انتقاد وزیر کشور از نحوه عملکرد بانک‌ها در قبال سیل‌زدگان

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز در چهارمین جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده اظهار کرد: در دوره مقابله به نسبت حجم سیل تلاش شد تا خسارت‌ها به حداقل برسد.

اخبار اجتماعی- وی افزود: در بحث امدادرسانی و نجات با کمک مردم و دستگاه‌های اجرایی مشکلات رفع شد.

وزیر کشور تصریح کرد: در مرحله بازسازی و نوسازی کار را به چند بخش تقسیم کردیم، مرحله مصوبات بود که دولت تمامی مصوبات را تصویب کرد.

وی ادامه داد: مقدمات و آماده سازی ارزیابی دستگاه‌های اجرایی هم به خوبی انجام شد و به نهادهایی که برای تأمین اعتبار لازم بود این ارزیابی‌ها ارسال شده است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: آن چیزی که ما از خسارات برآورد کرده بودیم و آن چیزی که در واقعیت وجود دارد متفاوت است در واقعیت خسارات‌های بیشتری وجود دارد که باید به فکر تأمین آنها باشیم.

وزیر کشور با اشاره به بیماری‌های واگیردار بسته در مناطق زلزله زده گفت: دستگاه‌های متولی از جمله وزارت بهداشت ، بهزیستی و هلال احمر کار خود را در این مناطق به خوبی انجام دادند و خدا را شکر در این مناطق بیماری‌های واگیردار نداریم.

وی گفت: بیش از ۹۵ درصد موضوع اسکان موقت حل شده و مشکلی در این زمینه نداریم.

رحمانی فضلی گفت: اما متأسفانه علی رغم جلسات متعددی که با بانک‌ها برگزار کرده‌ایم بانک‌ها در زمینه فعالیت خودشان عقب هستند، طبق صورت جلسه‌ها قرار بوده است تا آخر خرداد تمامی قراردادها منعقد شود ولی هنوز چنین چیزی انجام نشده است.

وی گفت: دلیل این تاخیر هر چه که هست از نظر ما قابل پذیرش نیست بانک‌ها باید تا آخر خرداد تمامی قراردادها را منعقد کنند و هیچ دلیل قابل پذیرش نیست.

وزیر کشور گفت: از مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان که ۳ هزار میلیارد تومان آن از سوی سازمان برنامه و بودجه به عنوان اولویت در نظر گرفته شده است هنوز پرداخت نشده و خزانه باید این کار را با سرعت انجام دهد.

وی ادامه داد: اگر قرار است که هر دستگاهی کار خودش را با اولویت‌بندی خودش انجام دهد دیگر چه احتیاجی بود که قرارگاه تشکیل شود؟ قرارگاه برای تسریع بخشیدن در امر کارها در مناطق سیل‌زده تشکیل شده است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: از استانداران خواهش می‌کنم که به عنوان نیروهای عملیات سر صحنه حضور داشته باشند، قرار بوده است متناظر با قرارگاه هر استاندارد در استان خودش فعالیت کند اما استانداران در این بخش کم‌کاری کردند.

وی گفت: دستگاه‌های بخشی مثل جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید مستمر پیگیری کنند و پیگیر فعالیت‌های انجام شده در مناطق سیل زده باشند گزارش‌هایی که به من رسیده است، حکایت از این دارد که دستگاه‌های بخشی پیگیری‌های لازم را ندارند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: هر چند که بنیاد مسکن خودش در اجرای فعالیت‌ها در مناطق سیل زده داوطلب بوده است هر دستگاه باید کار خودش را پیگیری کند و به امید کار دستگاه دیگری منتظر نماند.

وی ادامه داد: در موضوع نوسازی رئیس جمهور بازه زمانی شب عید سال ۹۹ را تعیین کرده است یعنی مردم مناطق زلزله زده در شب عید باید در خانه‌های خودشان باشد اکنون هر چقدر که عقب هستیم باید به کار سرعت ببخشیم و خانه‌های مردم مناطق سیل زده تا شب عید آماده تحویل باشد.

وزیر کشور گفت: در مناطق سیل‌زده مشکل معیشتی نداریم و اسکان‌های موقت برای زندگی کردن افراد آماده شده است.

وی گفت: برای پرداخت تسهیلات به مردم مناطق سیل‌زده ۱۷ دستگاه باید پایه هر برگه تسهیلاتی را امضا کند این موضوع باید بررسی شود هیچ دلیلی برای این همه کاغذ بازی و روند اداری وجود ندارد.

رحمانی فضلی با اشاره به لزوم تعیین دقیق خسارات سیلاب گفت: با استفاده از ماهواره‌ها و نقشه‌های ماهواره‌ای می‌توان دقیقاً مناطق و زمین‌هایی که مورد خسارت قرار گرفته‌اند مشخص شود جهاد کشاورزی هم باید با استفاده از ماهواره آمار دقیقی از خسارات ارائه دهد.

وزیر کشور در پایان گفت: از الان تا اول مهر ماه وقت دارید که حتماً تلاش کنید مدارس آسیب‌دیده بازسازی شوند و برای اول مهر تمامی مدارس قابل استفاده باشند.