آیا  مصرف مواد باعث بروز مشکلات جنسی در فرد می‌شود؟

در این مطلب می خوانید:

در کشورهای غربی برای افزایش میل جنسی ترغیب به استفاده از مواد مخدر می شوند

چرخه معیوب حاصل از مصرف مواد مخدر و مشکلات جنسی

تاثیرات مخرب مصرف مواد بر اختلالات روانپزشکی

کیفیت ایجاد بدبینی معتادان به همسران خود در اثر مصرف مواد مخدر

تاثیرات شدید مصرف مواد بر کاهش میل جنسی

کیفیت ایجاد بدبینی معتادان به همسران خود در اثر مصرف مواد مخدر

تاثیرات شدید مصرف مواد بر کاهش میل جنسی

تاثیرات شدید مصرف داروهای ضد افسردگی بر کاهش میل جنسی

درمان کاهش میل جنسی در روابط زناشویی

مدل­ مصرف مواد ثانویه و اختلال جنسی حاصل از آن

مدل اختلال جنسی ثانویه که مصرف مواد موجب راه اندازی اختلال می شود

مدل دووجهی درمشکلات روانی -اختلال جنسی

 

اخبار اجتماعی-​آقای دکتر علیرضا ملازاده ، مشاور و نویسنده کودک و خانواده، استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در مصرف مواد مخدر   و بروز مشکلات جنسی در افراد، در مصاحبه با خبرنگار افکار نیوز این چنین می گوید:

به گزارش افکارنیوز، در اینجا یک بحث دو طرفه ی پیچیده بین مصرف مواد و عملکرد جنسی وجود دارد.  برخی افراد به دلیل اختلال در کارکردهای جنسی رو به مصرف مواد می آورند و در مراحل آغازین این امر به بهبود موقت آنها کمک می نماید .

در کشورهای غربی برای افزایش میل جنسی ترغیب به استفاده از مواد مخدر می شوند

در بسیاری از کشورها و فرهنگهای مختلف، به افراد توصیه می شود برای افزایش میل جنسی مشروبات الکلی یا تریاک و قرص های روان گردان مصرف می کنند. در گذشته ی دور که داروهای متنوعی برای درمان اختلال در کارکردهای جنسی به میزان زمان حاضر وجود نداشت ، این امر شایع تر بود . به هر صورت و دلیل مصرفی  با گذشت زمان مصرف کننده گان مواد مخدر و مشروبات الکلی به تدریج در اثر عوارض مصرف مواد مخدر دچار اختلال در کارکردهای جنسی می شوند.

چرخه معیوب حاصل از مصرف مواد مخدر و مشکلات جنسی

به این ترتیب یک چرخه ی معیوب حاصل از مصرف مواد و مشکلات جنسی به وجود می آید.  این که شروع چرخه از کدام طرف باشد، از فردی به فرد دیگر متفاوت است ولی در ادامه چرخه به صورت دو طرفه در می آید. چنان چه یکی از زوجین دارای اختلال روانپزشکی خاصی نظیر اضطراب یا افسردگی باشد، عملکرد جنسی کاهش یافته، دچار آسیب می شود.

تاثیرات مخرب مصرف مواد بر اختلالات روانپزشکی

افراد دچار مصرف مواد ، به واسطه ی تاثیراتی که مصرف مواد بر عملکرد جنسی آنها می گذارد، به تدریج دچار اختلالات روانپزشکی نظیر افسردگی و اضطراب می شوند که این موارد هم بر عملکرد و روابط زناشویی اثر گذار است.

یکی از تاثیرات منفی مصرف مواد سوء ظن نسبت به همسر و سختگیری های مربوط به آن است. افرادی که دچار مصرف مواد هستند به تدریج در اثر مشکلات روانشناختی ناشی از مصرف مواد دچارحالت هایی از پارانویید باشدت و ضعف در افراد مختلف می شود.

طلاق

کیفیت ایجاد بدبینی معتادان به همسران خود در اثر مصرف مواد مخدر

برخی از مواد مخدر مثل قرص های روانگردان بعد از مدتی مصرف، فرد را دچار رگه هایی از بدبینی می کند. از سوی دیگر فرد مصرف کننده ی مواد  به خاطر مشکلات ناشی از مصرف دچا سوء ظن مضاعف نسبت به همسر خود می شوند. در این راستا فرد معتاد چون می داند و می بیند که در محور های مختلف عاطفی، جنسی ، کلامی ، مالی و ... نمی تواند وظایف خود را نسبت به همسر به نحو مناسب انجام دهد، به صورت یک مکانیسم جبرانی مواردی از بدبینی نسبت به همسر، در محورهای مختلف آزار رسانی ، خیانت در ازدواج و غیره ایجاد می شود. در بسیاری از موارد تشخیص  نوع مرضی پارنویید از غیر آن بسیار دشوار است ، زیرا همسران  افراد معتاد به درجاتی دنبال رهایی از فرد معتاد و یا طلاق  هستند.  برخی از آنها ممکن است در اثر کمبود های عاطفی، جنسی ، کلامی ، مالی و ...  به درجاتی دچار لغزش ، خیانت و مسایل این گونه شوند.

به این ترتیب تمامی عوامل منفی که در اثر مصرف مواد در مصرف کننده ایجاد می شود ، تاثرات منفی بر عملکرد جنسی همسران افراد دچار مصرف نیز می گذارد.

تاثیرات شدید مصرف مواد بر کاهش میل جنسی

کاهش میل و برانگیختگی، فقدان تجربه لذت در روابط جنسی، مشکل در رسیدن به ارگاسم یا فقدان ارگاسم از جمله عوارض و علائم افراد دچار مصرف هستند.

تاثیرات شدید مصرف داروهای ضد افسردگی بر کاهش میل جنسی

علاوه بر تاثیرات سوء مصرف مواد، داروهایی که برای درمان آن تجویز می گردند نیز مثل داروهای ضد افسردگی، دارای عوارض جانبی متعددی بوده و عملکرد جنسی را مختل می نمایند. افراد دچار مصرف هم از نظر روان شناختی و شخصیتی و هم به واسطه اثرات منفی فزاینده ی مصرف مواد ، معمولا دارای استرس بالا هستند و این استرس میل جنسی آنها و طرف مقابل شان را کاهش می دهد. همچنین افراد دچار مصرف به دلیل نوسانات خلقی حاصل از مصرف مواد، دچار اختلال در توانایی جنسی می شوند. اگر به هر دلیلی در چنین شرایطی، یکی از طرفین مجبور به برقراری رابطه زناشویی شود، دچار عدم کفایت خواهد شد و به دلیل این که اختلال در ارگاسم و میل جنسی را تجربه کرده، تصور می کند توانایی جنسی ندارد. در این حالت  رابطه جنسی به عنوان یک عامل استرس آور می تواند باعث تشدید استرس، کاهش اعتماد به نفس و عدم کفایت بیشتر در این زمینه شود.

معمولا همسران افراد دچار مصرف دارای اضطراب هستند و این  باعث می شود بیشتر در روابط شان دچار مشکل می شوند چون خیلی بیشتر در معرض تحریک های عصبی، نوسانات خلقی و انواع نگرانی ها قرار می گیرند.

درمان کاهش میل جنسی در روابط زناشویی

زوج هایی که این ویژگی رفتاری را دارند، برای بهبود روابط زناشویی و کاستن فشار عصبی باید شرایط یکدیگر و کاهش میل جنسی در شرایط استرس زا و در دوره های  ترک را درک کنند و بی میلی به برقراری رابطه زناشویی را به حساب این که دیگر شریک زندگی از او خسته شده یا زیبایی و جذابیت های کافی را برای او ندارد، یا به دلیل مصرف مواد دیگر توان برقراری ارتباط را ندارد، نگذارند. به طور کلی زنان آمادگی بیشتری برای ابتلا به افسردگی و نسبت به مردان برخوردارند و مشکلات مصرف مواد همسر  بر تمام جنبه های زندگی از جمله عملکرد جنسی و زندگی زناشویی آن ها تاثیر می گذارد.

لوین در مدل چند بعدی میل جنسی خود، وضعیت روانی فرد را یکی از انگیزه های جنسی معرفی می کند. گراهام و بنکرافت نیز مشکلات ارتباطی با همسر را یکی از عوامل شکایات جنسی زنان بر می شمرند که این مشکلات ارتباطی ناشی از اضطراب و یا وسواس موجود در فرد باشد. بعضی از افراد سعی می‌کنند علایم بیماری‌هایی چون سوء ظن به همسر یا اضطراب خود را نادیده بگیرند یا مخفی کنند و حتی برخی افراد به دلیل اضطراب ناشی از این مخفی‌کاری دچار ضعف بیشتر در قدرت جنسی می‌شوند که این مساله نیز منجر به ناراحتی و دلزدگی همسران از یکدیگر می‌شود. این در حالی است که افراد عادی با این مشکلات دست به گریبان نیستند. این مشکلات ذکر شده با مراجعه به متخصصان مختلف تا حد زیادی قابل کنترل است.

در اینجا به اختصار مدل مطالب فوق به صورت نمودار را ارایه می نماییم.

  1. مدل­ مصرف مواد ثانویه

تاکید این مدل آن است که اختلال جنسی اولیه­ای  منجر به مصرف مواد می­شود. هیچ گونه تحقیق مشخصی در ایران در این باره انجام نشده است ولی مصاحبه های بالینی و شرح حال مراجعان گویای این مساله می باشد. در واقع یک خوددرمانی غلط و استمرار آن باعث ایجاد وابستگی به مصرف مواد می شود.

80

2. مدل اختلال جنسی ثانویه

دقیقأ عکس مدل مصرف ثانویه است و بر اساس این مدل مصرف مواد منجر به راه­­اندازی اختلال جنسی می­شود . فراوانی این حالت به نظر می رسد بیشتر بوده، در بین مصرف کننده گان مواد مخدر مختلف و مشروبات الگلی دیده می شود.

81

3. مدل دووجهی درمشکلات روانی -اختلال جنسی

با توجه به مطالبی که در بالا مطرح کردیم ، حالت سوم مدل دووجهی مصرف مواد –اختلال جنسی به صورت تعاملی در راه ­­اندازی ، ایجاد و استمرار همدیگر کمک می­کنند .نمودار زیر تا حدی نمایشگر حالت کلی آن می باشد.

 

82

 

 

* زهرا شیخ باقری