برای دریافت ویتامین بیشتر چه غذایی بخوریم؟

ما بدون ویتامین C کافی و کمبود این ماده‌ی مغذی دچار بیماری به نام اسکوربوت خواهیم شد که یک عارضه‌ی بسیار جدی بوده و می‌تواند منجر به مرگ شود.

اخبار اجتماعی - زمانی مردم نمی‌دانستند که اسکوربوت ناشی از کمبود ویتامین C است. این روزها نسبت به گذشته، ما نگرانی کمتری بابت این بیماری داریم زیرا غذاهای گیاهی، منابع خوبی از ویتامین C هستند و به وفور نیز در دسترس ما قرار دارند.

افرادی که دچار اسکوربوت هستند معمولاً خونریزی لثه دارند و زخم‌هایشان به سختی التیام می‌یابد. در واقع اگر شما مدت طولانی کمبود ویتامین C داشته باشید، ممکن است دندان‌هایتان را از دست بدهید و لثه‌هایتان خونریزی کنند. زیرا شما به ویتامین C برای حفظ سلامت بافت‌های همبند بدنتان، خصوصاً کلاژن که بافت همبند را می‌سازد و البته برای حفظ سلامت سیستم ایمنی‌تان نیاز دارید.

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند نیز هست که از آسیب اکسیداتیو به سلول‌ها و بافت‌ها پیشگیری می‌کند. خانم‌ها به 75 میلی‌گرم ویتامین C در روز و آقایان به 90 میلی‌گرم از این ویتامین در روز نیاز دارند. مصرف دوزهای بالای ویتامین C به صورت مکمل می‌تواند سبب ناراحتی‌های گوارشی شده و احتمال سنگ کلیه را افزایش بدهد.