مراقب باشیم دسترسی به اطلاعات برای عده‌ای رانت ایجاد نکند

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از سرویس‌های هوشمند شهرسازی گفت: اولا باید یک آماری از اتفاقاتی که در حوزه شهرسازی می‌افتد گفته شود.

اخبار اجتماعی- هاشمی افزود: در شهر تهران ۹۵۰ هزار پارسا وجود دارد و صحبت از سه میلیون خانه مسکونی است که با تجاری ها و اداری‌ها می شود ۴ میلیون پلاک.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در کل کشور حدود ۱۱۰ هزار پروانه ساختمانی صادر شده که برای تهران این عدد حدود ۱۱ هزار پروانه بوده است.

وی ادامه داد: اوج صدور پروانه در تهران مربوط به سال ۹۱ بوده است که در آن سال ۲۸ هزار پروانه صادر شده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: این نشان می دهد که استفاده‌کنندگان از این فرایند هوشمند سازی شده تنها ده هزار نفرند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: وقتی به روند دادن پروانه نگاه می‌کنیم می بینیم که سه موضوع مهم است آن بخشی که مربوط به شهرداری است گفته می‌شود یک ماهه پروانه می‌دهیم.

وی افزود: البته بخش دیگر صدور پروانه در دفاتر خدمات الکترونیک است که آنها هم می‌گویند ۵۰ روزه پروانه می دهند اما وقتی آمار اصلی را می‌گیریم می‌گویند ۳۵۰ روز طول میکشد.

هاشمی ادامه داد: این نشان می دهد یک جایی بیرون از شهرداری مردم معطل استعلاماتی خارج از شهرداری می‌مانند. یعنی استعلام از یک جایی مثل مترو کلی زمان بر است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: آنجایی که ما باید به مردم کمک کنیم رفع آن ۲۵۰ روز است یعنی ما باید آن مدت را کاهش بدهیم.

وی گفت: خواسته من این است که در مسیر هوشمندسازی کاری کنیم که طول مشکلاتی که مردم با کل دستگاه‌های اجرایی دارند را کاهش بدهید.

هاشمی افزود: یک موضوع دیگر زجر آور برای مردم بحث پایان کار است در آنجا هم شهرداری می گوید ۱۴ روزه پایان کار می دهیم اما من آدمی می‌شناسم که دو سال است هنوز پایان کار نگرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مبنای آن ۱۴ روز کجاست؟ مردم که مشکلشان بازی با انگشت و کیبورد نیست؛ مشکل مردم آنجایی است که ما آنها را می‌فرستیم سراغ استعلامات گوناگون.

وی ادامه داد: یک ابهام دیگر هم وجود دارد که آیا این اطلاعات موجود در این سامانه ها می‌تواند مسیر سو استفاده برای یک سری آدم دیگر را هموار کند؟

محسن هاشمی گفت: ما یک نقاطی داریم در مسیرهای هوشمند‌سازی که باعث می شود برخی به یک سری اطلاعات دست پیدا کنند و برخی هم از یک سری اطلاعات محروم شوند.

وی افزود: نباید به گونه‌ای باشد که عده ای دستشان به یک سری اطلاعات برسد و یک سری دیگر از دستیابی به آنها محروم باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید خیلی مراقب برخی اطلاعات باشیم؛ برای مثال شاید یک نفر برود یک پهنه را از G تبدیل کند به M و پس از معامله دوباره پهنه M را به همان G تبدیل کنند.

محسن هاشمی تصریح کرد: به این ترتیب یک جور کلاشی و کلاهبرداری کرده اند و این یک اتفاق خطرناک است.

وی به موضوع پرونده های ماده صد هم اشاره کرد و گفت مبادا در رد و بدل شدن این سیستم‌ها عده ای که در گذشته ساخت و سازهای غیرمجاز کرده اند بتوانند سواستفاده کرده و از عقوبت کارشان فرار کنند.