سبزیجات معطر اسانس میکروب کش دارند

به گزارش افکارنیوز ،الهام اميري متخصص طب سوزني و ليزوتراپي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: يك فرد سالم و طبيعي ۱۴ بار در روز نفخ شكم را دفع مي كند. منشا اصلي توليد گاز روده را مي توان بلع هوا و توليد گاز co۲ (دي اكسيژن) و در نتيجه تركيب يون هيدروژن معده در لوزالمعده و صفرا دانست. كمبود لاكتوز در بدن افراد به دليل عدم مصرف شير و مواد لبني، نوشيدن آب سرد و نوشابه هاي گازدار، خوردن غذاهاي خام و نفاخ مثل لوبيا، پياز خام، فلفل دلمه اي، كلم، با عجله و ايستاده غذا خوردن، پرخوري، سوء هاضمه و كمبود ويتامين b است.

وی گفت: حجم بالای غذای خورده شده همراه با افزایش بلع هوا باعثتولید گاز معده و روده می شود و در نهایت باعثایجاد فشار و درد سردل در افراد می شود.

امیری درخصوص راه های پیشگیری از نفخ شکم تصریح کرد: سبزی های معطر مانند نعنا، آویشن، چون دارای اسانس میکروب کش و ضدعفونی کننده هستند از منابع ضد نفخ به شمار می آیند. عرق نعنا، آویشن، رازیانه، دارچین، ضد اسپاسم بوده و نفخ را کاهش می دهد.
وی خاطرنشان کرد: از عوامل موثر در کاهش نفخ گاز روده می توان به ورزش کردن، مصرف جوشانده تخم گشنیز، زرد چوبه و هل اشاره کرد که پزشکان خوردن سیرابی را نیز برای تقویت دستگاه هاضمه و کمتر شدن گاز روده موثر می دانند.

این متخصص طب سوزنی و لیزوتراپی یادآور شد: برای جلوگیری از تشکیل گاز روده در شکم توصیه می شود غذا را به اندازه کافی و در کمال آرامش میل کرده و به همراه غذا آشامیدنی های گازدار و سرد مصرف نشود. /