خشکی پوست نشانه چه بیماری است؟

همه ما کارهای بسیاری را برای داشتن پوستی درخشان و سالم انجام می دهیم ، گاهی از محصولات طبیعی و گاه از لوازم و محصولات آرایشی استفاده می کنیم و هرگز چنین موضوعی را انکار نمی کنیم. معمولا تولید کنندگان آنها ادعا می کنند که این محصولات باعث جوانسازی و سالم ماندن پوستتان خواهد شد. بله! همه ما می دانیم که در صورت داشتن همه ما میدانیم که داشتن یک پوست خوب به معنی بهتر یا زیبا به نظر رسیدن می باشد. دلایل متعددی برای خشکی پوست وجود دارد که برخی از آنها مربوط به بیماری های پوستی است و برخی مربوط به بیماری های جدی تر دیگر مانند سرطان و دیابت و موارد دیگر که در بخش به آنها پرداخته شده است.

5 مشکل سلامتی جدی که با داشتن پوست خشک به شما هشدار داده میشود:

آیا تا به حال میدانستید که پوست شما نیز نشان میدهد آیا فیزیک یا سلامت مناسبی دارید یا خیر.این ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما کاملا درست است. این که شما پوست خشکی داشته باشید و با استفاده از لوسیون ها، روغن ها و کرم ها تغذیه و مرطوب شود، کاملا نرمال و طبیعی است، اما اگر بعد از استفاده از این محصولات، همچنان پوست خشک بماند چیزی غلط است و باید مورد بررسی قرار بگیرد. در این مقاله درباره اینکه چطور پوست خشک نشان دهنده سلامتی است، صحبت خواهیم کرد.

بیماری دیابت و خشکی پوست:

ما همه درباره دیابت چیز های زیادی میشنویم، اما بدانید که این بیماری با پوست خشک نیز در ارتباط است. هنگامی که افزایش سطح قند وجود داشته باشد، بدن به سرعت مایعی را که باعث هیدراته نگهداشتن پوست میشود، تخلیه میکند.
دیابت همچنین روند تغذیه رسانی بدن را تحت تاثیر قرار میدهد، اگر پوست شما به شدت خشک و آسیب دیده باشد، باکتری های که روی گلوکز زنده میشوند افزایش پیدا میکنند و منجر به ریسک بالای آلودگی قرار خواهند گرفت.
اگر چنین علائمی را مشاهده کردید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با گرفتن آزمایش متوجه بیماری خود شوید.

ارتباط تیروئید کم کار با خشکی پوست:

هورمون های که توسط غده تیروئید ترشح میشوند باعث تحریک فعالیت های بدن شما خواهند شد، زمانی که تحریک کند شود، باعث میشود دیگر فعالیت های بدن نیز کاهش پیدا کند که باعث میشود که شما احساس سرمای بیشتر، خستگی و یا حتی افسردگی داشته باشید.

همانطور که این هورمون ها توسط پوست جذب میشوند و نقش مهمی در ترمیم سلول ها ایفا میکند و نتیجه آنها خشکی بیش از حد پوست خواهد شد. در چنین شرایطی نیاز است که به پزشک مراجعه کنید و دارو های تجویزی را مصرف کنید و برای سالم ماندن سبک زندگی تان تلاش کنید و همچنین نوعی از ورزش درست را در برنامه روزانتان بگنجانید.

خشکی پوست به دلیل بیماری های کلیوی:

همچنین ممکن است که مشکلات خشکی پوست به دلیل بیماری های کلیوی می باشد. بر اساس برخی از مطالعات ثابت شده است که داشتن پوستی خشک حتی پس از مصرف دارو ها، میتواند نشان دهنده بیماری های کلیوی باشد.
زمانی که کلیه شما قادر به حفظ تعادل بین مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ زندگی و رشد در خون شما نیست و این اتفاق موجب التهاب و خشکی پوست میشود.

افراد مبتلا به بیماری های کلیوی این علائم را بیشتر در چندی پس از بروز بیماریشان مشاهده میکنند، زمانی که عملکرد کلیه رو به متوقف شدن است یا مقدار زیادی از پروتئین از طریق ادرار دفع میشود. بنابراین تاکیید میشود که در مراحل اولیه حتما به پزشک مراجعه کنید.

سرطان پوست:

اگر چه کمی ترسناک است، اما پوست خشک یکی از علائم مرتبط با سرطان پوست می باشد. اگر شما زمختی، قرمزی، خشکی، خارش و خونریزی با هرگونه خراشیدگی را در پوستتان تجربه کردید، به اختمال زیاد سرطان فلسی سلولی دارید.
و SCC یکی دیگر از شایع ترین سرطان های پوست است و دومین سرطان شایع پوست است.
این تومور از لایه سطحی نشات میگیرد و ممکن است در هر قسمتی از بدن ایجاد شود، برای مدتی در سطح پوست می ماند ولی در نهایت و در صورت درمان نشدن، به لایه های زیرین نفوذ میکنند. بخش سلامت نمناک توصیه می کند برای چنین بیماری حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اگزما:

اغلب واژه اگزما برای توصیف قرمزی، خشکی وفلس دار شدن پوست استفاده می شود. پوست شما ممکن است به هر گونه مصرف غذای آلرژیکو داروهایی که استفاده می کنید، واکنش دهد، خشک شود و باعث ایجاد اگزما شود.
اما در کل، اگزما ناشی از عوامل محیطی و ژنتیکی است. اگر والدین شما این بیماری را داشته باشند، احتمالا شما نیز موقع تولد آن را با خود خواهید داشت.

برخی از عوامل محیطی مانند گرد و غبار ، مصرف مواد غذایی نادرست، تغییر هورمون در زنان در دوران بارداری و در دوره پریودی و غیره است. اگر پوست شما به شدت خشک شده است بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن مشخص شود.
هیچ تضمینی در مورد اینکه در صورت داشتن پوست خشک این بیماری های ذکر شده را داشته باشید، وجود ندارد. زیرا گاهی اوقات می تواند به طور معمول بدون ایجاد هر گونه بیماری رخ دهد.

پوست خشک و اگزما

مشکلات جدی برای سلامتی که با داشتن پوست خشک به افراد هشدار داده می شود
نکات کلی درباره سلامت پوست و رفع خشکی:
-به اندازه کافی ورزش کنید، تا بدن سالم و متناسبی داشته باشید، ورزش کردن باعث بهبود و افزایش گردش خون شما خواهد شد که در نهایت پوستی شاداب و درخشان را می دهد.
از مصرف لوازم آرایشی که مواد تشکیل دهنده آن شیمیایی و مضر است، اجتناب کنید و تا حد ممکن از لوازم آرایشی استفاده کنید که پایه گیاهی و محصولات طبیعی داشته باشد.
به اندازه کافی آب بنوشید تا به هیدراته ماندن پوست تان کمک کند.
-می توانید آب میوه را نیز به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید که نقش مهمی را در سلامت شما ایفا می کند.