حفظ املاک، چالش مشترک شهرداری ها

ذبیح‌الله خدائیان رئیس سازمان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عصر امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری تهران گفت: شهرداری و سازمان ثبت روزانه خدمات زیادی به مردم ارائه می‌کنند که همین امر ضرورت هماهنگی این دو دستگاه را نشان می‌دهد.

اخبار اجتماعی- وی افزود: هر یک از این دو دستگاه دارای ظرفیت‌ها و امکاناتی هستند که مکمل یکدیگرند البته ممکن است در قسمتی از شهر شهرداری و ثبت نقشه‌ای داشته باشند که سازمان دیگر آن را نداشته باشد که می‌شود به جای موازی‌کاری از این امکانات استفاده کرد.

خدائیان گفت: شهرداری‌ها با یک چالش در کل کشور مواجه هستند که حفاظت و حراست از املاک خودشان است که در برخی موارد به دلیل عدم وجود سند رخ می‌دهد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در برخی موارد حد و حدودها به درستی مشخص نشده است اما همه این مشکلات با همکاری سازمان ثبت و شهرداری قابل برطرف شدن است.

وی گفت: این همکاری مسیری است برای پیشگیری از تعرض به اراضی و از این رو مقرر شد یک تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود که در این تفاهم‌نامه بسیاری از مشکلاتی که وجود دارد با پیگیری دو مجموعه برطرف می‌شود.

خدائیان افزود: مقرر شده است تا شهرداری مشخصات یو تی ام که در اختیار دارد را در اختیار سازمان قرار دهد تا نسبت به استقرار آن مختصات در سامانه کاداستر اقدام کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: اراضی و املاک حتی می‌تواند خیابانها و اتوبان‌ها و فضای سبزی باشد که در اختیار شهرداری است و علاوه بر این مقرر شده که ارتباط الکترونیکی بین دفاتر اسناد رسمی و شهرداری‌ها فراهم شود تا استعلاماتی که باید انجام شود به صورت الکترونیکی باشد و در سریع‌ترین حالت ممکن پاسخ داده شود.

وی گفت: همچنین براساس این سامانه الکترونیکی عوارض دریافتی هم به این شکل محقق می‌شود و در عین حال اقدام به تشخیص راحت‌تر اصالت اسناد خواهیم پرداخت.

خدائیان افزود: ممکن است شهرداری تصمیم بگیرد در محدوده طرح توسعه شهر املاکی تصرف کند و شاید این اطلاعات وجود نداشته باشد که زمینه‌ای فراهم شده تا اگر شهرداری قصد تملک قانونی داشت سازمان ثبت همکاری لازم را داشته باشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: به این ترتیب حد و حدود املاک و مشخصات مالک به شهرداری اطلاع داده می‌شود تا این تصرف که قانونی است به راحتی انجام شود.