چگونه با همسر سخت‌گیر رفتار کنیم؟

نسیم کاشفی روانشناس و مشاور خانواده درباره چگونگی رفتار با همسر سخت‌گیر اظهار کرد: در این مواقع بهترین کار سکوت است، چرا که مقابله به مثل کردن و بحث و دعوا بیشتر اوضاع را خراب می‌کند.

اخبار اجتماعی- این روانشناس بیان کرد: سعی کنید گوش شنوا باشید و صحبت‌های او را کامل گوش کنید. کلام همسرتان  را قطع نکنید، با این کار می‌توانید علت رفتار سخت‌گیرانه یا بهانه جویی او را پیدا کنید. گاهی اوقات این سخت‌گیری‌ها واقعا به شخص شما مربوط نیست.

وی افزود: بپذیرید که در حال حاضر آشفته یا مضطرب است و با سخت‌گیری سعی در تخلیه هیجان منفی خود دارد؛ بنابراین ابتدا به انتقاد‌ها و بهانه جویی‌های او بی طرفانه فکر کنید. ابتدا بررسی کنید نقدی که به رفتار شما وارد شده درست است یا خیر. با خودتان روراست باشید و اگر این چنین است بپذیرید.

کاشفی گفت: برای خودتان حد و مرز تعیین کنید و اگر همه چیز را بررسی کردید و علتی برای رفتار نامناسب همسرتان پیدا نکردید از خودتان مراقبت کنید به این معنا که به هیچ کسی اجازه ندهید به اعتماد به نفس شما لطمه بزند و قرار نیست دعوا کنید بلکه فقط باید مشخص کنید اجازه چه رفتار‌هایی از دیگران را نسبت به خودتان می‌دهید که شما آسیب نبینید.

این روانشناس ادامه داد: برای این کار می‌توانید با لحن ملایم، اما قاطع از جملاتی که با کلمه " من" شروع می‌شود استفاده کنید و خواسته ها، نیاز‌ها و انتظارات خود را از همسرتان بیان کنید تا او هم بداند چه چیز خوشایند و چه چیز برای شما ناخوشایند است

وی با بیان اینکه موقعیت‌ها و زمان‌هایی که همسرتان سخت‌گیری و بهانه جویی می‌کند را شناسایی کنید، اضافه کرد: نیاز‌های او را بشناسید و به آن‌ها توجه کنید، این مسئله که همسر شما چه چیزی را خوشایند و چه چیزی را ناخوشایند می‌داند مهم است با دانستن این موارد آمادگی لازم برای رفتار در چنین موقعیت‌هایی را بدست آورید؛ مانند صبح قبل از رفتن به محل، هنگام بازگشت به خانه، زمانی که خسته یا گرسنه است، زمانی تحت فشار مسائل مالی است و ...

کاشفی بیان کرد: گاهی لازم است به طور مستقیم وارد عمل شوید و از او سوال کنید که دقیقا چه خواسته و انتظاری دارد زمانی که همسرتان سخت‌گیری و بهانه جویی می‌کند می‌تواند ویژگی شخصیتی او باشد یعنی همسر شما ویژگی‌هایی مانند کنترل گری، کمال گرایی و یا حتی عدم اعتماد به نفس و در برخی موارد نشان دهنده برخی اختلالات روانپزشکی مانند اضطراب، وسواس باشد.

این روانشناس گفت: یکی از پیامد‌های زندگی با همسران سخت‌گیر و بهانه جو کاهش اعتماد به نفس ، بروز اضطراب و وسواس در شریک زندگی آنهاست و از آن جایی که نمی‌توانند خشم و عصبانیت خود را نسبت به رفتار سخت گیرانه همسر نشان دهند به مرور زمان ممکن است دچار افسردگی شوند، بنابراین اگر در موقعیت‌های زمانی و مکانی متعدد شاهد رفتار سخت گیرانه همسر خود هستید بهتر است موضوع را با یک روانشناس در میان بگذارید.