اجرای کامل پرونده الکترونیک سلامت تا نیمه سال آینده
 حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص جمع بندی مباحث مطرح شده در جلسه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و اعضای کمیسیون بهداشت با حضور وزیر بهداشت که در شهر مشهد برگزار شد گفت: یکی از شرکت‌های دارویی گلایه داشت که فاکتور هشت تولید و انبار کرده که این محصول تاکنون مصرف نشده است، به دلیل نیاز کشور به این محصول خونی مقرر شد تا اکیپی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل و اگر اختلالی در توزیع و فروش این دارو وجود داشت این مشکل برطرف و مازاد آن صادرات شود.

عابدی در خصوص پرونده الکترونیک سلامت گفت: این ابتدای راه است، از وزیر بهداشت درخواست کردیم سیستم ارجاع و پزشک خانواده را با جدیت پیگیری کند، وزیر بهداشت قول داد که پرونده الکترونیک سلامت در ۵۰ درصد مناطق کشور امسال اجرا و مابقی آن تا نیمه سال ۹۹ تکمیل شود.

این نماینده مجلس افزود: سطح‌بندی خدمات باید مستندسازی شوند، این موضوع به این معنا است میزان MRI تجویری برای بیماران چقدر است و هزینه آن به چه میزان خواهد بود، و این موضوع چقدر برای کشور اثربخش خواهد بود، این موضوعات اگر مستندسازی شوند می‌توانیم جلوی درخواست‌های اضافی را بگیریم.

وی گفت: در سطح‌بندی خدمات باید ثروت کشور به صورت عادلانه توزیع شوند، مشاهده می‌کنیم که در برخی مناطق ماما وجود دارد اما‌ آن‌ها یک سال بیکار هستند و فقط حقوق دریافت می‌کنند در صورتی که درسطح‌بندی خدمات تعریف می‌شود که یک ماما برای چندهزار جمعیت و در کجا باید مشغول به ارایه خدمات شود.

عابدی افزود: سطح بندی خدمات نکته‌ای کلیدی است که ثروت کشور را در دسترس نیازمندان واقعی قرار می‌دهد و لازم است وزارت بهداشت با جدیت این موضوع را پیگیر شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: مسائل مطرح شده در خصوص مالیات پزشکان نیز مورد بحث قرار گرفت، درآمد پزشکان به صورت ماهانه تا سقف دو میلیون و هفتصد هزارتومان معاف از مالیات است یعنی سالانه سی و دو میلیون تومان، و در صورت درآمد بیشتر باید مانند سایر اقشار مالیات بپردازند، این موضوع قبلا در رسانه‌ها به اشتباه ۳۲۰ میلیون تومان ذکر شده بود.

وی گفت: در هرصورت پزشکان باید اظهارنامه مالیاتی تنظیم کنند، هزینه مطب از درآمد کسر می‌شود و به ازای مازاد آن باید مالیات بپردازند.

عابدی ادامه داد: برخی از افراد در جامعه پزشکی نباید کارتخوان را وسیله‌ای برای حمله به سایر پزشکان قرار دهند و مشکلاتی را برای مردم فراهم کنند.

نماینده مجلس در خصوص گلایه پرستاران درخصوص مطالباتشان گفت: قانون بهره‌وری متاسفانه در بسیاری از جاها اجرا نمی‌شود، اضافه کاری پرستاران حذف و در دل طرح قاصدک قرار گرفته است. وزیر بهداشت قول داد که سیستم‌ پرداخت عادلانه باشد و امیدواریم بحث اضافه‌کار از سامانه قاصدک خارج شود.

وی گفت: یکی دیگر از گلایه‌ها، تعرفه خدمات پرستاری و قانون سخت و زیان آور بودن پرستاری بود، پرستاری که پس از بیست سال کار حق بازنشست شدن را دارد که به بهانه کمبود پرستار این موضوع اتفاق نمی‌افتد.

عابدی تصریح کرد: استاندارد پرستار به تخت، کیفیت خدمات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که از در این خصوص از استاندار خواستیم از ظرفیت تامین اجتماعی و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای کاهش بار مراجعات پزشکی از استفاده کند.