پشت پرده ترافیک تهران در روزهای کرونا

ترافیک تهران در روزهای پس از تعطیلات نوروز ۹۹ و با وجود شیوع کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی باعث غافلگیری بسیاری از افراد شده است.

اخبار اجتماعی - اینکه چرا مردم در روزهایی که کرونا در کشور شیوع دارد و این ویروس منحوس و خطرناک پیر و جوان وزن و مرد نمی شناسد و خطر ابتلا به آن برای همه افراد یکسان می باشد.

به گزارش افکارنیوز،  با این حال و با توجه به جمعیت فراوان پایتخت متاسفانه در روزهای اخیر شاهدیم که بسیاری از مردم به خیابان ها آمده و حتی در ساعات اولیه 16 و 17 فروردین شاهد ترافیک صبحگاهی هستیم که اتوبان ها و خیابان های تهران مملو از خودرو ها می باشد.

اما چند عامل باعث به وجود آمدن این ترافیک شده اند. اول اینکه با توجه به مشکلات معیشتی در کشور بسیاری از افراد جامعه پس اندازی ندارند که بتوانند از آن استفاده و در ایام قرنطینه خانگی برای مقابله با کرونا در خانه بمانند.

بسیاری از افراد مجبور هستند برای امرار معاش و نان شب خود فعالیت کنند و اگر دولت طرح های حمایت معیشتی و حمایت از آسیب دیدگان کرونا را زودتر اجرایی می کرد شاید تعداد کمتری به خیابان ها می آمدند.

نکته دوم تصمیم عجیب شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بود که اعلام کرد کارت های سوخت که 360 لیتر بنزین در آن ذخیره باشد مازاد آن می سوزد.
مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این خصوص اظهار داشت: کارت‌های سوخت قابلیت ذخیره ۳۶۰ لیتر بنزین را دارند که با این حساب اگر فردی از ابتدای زمان سهمیه‌بندی از سهمیه‌اش استفاده نکرده باشد، سهمیه اردیبهشت‌ماه به آن فرد تعلق نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه سقف تعریف شده برای کارت‌های سوخت ۳۶۰ لیتر است، اظهار کرد: به‌طور مثال اگر شخصی از زمان شروع طرح سهمیه‌بندی بنزین تاکنون تنها ۱۰ لیتر از سهمیه خود را استفاده کرده باشد، در اردیبهشت‌ماه فقط ۱۰ لیتر برای آن فرد شارژ می‌شود و ۵۰ لیتر باقی سوخت خواهد شد.

بنزین


وی با تاکید بر اینکه تاکنون برای کارت سوخت چنین سیستم و مکانیزمی تعریف شده است، تصریح کرد: اگر قرار باشد تغییری حاصل و این ۳۶۰ لیتر به ۴۲۰ لیتر افزایش یابد و سهمیه اردیبهشت‌ماه نیز در آن ذخیره شود، به مصوبه هیئت دولت نیاز است. ابلاغ این تصمیم عجیب در واقع به مفهوم، ترغیب مردم به استفاده از سهمیه بنزین و کشاندن آنها به خیابان‌ها در شرایطی است که محدودیت تردد در خیابان‌ها و معابر عمومی، حرف اول را در مهار ویروس کرونا می‌زند.

دولت در این ایام و با توجه به شیوع کرونا می توانست با یک دستور ساده ظرفیت ذخیره سهمیه بنزین در کارتهای سوخت را اضافه کند تا مردم هراسی از بر باد رفتن سهمیه بنزین خود نداشته باشند.

از سوی دیگر شهرداری تهران نیز طرح ترافیک را آزاد اعلام کرد و حتی حناچی گفت که ما به دنبال این هستیم که ترافیک در ساعات پیک را کاهش دهیم که یکی از این اقدام‌ها تعلیق اجرای طرح ترافیک بود که ترافیک دو روز گذشته شهر نیز ناشی از این اقدام است.

تعلیق اجرای طرح ترافیک در سال 99 باعث شده مردم آزادانه تر به رفت و آمد با خودرو های خود بپردازند. اگرچه سفر درون شهری با خودروی شخصی به مراتب خطر کمتری نسبت به حمل و نقل عمومی در شیوع کرونا دارد اما اگر این مساله مدیریت بهتری داشت و دولت سعی در کنترل بیشتر برای در خانه ماندن مردم می کرد به مراتب خطر کمتری نیز سلامت هموطنان را تهدید می کرد.

امروز تهران در مواجه با کرونا خطر را به معنای واقعی پیش روی خود دارد.

حالا هم خبر رسیده از 23 فروردین ادارات باز شده و کارمندان باید از 7 صبح تا 14 بر سر کار خود حاضر باشند و مطمئنا این تصمیم نیز بر ترافیک روزهای دیگر در ابتدای صبح تاثیر خواهد داشت.