افکارنیوز: معمولا در نامگذاری کودکان والدین حساسیت و وسواس خاصی به کار می برنند بطوریکه از چند ماه قبل از تولد فرزندشان سعی می کنند چندین اسم را که به نظرشان مناسب است و دوست دارند را انتخاب کنند.

البته در این میان برخی از خانواده ها بدنبال معنی زیبایی برای اسم فرزند خود هستند و برخی دیگر زیبایی ظاهری اسم را مبنای انتخاب خود قرار می دهند و با توجه به این موارد سازمان ثبت احوال الگوهایی را برای نامگذاری مشخص کرده است.

مدیر ثبت احوال استان تهران در این باره گفت: در پژوهش های انجام شده مشخص شده است که ۱۲ الگو در نامگذاری کودکان ایرانی وجود دارد که

۱ - اسامی گل ها و گیاهان مانند نسترن، لادن، شکوفه، صنوبر، نیلوفر، نسترن، سوسن، لاله، شب بو، نعنا، پونه و یاس که این اسامی در دختران مشاهده می شود.

۲ - اسامی کرات و اجرام آسمانی مانند ستاره، سیاره، قمر، ماه، خورشید، پروین، مشتری، سهیل، کیوان که این اسامی نیز بیشتر شامل دختران می شود.

۳ - اسامی مظاهر طبیعت مانند دریا، ساحل، صحرا، سپیده، بهار، آفاق، باران، شبنم و افق که این اسامی بیشتر در میان دختران مشاهد می شود.

۴ - اسامی حیوانات زیبا مانند غزال، آهو و جیران که درمیان دختران و پسران وجود دارد که در دختران فراوانی بیشتری دارد.

۵ - اسامی پرندگان مانند پرستو، درنا، چکاوک، طوطی، طاووس، عقاب، شاهین، شهباز، فاخته، مینا، شباهنگ و پوپک که هم در پسران و هم در دختران از این اسامی استفاده می شود که البته در دختران غالب است.

۶ - اسامی موجودات خیالی مانند پری، پریسا، فرشته، حوری، حوریه، حورا، پریا، ملائک که فقط به دختران اختصاص دارد.

۷ - استعار های اغراق آمیز مانند فتانه، ساحره، افسانه، افسون، شراره، شعله، فریبا، فهام، نایره و هنگامه، بطوریکه این اسامی فقط درمیان دختران وجود دارد.

۸ - اصطلاحات ادبی و قالب های شعری مانند غزل، قصیده، ترانه ساغر، ساقی، صراحی، مدیحه، قصه و چکامه که این اسامی نیزبه دختران اختصاص پیدا می کند.

۹ - نامهای توصیفی مانند دانا، فرزانه، ادیب، الهام، اعظم، اکرم، سلیم، الهام، مهسا و عرفان که در میان دختران و پسران مشاهده می شود.

۱۰ - نامهای دینی و مذهبی مانند محمد، عیسی، موسی، علی، حسن، حسین، ابوالفضل، عباس، مریم، سازا، خدیجه، هاجر، فاطمه، زهرا و زینب نیز هم در دختران و هم در پسران وجود دارد.

۱۱ - اسامی و صفات خداوند مانند رحمان، رحیم، ستار، غفار، غفور، قادر، عبدالرحمن، عبدالرحیم، عبدالستار، عبدالغفارو عبدالغفور که فقط به پسران اختصاص دارد.

۱۲ - نامهای ملی و باستانی مانند رستم، کوروش، دیاکو، داریوش، سهراب، آرش، آریا، آرین، ماندانا، تهمینه، ارنواز و آپاما که هم در میان دختران و هم در میان پسران مشاهده می شود.

این الگوها نشان می دهد که دختران نسبت به پسران از تنوع و فراوانی بیشتری برای نامگذاری برخوردارند.