هشدار به بیماران قلبی درباره ابتلاء به کرونا

هاشم سزاوار متخصص قلب و عروق درباره  مراقبت های ویژه نسبت به بیماران قلبی عروقی با وجود کرونا اظهار کرد:  قلب و ریه مانند یک تیم هماهنگ با هم کار می‌کنند. در صورت ابتلا به بیمار‌ی های تنفسی مانند کووید ۱۹ قلب ما باید سخت تر از قبل کار کند. پس اگر بیماری قلبی داریم، هنگام شیوع بیماری کرونا باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم.

اخبار اجتماعی- او در ادامه افزود: باید به بیماران قلبی توصیه خاص شود که نسبت به روش‌های احتیاطی پیشگیری اقدامات بیشتری انجام دهند. به خاطر اینکه مرگ و میر ناشی از کروناویروس در بیماران مزمن قلبی و عروقی و بیماران عروق مغزی خیلی بیشتر است به طوری که تا ۵۰ درصد مواردی که بیماران با تشخیص کرونا بستری شده‌اند، دارای بیماری‌های مزمن شامل بیماری‌های قلبی و عروقی و یا بیماری عروق مغزی بوده اند.  عوارض کروناویروس، مرگ و میر ناشی از آن در بیماران قلبی و عروقی ومغزی خیلی بیشتر است.

سزاوار گفت: در گذشته هم بیمارانی که دچار بیماری‌های مزمن قلبی بودند یا اینکه تحت عمل جراحی قلب قرار می‌گرفتند همیشه این توصیه را می‌کردیم که هر سال در زمان مناسب واکسن‌های آنفلوانزا و واکسن‌های پنوموکوک را برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی شدید استفاده کنند تا مانع از بروز بیماری شدید تنفسی خود شوند که تحمل این گونه افراد به طور مشخص کمتر از سایر افراد است. این ویروس به گیرنده‌های سلول‌های بدن موسوم به ACE ۲ به شکل بسیار محکمی متصل می‌شود. این گیرنده‌ها نه‌تنها در ریه‌ها، بلکه در نقاط دیگر بدن نظیر قلب و دستگاه گوارشی هم وجود دارند.