برگزاری نشست اجرایی حج تمتع ۹۸ در مشهد مقدس

در این نشست که مدیران ستادی، استانی و دستگاه‌های همکار حضور دارند؛ سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت، علی رضا رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت و تنی چند از مدیران دستگاه‌های همکار و ستادی حج ۹۸ حضور یافتند.

مسئولان ستادی حج باید آسیب شناسی حج گذشته را همراه داشته باشند

اخبار اجتماعی- معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت به مسوولان ستادی حج اظهار کرد که آسیب شناسی حج ۹۷ به اضافه شرح وظایف ستاد‌ها را همراه داشته باشند و آن را مرور نمایند.

اکبر رضایی معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت در نشست اجرایی حج تمتع ۹۸ در مشهد مقدس خطاب به مسوولان ستادی حج اظهار کرد: آسیب شناسی حج ۹۷ به اضافه شرح وظایف ستاد‌ها را همراه داشته باشید و آن را مرور کنید.

وی افزود: تمامی مراحل اجرایی را رصد کنید و اشکالات را در محل و با سرعت حل کنید.

معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت در ادامه توصیه کرد: همواره در دسترس و پاسخگو باشید.

رضایی ادامه داد: هر ساله طرح‌های جدیدی در حوزه‌های اجرایی آغاز می‌شود که نیاز به همراهی و همدلی شما مسوولان ستاد‌ها دارد؛ جلسات شما در موسم حج کاربردی و دوطرفه باشد و اجازه دهید مدیران کاروان و مدیران مجموعه و بقیه عوامل نظراتشان را کامل و شفاف ابراز نمایند.

برنامه ریزی هواپیمایی جمهوری اسلامی برای انتقال حجاج به سرزمین وحی

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای انتقال حجاج به سرزمین وحی گفت: هواپیمایی جمهوری اسلامی عملیات حج را توفیق الهی می‌داند و همه امکاناتش را در این راه می‌گذارد.

قانی زنگنه مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی در نشست اجرایی حج تمتع ۹۸ در مشهد مقدس اظهار کرد: هواپیمایی جمهوری اسلامی در خدمت زائران گرامی است.

وی افزود: هواپیمایی جمهوری اسلامی عملیات حج را توفیق الهی می‌داند و همه امکاناتش را در این راه می‌گذارد.

دهقانی زنگنه تصریح کرد: امسال شرکت‌های دیگر مشارکت در عملیات هوایی حج ندارند؛ هواپیمایی جمهوری اسلامی در شرایط کنونی کار حج را بر عهده دارد، ولی جای نگرانی وجود ندارد و با امکانات کامل در خدمت حجاج هستیم.

وی افزود: در خدمت رسانی به حجاج نگاه سود آوری نداریم؛ پرواز ایمن و پرواز بدون تاخیر رسالت ما است که زمینه و مقدمات آن را فراهم کرده ایم.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی با اشاره به خدمات رسانی ناوگان حمل و نقل هوایی به زائران گفت: تلاش ما برای به حداقل رساندن تاخیر‌ها است.

بیشتر بخوانید:

نحوه صدور روادید الکترونیکی برای زائران حج تمتع امسال

 

خدمت رسانی به زائران همانند یک امانت است

مدیر عملیات حج تمتع ۹۸ گفت: خدمت رسانی به زائران همانند یک امانت محسوب می‌شود؛ ارتقا خدمات باید همه ساله انجام پذیرد و باید این وظیفه را به خوبی انجام دهیم.

نصرالله فرهمند مدیر عملیات حج گفت: این خدمت رسانی به زائران همانند یک امانت محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: ارتقا خدمات باید همه ساله انجام پذیرد و باید این وظیفه را به خوبی انجام دهیم. کشور میزبان نیز طبق قرارداد و قانوناً باید خدمات لازم را ارائه دهد.

مدیرعملیات حج تمتع ۹۸ تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم برای ما خدمات رسانی در مشاعر مقدس است که باید به این مهم نیز توجه صورت گیرد.

فرهمند افزود: ستاد‌های حج برای اجرای شایسته امور فرهنگی حج با تمام توان تلاش می‌کنند و برنامه ریزی‌های مناسبی در این خصوص صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: به سهم خودمان از زحمات خالصانه تمامی دست اندرکاران و دستگاه‌های همکار و هواپیمایی جمهوری اسلامی قدردانی می‌کنیم.

همچنین علی رضا رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت نیز در این مراسم از زحمات تمامی دست اندرکاران و کارگزاران تقدیر کرد و آخرین برنامه ریزی‌های اجرایی در عملیات حج تمتع ۹۸ را مورد توجه قرار داد.

ضرورت توجه به سلامت حجاج با توجه به میانگین سنی، گرمای هوا و زمان سفر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موضوع سلامت حجاج گفت: توجه به حوزه سلامت حجاج کشورمان بسیار ضروری است؛ با توجه به میانگین سنی زائران و همچنین شرایط گرما و طولانی شدن سفر برای حجاج، اهمیت سلامت و توجه به آن مضاعف می‌شود که باید بیشتر به آن اهتمام نماییم تا حجاج با سلامت به کشور بازگردند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست اجرایی حج تمتع ۹۸ که در مشهد مقدس و با حضور مدیران ستادی مدیران استانی و دستگاه‌های همکار برگزار شد با اشاره به موضوع حج به عنوان یکی از عبادات اظهار کرد: حج گرچه عبادت است، اما تفاوت‌هایی با دیگر عبادات دارد؛ حج از مناسک است که هم فردی محسوب می‌شود و هم درون جامعه است.

وی افزود: حاجی هم در گذشته سیر می‌کند و هم به آینده می‌رود؛ فرصت‌های مهمی در حج وجود دارد و حاجی باید زاد و توشه بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حج بسته زاد و توشه معنوی به حساب می‌آید و فرصت اقتدار روحی است.

صالحی افزود: اجرای حج به زاد و توشه کمک می‌کند؛ حج برای آن است که حاجی تحول یابد و این کار ستاد حج و بعثه مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به موضوع عزت، کرامت و امنیت حجاج خاطر نشان کرد: توجه به عزت حاجی ایرانی اهمیت زیادی دارد. حاجی باید سفیر عزت ایران باشد و این موضوع را مدنظر قرار دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زائر ایرانی باید پیام‌آور مهرورزی، قانون گرایی، وحدت گرایی و پرهیز از تفرقه باشد تا دیپلماسی حج را با رفتارش عملی کند و پیام وحدت را با رفتارش منتقل نماید.

صالحی تصریح کرد: موضوع کرامت نیز باید مورد توجه قرار گیرد البته امسال اهمیت این مهم مضاعف است.

وی توضیح داد: شرایط حج امسال با توجه به مضیقه‌های اقتصادی و از طرفی زیادی سفر حج به گونه‌ای است که کارگزاران حج باید این کرامت را در نظر داشته باشند و رعایت حال زائران را انجام دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امنیت حجاج را نیز بسیار مهم دانست و تصریح کرد: امنیت روانی و داشتن احساس احساس امنیت نباید کاهش یابد بلکه مرتباً این موضوع باید مد نظر قرار گیرد و تزریق شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: انشاالله یک حج امن را دنبال می‌کنیم؛ امنیت هویت حج است که این احساس امنیت باید بین حجاج و خانواده‌های آن‌ها حفظ شود.

وی به موضوع سلامت حجاج اشاره کرد و افزود: توجه به حوزه سلامت حجاج نیز بسیار ضروری است؛ با توجه به میانگین سنی زائران و همچنین شرایط گرما و طولانی شدن سفر برای حجاج، اهمیت سلامت را مضاعف می‌کند که باید بیشتر به آن اهتمام نماییم تا حجاج با سلامت به کشور بازگردند.

آمادگی کامل برای انجام باعزت و مقتدرانه عملیات حج تمتع

علی رضا رشیدیان روز یکشنبه در نشست هماهنگی نهایی که با حضور مدیران ستادی و استانی حج و زیارت و دفاتر حوزه نمایندگی ولی فقیه درحج و سایر دستگاه‌ها و بخش‌های دست اندرکار اعم از وزارت امورخارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد گفت: هماهنگی‌های لازم دررابطه با شروع عملیات حج از ثبت نام تا سازماندهی، حمل و نقل، اسکان، تغذیه و تدارکات و بهداشت و درمان و مباحث و حمایت‌های کنسولی، امور فرهنگی و بیمه‌ای زائران و ... در تعامل و هم افزایی همه بخش‌ها به بهترین شکل ممکن انجام شده وتفاهم نامه‌ها و قرارداد‌ها مربوطه با همه بخش‌های دارای مسئولیت درداخل و نیز درعربستان به امضا رسیده و انجام شده است.

وی تصریح کرد: هماهنگی نهایی برای اعزام زائران به حج تمتع به انجام رسیده و این نشست برای استعانت از امام مهربانی‌ها و تلاش در انجام هر چه بهتر مسئولیت‌ها ووظایف در تعامل و هم افزایی بیشتربرای خدمت صادقانه به حجاج بیت الله الحرام برگزار شده است.

وی در بخشی از این نشست با بیان اینکه در سازمان حج و زیارت هم در کنار تمامی اقدامات و پیگیری‌ها برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم و ایجاد هماهنگی و هم افزایی میان بخش‌های مختلف، با تلاش‌های صورت گرفته اعزام نیرو‌های ستادی به مراسم حج نسبت به سال قبل ۱۷ درصد کاهش یافت.

رشیدیان گفت: به منظور توسعه عادلانه استفاده از ظرفیت‌های نیروی انسانی تلاش شد، توجه بیشتری به ظرفیت استان‌ها شود و در این راستا علی رغم کاهش نیرو‌های ستادی، آمار نیرو‌های استانی توانمند و دارای شایستگی رادر این خدمت رسانی افزایش دادیم زیرا سیاست و نگاه ما در این اعزام‌ها شایستگی و توانمندی نیرو‌های برای انجام ماموریت و امور محوله و ارائه خدمات بهینه برای زائران است.

وی تصریح کرد: در این راستا باید در کنار هماهنگی‌های بیرونی، چون تعامل میان بخش‌های بهداشتی و درمانی و وزارت امورخارجه و هواپیمایی و ... باید مدیران و دست اندرکاران مربوطه در استان‌ها در موضوع اعزام و بازگشت زائران پیش بینی‌های لازم را داشته باشند و در این میان بحث سیاست پرواز‌های ایمن و بدون تاخیر که محور شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی است به عنوان هدفی مهم مورد توجه همه ما باشد و در بخش‌های مختلف ازسازمان مرکزی حج و زیارت تا مدیریت‌های استانی و کارگزاران و ایستگاه‌های پروازی به گونه‌ای اقدام و برنامه ریزی شود که در صورت بروز مساله و مشکلی به سرعت شرایط را مدیریت کنند.

وی در ادامه بر توجه به شرح وظایف ابلاغی در عملیات حج، تمرکز به طرح آسیب شناسی حج سال گذشته و رفع اشکالات، برنامه ریزی و داشتن طرح و برنامه برای انجام این عملیات به بهترین نحو ممکن با امکانات موجود تاکید و عنوان کرد: در عین آنکه مدیران موظفند برای موارد و حوادث غیرمترقبه و احتمالی که ممکن است درهر حوزه‌ای درجریان عملیات حج بروز کند در حوزه کاری و وظایف خود پیش بینی، برنامه ریزی و تدبیر لازم راداشته باشند تا مبادا عملیات عظیم حج را از آن متاثر شود که این امر به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

رشیدیان همچنین همکاری، هم افزایی و هم پوشانی، برخورداری از صبر و تحمل و سعه صدر را در کنار تلاش جهادی و اقدام به اندازه و به موقع توام با سرعت و دقت در انجام همه امور و وظایف محوله را از جمله ضرورت‌هایی دانست که همه دست اندرکاران در سطوح و حوزه‌های مختلف باید محور عمل قرار داده و بدان توجه داشته باشند.

وی ابرا امیدواری کرد: با توجه به بهره گیری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های نرم افزاری که امسال در سازمان طراحی شده همچون بانک‌های اطلاعاتی حمل و نقل، مسکن، تغذیه و تدارکات، حمل و نقل و نیز سایر تسهیلاتی که برای ثبت نام کاروان‌ها و ... ایجاد شد، امسال این سازمان با همراهی و تعامل همه بخش‌های مربوطه بتواند در بحث مدیریت هوشمند حج و کنترل، مدیریت، هدایت و نظارت بر این عملیات عظیم، سال خوبی را داشته باشد و حجاج در سلامت و امنیت کامل مراسمی سرشار از معنویت داشته باشند.

وی خطاب به مدیران و مسئولان در سطوح و بخش‌های مختلف تاکید کرد: هریک از ما در هر مسئولیت و جایگاهی از رئیس سازمان تا سایر مدیریان ستادی و اجرایی و ... در جریان برگزاری مراسم و عملیات حج، خادم و خدمتگزار زائران هستیم و باید به این فرصت میزبانی و خدمتگزاری به بخشی از ضیوف الرحمان که از سوی خداوند به ما عطا شده افتخار کنیم و تمام تلاش و توان خود را در این زمینه به کار بندیم.

به کارگیری همه توان و ظرفیت‌ها برای خدمت به حجاج

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم در این جلسه با بیان اینکه باید قدر این فرصت را که خداوند به همه ما عطا کرده بدانیم، گفت: در این راستا باید همه توان خود را به کار بندیم و در این خدمتگزاری از هیچ تلاشی فروگذارنکنیم.

حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب افزود: شعار محوری حج هماهنگی و اتجاد و انسجام است و در سایه آن باید ابعاد درونی خودسازی بویژه تخلص به اخلاق دینی و اسلامی تمرکز یافته و در عین آنکه تقویت اخوت دینی و برادری بیش از هر زمان در بین حاجیان محور عمل قرار گیرد.

وی اظهار کرد: با توجه به فرصت و زمان طولانی سفر حج که برای برخی تا ۳۵ روز می‌رسد باید تلاش کرد تا حجاج بهره مناسب و مطلوبی از این زمان برای خودسازی و تقویت اخوت دینی ببرند.

محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه، دکتر صالحی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، زنگنه مدیرعامل هواپیمایی هما و برخی دیگر از مسئولان کشوری نیز در این نشست حضور داشتند.