکنولوژی بیاوریم که صرفه جویی در مصرف بنزین داشته باشد و زمانی که خودروی کارکرده آورده شود باید به دنبال تعمیرات آن برای آینده باشیم. ناوگان حمل و نقل عمومی هر چهار سال یک بار باید جایگزین شود و اگر می‌خواهیم فرهنگ استفاده از این نوع وسایل نقلیه را میان مردم رواج دهیم نیاز به جایگزینی با نمونه‌های صفر کیلومتر و روز دنیا وجود دارد.

کاهش ۲۰ درصدی قیمت وارداتی‌ها

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان در خصوص قیمت خودروهای وارداتی در بازار اظهار کرد: قیمت خودروهای وارداتی در حال حاضر با توجه به اقداماتی که در حال انجام است حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. چنین اتفاقی نیز قابل تصور بود و در صورتی که اقدامات ذکر شده در سال گذشته انجام می‌شد حتی افزایش قیمت نیز نداشتیم. با ترخیص خودروها از گمرک اگر همچنان واردات ممنوع و تولید و توزیع نیز وجود نداشته باشد، روند قیمت‌ها نیز به حالت سابق و گرانی‌ها بازخواهد گشت