عمده کالاهای قاچاق در استان تهران است

 انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در حاشیه پنجمین جلسه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این جلسه درباره ساماندهی انبارها در استان تهران بحث و تبادل نظر شد و قرار شد سامانه شناسایی و پایش انبارها در راستای تحقق بخشیدن به دولت الکترونیک اجرایی شود.

اخبار اجتماعی - وی ادامه داد: یکی دیگر از مصوبات این جلسه ساماندهی وانت‌بارهای برون‌شهری بود که به تناسب افزایش قیمت بنزین کرایه حمل و نقل را سه برابر افزایش دادند و همین موضوع باعث شد قیمت بعضی از اقلام افزایش یابد.

استاندار تهران یادآور شد: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وانت‌بارها هم از سهمیه بنزین برخوردار هستند و نباید نسبت به افزایش کرایه‌ها اقدام کنند و همه آنها باید بارنامه لازم را داشته باشند و به پلیس راهور نیز تکلیف شده است که از راننده وانت‌بارها بارنامه دریافت کند.

محسنی بندپی یادآور شد: همه مسئولان در استان تهران وظیفه دارند نسبت به جلوگیری از افزایش قیمت‌ها اقدام کنند و در این خصوص محافظت لازم را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: دارندگان وانت‌بارها خیلی تمایل ندارند که کارت هوشمند دریافت کنند، ولی آنها مکلف هستند که این کارت را دریافت کنند و اتحادیه‌ها باید در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.

استاندار تهران اظهار داشت: اگر رانندگان وانت‌بارها کارت هوشمند را دریافت نکنند، از فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد.

محسنی بندپی افزود: یکی از موارد دیگری که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت مصرف گاز مایع در استان بوده است که میزان مصرف با سهمیه‌ای که ارائه می‌شود اختلاف فاحشی دارد و قرار شد لیست مصارف گاز مایع ارائه داده شود تا در این خصوص تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شود. در حال حاضر 12 هزار تن گاز مایع توزیع می‌شود، ولی یک هزار تن آن مصرف واقعی دارد.

وی بیان داشت: یکی دیگر از مصوبات این جلسه ارتقا فرهنگ و تولید محتوا در حوزه پیشگیری از قاچاق کالا بوده است و مقرر شد با دانشگاه‌های استان این موضوع مطرح شود و ستاد کشوری قاچاق کالا و ارز در این حوزه عمل می‌کند.

استاندار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای برخورد با قاچاق کالا در استان تهران دارید، گفت: متاسفانه رسوب و بازتوزیع قاچاق کالا را در استان تهران شاهد هستیم و در هیچ استانی به اندازه تهران کالای قاچاق وجود ندارد و باید در استان اقدامات همه‌جانبه در مبارزه با قاچاق کالا صورت بگیرد و ضوابط و استانداردها را در این خصوص رعایت کنیم.

محسنی بندپی در مورد قاچاق پوشاک نیز اظهار داشت: مبارزه با قاچاق پوشاک و برندهای خارجی یک تکلیف قانونی است و در این خصوص نیز اقدامات لازم صورت گرفته است و بیش از 50 درصد تغییر روش در این حوزه داشته‌ایم و در مقابل آن نیز باید تولید کالاهای داخلی از لحاظ کیفیت افزایش یابد و ما نیز بر بازار داخلی از لحاظ کیفیت کنترل‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر میزان خسارت اغتشاشات واردشده گفت: تا شنبه هفته آینده میزان خسارت‌ها مشخص می‌شود و باید بیمه‌ها برآورد خسارت از میزان خسارت‌ها را داشته باشند و به فرمانداران نیز ابلاغ کرده‌ایم در این خصوص برآورد خود را ارائه دهند.

استاندار تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر تعداد دستگیرشدگان در اغتشاشات اخیر اظهار داشت: قوه قضائیه در خصوص دستگیرشدگان در اغتشاشات اخیر خوب عمل کرده است و هنوز در حال غربالگری هستند.

محسنی بندپی در داخل جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز ضمن تبریک هفته بسیج اظهار داشت: علی‌رغم افزایش قیمت وانت‌بارها ولی ما شاهد آن هستیم که تعدادی از تاکسی‌های اینترنتی درصدی از سودشان را کم کرده‌اند تا بتوانند خدمات لازم را بدون افزایش قیمت ارائه بدهند، ولی بعضی از تاکسی‌ها افزایش قیمت را انجام داده‌اند که باید دستگاه‌های نظارتی در این خصوص وارد عمل و اقدام بشوند.

وی افزود: دستگاه‌های ذی‌ربط باید مدیرعامل اتحادیه‌ها را در حوزه حمل و نقل فراخوان کنند و اجازه ندهند که افزایش قیمتی داشته باشند.

در ادامه بندپی به جایگاه‌های سوخت اشاره کرد و گفت: 29 جایگاه سوخت دچار مشکل شده بودند که با اعلام مسئول مربوطه در حال حاضر مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

استاندار تهران بیان داشت: جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز چندین بار برگزار نشده است و نیاز است که جلسات فوق‌العاده در این خصوص برگزار شود؛‌ چراکه در شرایط فعلی نیز این جلسات بسیار حائز اهمیت هستند.

وی درباره افزایش قیمت گوجه نیز گفت: با توجه به اینکه محصولات گوجه‌فرنگی در نقاط سردسیر به اتمام رسیده بود، اکنون محصولات گوجه‌فرنگی در نقاط گرمسیر وارد بازار شده است و دیگر مشکلی در خصوص افزایش قیمت گوجه نخواهیم داشت.

محسنی بندپی ادامه داد: در خصوص افزایش قیمت برنج اقدامات لازم صورت گرفته و برنج پاکستانی وارد بازار شده است.

وی تاکید کرد: ما نباید اجازه دهیم که افزایش قیمت سوخت باعث گرانی سایر کالاها شود و مردم قادر به تحمل فشار ناشی از گرانی قیمت سوخت نیستند.