نحوه مراجعه آسیب دیدگان به خانه‌های امن

رضا جعفری مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی و رئیس اورژانس اجتماعی به توضیح نحوه مراجعه آسیب دیدگان به خانه‌های امن تحت نظارت این سازمان پرداخت و گفت: اگر زن و یا دختری که از طرف بستگان درجه یک‌، اقوام و یا شخص غیری دچار خشونت شود و امکان زندگی در محل اسکان خود را از دست بدهد، می‌توانند به خانه‌های امن سازمان بهزیستی در سراسر کشور مراجعه کنند.

اخبار اجتماعی- وی درخصوص نحوه مراجعه به این خانه‌ها اینطور توضیح داد که مراجعه به صورت خود معرف، از طریق کلانتری، قضات و اورژانس‌های اجتماعی امکان پذیر است.

جعفری با اشاره به اینکه در سراسر کشور اورژانس اجتماعی (خط123) فعال است  و زنان و دختران و پسران آسیب دیده و یا در معرض خطر و خشونت‌های خانگی، خودکشی و ... می‌توانند با این خط تماس گرفته و مشاوران و مددکاران آموزش دیده این مرکز به نحوی درست افراد را راهنمایی و در صورت نیاز به مراکز مختلف ارجاع می‌دهند، گفت: اما اگر آسیب اجتماعی و یا خشونت خانگی این افراد را تهدید کند، می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین کلانتری و اعلام شرایط‌شان در صورت شناخته شدن به عنوان مورد پذیرش خانه امن به این خانه‌ها معرفی شوند.

وی افزود: کلانتری و قضات  این افراد را به ستاد پذیرش ارجاع داده و با صدور یک نامه به خانه‌های امن منتقل می‌شوند.

رئیس اورژانس اجتماعی خاطرنشان کرد: این افراد با تشخیص مددکاران طی 24 ساعت در خانه‌های امن نگه‌داری می‌شوند و پس از آن باید به دریافت حکم قضایی اقدام کنند تا با تائید و تشخیص قضایی بتوانند در مدت زمان مورد نظرشان در خانه‌های امن سکونت داشته باشند.

جعفری ادامه داد: راه دیگر تماس مستقیم با خانه‌های امن است، این افراد می‌توانند با برقراری تماس تلفنی با خانه امن موجود درنزدیکی شهر محل سکونتشان با تشخیص مددکاران اجتماعی فعال راهنمایی شوند.