قیمت واکسن آنفلوآنزا چه قدر است؟

 دکتر علی واشقانی، با بیان به طور کلی گـروه‌هـای پرخطـر نیازمنـد دریافـت واکسـن فصلـی آنفلوانزا هستند، گفت: زنان باردار، ‌افراد بالای ۶۰ سال، کارکنان بخش‌های بهداشت و درمان به ویژه افرادی که در تماس مستقیم با بیماران مبتلا به آنفلوانزا قرار دارند، مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی و قلبی- عروقی، مبتلایان به بیمارهای مزمن کلیوی، کبدی، عصبی، خونی و اختلالات متابولیک، کودکان بین شش تا ۵۹ ماهه و... توصیه می‌شود که واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

اخبار اجتماعی- ​وی با بیان اینکه سـایر افـرادی کـه متقاضـی دریافـت واکسـن آنفلوانزا هستند، در صورتی کـه منعی برای دریافت واکسـن نداشـته باشـند، مـی‌توانند با مشورت پزشک واکسـن را تزریق کنند، افزود: کودکانی که زیر شش ماه هستند و افرادی که به  واکسن آنفلوانزا یا ترکیبات آن واکنش‌های شدید آلرژیک یا تهدید کننده حیات نشان داده‌اند، نباید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

واشقانی ادامه داد: واکسن‌های آنفلوآنزایی که امسال در کشور موجودند به صورت سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی هستند که با تشخیص و تجویز پزشک نوع این واکسن‌ها تعیین و مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر دو این واکسن‌ها واجد ویروس نوع A که خطرناک‌ترین نوع ویروس آنفلوآنزاست و عامل بیشترین همه‌گیری بیماری آنفلوآنزا در دنیا بوده است، هستند و تفاوت نوع سه و چهار ظرفیتی آن، در نوع B ویروس است که نسبت به نوع A از خطر کمتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه مصرف یکی از واکسن‌های چهار ظرفیتی سال جاری در کودکان شش ماه تا سه سال مجاز نیست، ‌گفت: البته واکسن چهار ظرفیتی دیگر و  واکسن سه ظرفیتی شامل این محدودیت نیستند که در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم به معاونت غذا و دارو و همچنین معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و داروخانه‌ها انجام شده و کادر درمان موظف به رعایت این موارد خواهند بود. برگه راهنما مصرف نیز همراه واکسن موجود است و توصیه می‌کنیم که قبل از مصرف مورد مطالعه قرار گیرد.

واشقانی با بیان اینکه واکسن به صورت بسته‌بندی تکی در جعبه و به همراه برچسب اصالت تهیه می‌شود و واکسن‌های فاقد جعبه و برچسب اصالت مورد تائید نیستند، درباره قیمت واکسن آنفلوآنزا در سال جاری، گفت: واکسن چهارظرفیتی امسال با قیمت ۴۱ هزار ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و قیمت نوع سه ظرفیتی واکسن آنفلوآنزا ۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان است.