آغاز سفر‌های زیارتی به سوریه

 اولین کاروان زائران حرم حضرت زینب و حضرت رقیه سلام‌الله‌علیهما پس از پیروزی مدافعان حرم بر داعش و مقاومت تاریخی مردم سوریه به دمشق رسیدند تا پیامی روشن را منتشر کنند؛ سوریه به امنیت رسیده است.

 اخبار اجتماعی-دیروز تصاویر حضور اولین کاروان زیارتی ایرانی‌ها در دمشق در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و شگفتی خیلی‌ها را در پی داشت، اما این خبر حقیقت دارد: براحتی می‌توانید برای زیارت حرم حضرت زینب با ثبت‌نام در آژانس‌های مسافرتی به دمشق بروید.

این روز‌ها اولین کاروان زیارتی رسمی از سوی سازمان حج و زیارت به سوریه اعزام و به نوعی در‌های حرم حضرت زینب (س) بار دیگر به روی زائران ایرانی باز شده است؛ سفری که عاشقان اهل بیت (ع) سال‌ها منتظر بودند تا بتوانند با نابودی داعش به حرم بانوی دشت کربلا و دختر ۳ ساله اباعبدالله (ع) مشرف شوند.

در این راه پر فراز و نشیب هزاران مدافع حرم به شوق زیارت در راه دفاع از حرم حضرت زینب (س) به شهادت رسیدند و با خون خود راه زیارت عمه سادات را باز کردند.

اولین کاروان زیارتی سوریه پنجشنبه گذشته از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران با بدرقه مسؤولان حج و زیارت کشورمان به سمت فرودگاه دمشق حرکت و در آنجا نیز نماینده، ولی فقیه در سوریه از آن‌ها استقبال کرد.

 حتی یک لحظه هم پرچم گنبد حضرت زینب (س) نیمه‌افراشته نشد

نماینده، ولی فقیه در سوریه ضمن خیر مقدم به زائران، بازگشایی مسیر زیارت و امنیت موجود در سوریه را مدیون خون شهدای مدافع حرم دانست و گفت: ۸ سال پیش داعشیان در کوچه‌های اطراف حرم حضرت زینب (س) بودند و از ساختمان‌های اطراف حرم، زائران را به شهادت می‌رساندند، اما اکنون ما باید صد‌ها کیلومتر آن طرف‌تر برویم تا بوی نحس آن‌ها را حس کنیم.

آیت‌الله طباطبایی ادامه داد: یادمان هست وقتی ۸ سال پیش در ایران گفتند حرم حضرت زینب (س) و حرم حضرت رقیه (س) در خطر است، چقدر از جوانان و هیأتی‌ها آمدند و به مسؤولان می‌گفتند اجازه بدهید ما به سوریه برویم و از این حرم‌ها دفاع کنیم. آن‌ها آمدند تا کسی نتواند به حرم حضرت زینب (س) جسارتی کند. من به عنوان شاهد می‌گویم که طی این سال‌ها حتی یک لحظه هم پرچم گنبد حضرت زینب (س) نیمه‌افراشته نشد و این از برکت خون شهداست.

چگونه به سوریه برویم؟

اولین گروه از زائران در قالب کاروان‌های ۳ شب و ۴ روز به سوریه اعزام شدند که بر اساس تفاهمنامه‌های امضا شده، تمام زائران در هتل‌های ۴ و ۵ ستاره دمشق اسکان داده می‌شوند.

یکی از نکات قابل توجه در اعزام‌های سوریه، نداشتن تبلیغات و اطلاع‌رسانی این سفر معنوی از سوی سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام‌هاست تا جایی که حتی نحوه ثبت‌نام برای اعزام به سوریه نیز از سوی این سازمان اعلام نشده است. مسؤولان سازمان حج و زیارت حاضر نشدند پاسخ سؤالات «وطن‌امروز» را در این‌باره بدهند، اما یکی از مجریان سفر زیارتی به سوریه به خبرنگار ما گفت: این سفر با مجوز سازمان حج و زیارت انجام می‌شود. هزینه سفر به سوریه در قالب ۵ روز و ۴ شب برای زائران بزرگسال ۳ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان، ۲ تا ۱۲ سال ۳ میلیون و ۱۰ هزار تومان و زیر ۲ سال ۲۱۶ هزار تومان و همچنین در اعزام‌های ۴ روز و ۳ شب برای زائران بزرگسال ۳ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان، ۲ تا ۱۲ سال ۲ میلیون و ۸۰۵ هزار تومان و زیر ۲ سال ۲۱۶ هزار تومان است. همچنین زیارت حرم حضرت زینب (س) و حرم حضرت رقیه (س) و بازدید از قبرستان‌های باب‌السلام و باب‌الصغیر نیز از برنامه‌های کاروان‌های زیارتی سوریه به شمار می‌رود.

با انتشار اولین تصاویر حضور ایرانی‌ها در سوریه خیلی‌ها از خود می‌پرسند چگونه و با چه قیمتی می‌توان به این سفر زیارتی رفت. در جدولی که برای کاروان زیارتی منتشر شده برای ۳ روز ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و برای ۵ روز ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. البته برای کودکان زیر ۱۲ سال تخفیف ویژه‌ای وجود دارد. مدیر داخلی تور زیارتی پرواز گیتی سفر در این باره به خبرنگار «وطن‌امروز»، گفت: سری دوم زوار ثبت‌نامی برای سفر به سوریه، یکم و پنجم دی‌ماه به این کشور اعزام می‌شوند.

علی بهنودشت با بیان اینکه اولین سری اعزام زوار به سوریه ۱۷ و ۲۱ آذر‌ماه به این کشور انجام شد، گفت: تور گیتی سفر مجوز رسمی سازمان حج و زیارت را دارد. ثبت‌نام‌کنندگان برای سفر به سوریه می‌توانند از سایت سازمان حج و زیارت نام‌نویسی کنند. بهنودشت به تضمین امنیت کامل مسافران و زوار اشاره کرد و گفت: از آنجایی که اعزام زوار به سوریه با هماهنگی و مجوز سازمان حج و زیارت انجام می‌شود، بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و کاروان‌هایی که به این کشور اعزام شده‌اند هیچ مشکلی نداشته‌اند. این سفر آنقدر امن است که هیچ‌گونه محدودیت سنی برای سفر به سوریه وجود ندارد و مانند سایر سفر‌های زیارتی این سفر معنوی هم انجام می‌شود.

آغاز سفر‌های زیارتی به سوریه