علل بروز پدیده «ماشین‌خوابی» در پایتخت

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در ارتباط با موضوع طرح ترافیک جدید اظهار داشت: در حال حاضر نسبت به گذشته آمار مسافران حمل و نقل عمومی به ویژه مترو کمتر شده است که اجرای طرح جدید ترافیکی یکی از عوامل آن به شمار می رود.

اخبار اجتماعی-وی افزود: البته استفاده از تاکسی‌های اینترنتی به دلیل این که برای مسافران مقرون به صرفه بوده نیز سبب کاهش مسافران حمل و نقل عمومی شده  است. همچنین طرح ترافیک به دلیل اینکه محدودیت استفاده برای شهروندان ندارد مسافران حمل و نقل عمومی به خود جذب کرده است و این از معایب طرح جدید ترافیک به شمار می‌رود البته نمی‌توان کل طرح را زیر سوال ببرد چرا که اصل آن را قبول دارم و برنامه درستی است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران درباره موضوع ماشین خوابی در پایتخت گفت: گزارش مستندی در این زمینه نداریم ولی این اتفاق ممکن است مانند کانکس خوابی و کارت‌خوابی وجود داشته باشد که مشکلات اقتصادی به آن دامن می‌زند و نمی‌توان گفت طرح ترافیک به تنهایی سبب بروز این مشکل شده است.

علیخانی با بیان اینکه اگر معاونت حمل و نقل شهرداری موضوع ماشین خوابی را مطرح کرده  است، باید مطالعات آن را نیز به ما ارائه دهد گفت: و احتمال این مشکل وجود دارد و نمی‌توان آن را رد کنیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع ماشین خوابی چندان ربطی به طرح ترافیک ندارند، خاطرنشان کرد: در برخی از ساعات روز که طرح ترافیک اجرا می‌شود در مبادی ورودی طرح‌ها تجمع خودروها داریم که در بزرگراه مدرس نمونه‌ای از این مشکل وجود دارد. بعد از ظهر خودروها منتظر می‌مانند تا ساعت طرح تمام شود و بتوانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند.

علیخانی خاطرنشان کرد: برخی از رانندگان تاکسی های اینترنتی از اطراف تهران و یا شهرهای دیگر جهت ارائه سرویس به مسافران به تهران سفر می‌کند و یکی از دلایل بروز این پدیده می‌تواند وجود تاکسی های اینترنتی باشد به طوری که این افراد در خودروهای خود منتظر تماس برای سرویس هستند و در فاصله‌های که فعالیت ندارند در خودرو استراحت می‌کنند.