کنکوری های رشته تجربی بخوانند

 کنکور یکی از مهم‌ترین آزمون‌های زندگی هر فرد و جزو خاطرات فراموش نشدنی عمر تحصیلی او به حساب می‌آید.

اخبار اجتماعی-  در واقع کنکور را می‌توان ثمره ۱۲ سال تحصیل در کلاس درس دانست که بخشی از زندگی و آینده فرد را رقم می‌زند و در این بین نکته مهم و قابل توجه، چگونگی استفاده از این فرصت و تبدیل آن به نقطه عطفی برای رسیدن به موفقیت است.

روش درست مطالعه برای کنکور، برنامه‌ریزی مناسب، خواب کافی، تغذیه مناسب و مغذی، همراهی خانواده، ورزش، داشتن هدف، دوری از استرس و اضطراب، توکل و ایمان به خدا، همت بالا، استفاده از کتاب درسی و منابع کمک آموزشی مناسب و معتبر و مشاوره با اساتید و مشاوران مجرب از نکاتی است که داوطلبان باید در طول دوران مطالعه برای کنکور مدنظر قرار داده و آن را رعایت کنند.

برای اینکه بدانید کنکور غولی نیست که شما در ذهن ساخته‌اید و می‌توان با آرامش کامل و برنامه‌ریزی مناسب شبیه یک آزمون معمولی از سد آن گذشت؛ قصد داریم از این پس با بسته ویژه کنکوری‌ها شما را با نکات مهم و مطالب کلیدی کنکور آشنا کنیم تا ضمن رسیدن به آرامش و دوری از استرس، روش های موفقیت را کسب کرده و نتیجه‌ای مطلوب و قابل قبول در کنکور به دست آورید.

پویا علاالدینی شورمستی مشاور تحصیلی اظهار کرد: یکی‌ از مهم‌ترین مواردی که کنکوری‌ها باید بدانند، بحث ضرایب دروس است؛ مفهوم (ضرایب دروس) به‌طورمعمول با عبارات اهمیت هر درس در کنکور، تاثیر هر درس در کنکور، درصد هر درس در کنکور و ضریب هر درس در کنکور یکسان است.

وی بیان کرد: باید توجه داشته باشید که اهمیت هر درس، با اهمیت هر سوال فرق دارد؛ تمام سوالات یک درس ارزشی یکسان با هم دارند، اما ارزش یک سوال زیست با یک سوال ریاضی متفاوت است، از طرفی باید این نکته را در نظر داشته باشید که ارزش هر درس، متناسب با رشته‌ای که قرار است در آینده بخوانید، تعیین می‌شود.

علاالدینی شورمستی ادامه داد: اگر قرار است در دانشگاه، رشته‌ زمین شناسی را بخوانید، درس زمین اهمیتی زیاد پیدا خواهد کرد اما اگر بخواهید رشته‌های پزشکی، دندان یا پیرا پزشکی را دنبال کنید، درس زمین اهمیتی نداشته و ضریب آن صفر است.

این مشاور تحصیلی افزود: برای بچه‌های گروه تجربی، زیر گروه یک و ۲ بسیار مهم است؛ اکثر رشته‌ها در زیر گروه یک‌ قرار می‌گیرند و  رشته‌ داروسازی در زیر گروه ۲ قرار می‌گیرد؛ ضرایب دروس‌عمومی همواره ثابت هستند و به رشته‌ دانشگاهی آینده‌ شما ارتباطی ندارند.

وی افزود: ضرایب عمومی‌ ادبیات چهار، عربی ۲، دینی سه، زبان ۲ است؛ دروس اختصاصی برای بچه‌های تجربی، شامل پنج درس در دفترچه‌ کنکور است که شامل زمین، ریاضی، زیست، فیزیک و شیمی می‌شود.

علاالدینی شورمستی ادامه داد: در‌ مورد ضرایب اختصاصی چند زیر گروه داریم و ضرایب آن به شرح زیر است؛ برای قبولی در رشته‌های پزشکی، داندانپزشکی، دامپزشکی، کار درمانی، بینایی سنجی، فیزیوتراپی، مامایی، پرستاری، گفتار درمانی، شنوایی شناسی، تغذیه، اعضای مصنوعی، رادیولوژی، رادیوتراپی، بهداشت محیط و حرفه‌ای، علوم آزمایشگاهی، هوشبری، اتاق عمل، بهداشت عمومی (تمام گرایشها)، زیست شناسی (تمام گرایشها)، روانشناسی (گرایش بالینی)، علوم و صنایع غذایی، کودکیاری، دکتری پیوسته بیوتکنولوژی است.

وی ادامه داد: ضریب زمین صفر، ریاضی ۶، زیست ۱۲، فیزیک ۶، شیمی ۹ یعنی در این زیر گروه، ۱۰ درصد زیست زده‌اند، ۴۰ درصد دینی زدن مهم است؛ زیر گروه بعدی رشته‌های داروسازی، دبیری شیمی، شیمی (محض و کاربردی)، کاردانی شیمی، ضریب زمین سه، ریاضی ۹، زیست ۱۲، فیزیک ۶، شیمی ۱۲ در این زیر گروه زمین اهمیت پیدا می‌کند و به‌اندازه درس دینی ارزش دارد.