حضور ۳۹ درصدی زنان در انتخابات شورایاری‌ها

آرش میلانی در نطق پیش از دستور در صدو پنجاه و هشتمین جلسه شورای شهر تهران اظهارداشت: شورایاری‌ها، انجمن‌هایی محلی برای افزایش مشارکت شهروندان در اداره امور شهر، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای حل و فصل مشکلات، تصمیم‌گیری بهتر برای مسائل شهر و ارتقای سرمایه اجتماعی از طریق پیگیری مطالبات مردمی است که به یادگار از اولین دوره شورای شهر در دولت اصلاحات پدید آمدند.

وی افزود: ساختار این نهاد مدنی در راستای تأکید و تثبیت زیرساخت‌های همگرایانه شهری و دوری از واگرایی گروه‌ها شکل گرفته است. شورایاری‌ها پله نخست مشارکت شهروندان در اداره شهر و بستری برای رسیدن به زندگی مناسب در محلات هستند. در این جهت، شورایاران می‌توانند صدای رسای مردم محلاتی باشند که صدایشان در هیاهوی شهر و فراز و نشیب‌های زندگی روزمره کمتر به گوش می‌رسد و توجه کمتری را به خود جلب می‌کنند.

عضو شورای شهر تهران بیان داشت: این ایده‌آل بدون همت و مسئولیت‌پذیری منتخبان جدید و مشارکت جدی آنها در کارگروه‌های تخصصی و بهره‌گیری از مشورت‌ها آنها از سوی پارلمان شهری محقق نخواهد شد. در واقع، تشکیل شورایاری‌ها فرصتی بی‌نظیر برای بهره‌مندی مدیریت شهری از توان، ظرفیت و دیدگاه‌های شهروندان برای اداره بهتر شهری است که به همه شهروندان تعلق دارد.

میلانی اضافه کرد: پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در حالی روز جمعه با حضور پر شور و فراتر از انتظار برگزار شد که اساسا هدف اصلی برگزاری این انتخابات، حرکت جدی و فعالانه‌‌تر شورایاری‌ها به سوی انجمن‌هایی مشارکت‌محور و بر مبنای فعالیت داوطلبانه، مدنی و غیرسیاسی است به گونه‌ای که هویت و تعلقات محله‌ای شهروندان احیا شده، اعتماد به صندوق‌های رای ترمیم یافته، حس شهروندی تقویت شده و به سرمایه اجتماعی شهر افزوده شود. 

وی بیان داشت: ستاد هماهنگی شورایاری‌ها همراه با نمایندگان در شورای شهر تلاش کرد زمینه حضور پر رنگ‌تر افراد موثر، متعهد و متخصص از تمامی اقشار مختلف اجتماعی را فراهم کند.

میلانی اعلام کرد: در این انتخابات 12 هزار نفر نامزد شدند که 25 درصد آنان را زنان و بیش از 50 درصد از آنها را جوانان تشکیل می‌دادند. حضور پررنگ زنان و جوانان در انتخابات شورایاری‌ها نه تنها شورای پنجم را به حرکت این دوره از شورایاری‌ها به سمت فعالیت‌های تخصصی امیدوار می‌کند بلکه پیام افزایش دغدغه آحاد مختلف جامعه برای مشارکت در اداره امور را منعکس می‌کند که کمترین نتیجه آن، افزایش همدلی در میان شهروندان است. 

وی عنوان کرد: حدود 510 هزار نفر در این انتخابات شرکت کردند که 39 درصد از آن را زنان تشکیل می‌دادند. 16.3 درصد منتخبین اصلی را زنان تشکیل می‌دهند که نسبت به دوره چهارم افزایش پیدا کرده و 200 نفر به زنان اضافه شده است. 

این عضو شورای شهر تهران گفت: میانگین سنی منتخبین نیز 43 سال است که جوانترین عضو شورایاری دوره پنجم 22 سال و بزرگترین شورایار 74 سال دارد. بیشترین تعداد رای یک داوطلب 1771 رای در محله نعمت‌آباد منطقه 19 بوده است.

میلانی اضافه کرد:  در این دوره 72 نفر از داوطلبان 22 سال سن دارند که از این تعداد، 15 نفر به عنوان عضو اصلی و 6 نفر عضو علی البدل انتخاب شده‌اند و دو نفر از این جوانان رتبه اول محله خود را کسب کرده‌اند.

اخبار اجتماعی- میلانی تصریح کرد: انتخابات شورایاری‌ها در حالی روز جمعه با هفت هزار صندوق رای و در 1700 شعبه اخذ رای برگزار شد که علیرغم تبلیغات دشمنان خارج‌نشین مبنی بر بی‌توجهی مردم به این انجمن‌ها و همچنین برخی موانع و تنگناهای داخلی، حضور چشمگیر مردم در انتخابات شورایاری‌ها را به همراه داشت و مردم با مشارکت پیش‌بینی نشده‌شان توانستند در گرمای سخت و طاقت‌فرسای تابستان، گرمابخش انتخابات محلی شهر خود باشند که  این مهم، نشان از رشد و بلوغ فکری جامعه، میل به مشارکت، باور قلبی به اصلاح و مدیریت کشور از طریق صندق رای دارد و اتحاد و همدلی در بین مردم را بر همگان ثابت کرد.

وی گفت: از مهمترین مشخصه‌های این انتخابات، برگزاری تمام الکترونیکی بود که برای نخستین بار در تهران اجرا شد و خوشبختانه با تمهیدات از پیش فراهم شده از سوی شهرداری تهران و همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روان و بدون اختلال انجام شد. این فرایند به گونه‌ای بود که تخلفات و خطاهای انسانی را به صورت چشم‌گیر و قابل توجهی کاهش داد و ضمن تسریع و ایجاد سهولت در روند برگزاری انتخابات باعث کاهش زمان رای‌گیری شد. براساس رویه سنتی، زمان لازم برای هر رای اخذ شده حدود چهار تا پنج دقیقه است اما براساس آمار دریافت شده، این زمان به حدود یک دقیقه در این روش، کاهش پیدا کرد که نتیجه استفاده از روش الکترونیکی است؛ ضمن آنکه به دلیل آنلاین شدن این شیوه، دیگر امکان رای دادن یک نفر در دو یا چند شعبه وجود نداشت.

میلانی اضافه کرد: همچنین برگزاری الکترونیکی موجب شد تا هزینه‌های برگزاری انتخابات به صورت قابل توجهی کاهش یابد و امیدواری‌ها را برای تعمیم این تجربه موفق به سطح ملی افزایش دهد.

وی افزود: پس از برگزاری انتخابات، امید است که منتخبان پنجمین دوره شورایاری‌های شهر تهران، با برنامه‌ریزی دقیق و تشکیل کارگروه‌های تخصصی در محلات، گام‌های مؤثر و ماندگاری در راستای حل مسائل عمومی هر محله و نهایتا شهر تهران برداشته و مدیران حوزه شهری با بهره‎گیری از تجربیات و پتانسیل پیوندآفرینی این انجمن‌ها، فرایندی سازنده با شهروندان را پی‌ریزی کنند چراکه این انجمن‌ها بی‌تردید محلی برای گفت‌وگوها و تفاهمات شهروندان بر سر چیستی مسائل و راهکارهای حل آنها ایجاد خواهند کرد.