تست خصوصی کرونا چه قدر هزینه دارد؟

اخبار اجتماعی- در شرایطی که گفته می‌شود نمونه‌گیری اصلی و اختصاصی کووید ۱۹ تنها در بیمارستان‌ها انجام می‌شود، حالا خبرها حکایت از انجام تست‌های خانگی کرونا و بررسی آن در آزمایشگاه‌های خصوصی دارد.

به گزارش افکارنیوز، فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران در واکنش به خبر برگزاری میهمانی‌ با انجام تست کرونای خصوصی ، اظهار کرد: از آنجاکه در تست‌های کنونی منفی کاذب نسبتا بالاست، بنابراین هیچ تضمینی برای ایمن شدن میهمانی با اخذ تست کرونا، پیش از ورود به میهمانی وجود ندارد.

انتشار یک ویدیو از انجام تست خصوصی برای شرکت‌کنندگان در یک میهمانی بر این موضوع صحه گذاشته است. در این ویدیو برگزارکنندگان یک میهمانی در ایران می‌گویند یک نفر از تمام افرادی که قرار بود در میهمانی شرکت کنند، آزمایش گرفته و مدعی شده که دستگاهش آلمانی و مطمئن است و میهمانی پس از منفی‌شدن تست برپا شده است. به گفته برگزارکنندگان این میهمانی برای هر تست از آنها ٨٥٠‌هزار تومان پول گرفته شده است. از آن طرف هم آزمایش‌گیرنده در همین ویدیو می‌گوید که جواب آزمایش یک روز طول می‌کشد و در روز ٥ تا ١٠ مورد را به صورت خصوصی در خانه‌ها انجام می‌دهد.

واکنش های مختلف مسئولان وزارت بهداشت به انجام تست های خصوصی کرونا برای شرکت در مهمانی ها

*اعتماد به نفس کاذب، نتیجه انجام تست در آزمایشگاه‌‌های خصوصی

«تخلف است.» این موضع صریح سخنگوی وزارت بهداشت درباره تست‌های خصوصی کروناست که در خانه‌ها انجام می‌شود. کیانوش جهانپور دیروز در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت که اصل دور هم جمع شدن و اتفاقاتی که در آن میهمانی‌ها می‌افتد، خلاف است و درنهایت آزمایشی هم که گرفته می‌شود، خلاف است. انجام این آزمایش هیچ کمکی نمی‌کند و ارزشی هم ندارد: «حتی اگر این آزمایش درست هم باشد، به دلیل برقراری زنجیره‌ای از خلاف در میهمانی اقدام درستی نیست.

کیانوش جهانپور در خصوص انجام تست در آزمایشگاه‌‌های خصوصی، اظهار کرد: از اواخر دی ماه که توالی ژنی ویروس شناسایی شد تست‌‌های پی‌‌سی‌‌آر شروع شد و امروز کیت‌‌های مختلفی در دنیا تولید می‌‌شود و بنابراین آزمایشگاه‌‌های خصوصی به آنها دسترسی دارند ولی باید توجه داشت که انجام تست فقط برای شناسایی افراد و قرنطینه آن‌‌ها موثر است؛ البته در صورتی که کیت‌‌های مورد استفاده در این آزمایشگاه‌‌ها مناسب باشند و باید توجه داشت که موارد منفی کاذب در تست‌‌ها بسیار زیاد است و 32 تا 42 درصد مورادی که نتیجه تست آنها منفی می‌‌شود ممکن است کاذب باشد و این مسئله یک اعتمادبه نفس کاذب در فرد ایجاد می‌‌کند؛ بنابراین توصیه‌‌ای مبنی بر مراجعه به بخش خصوصی جهت انجام تست کرونا نداریم و دغدغه مردم با تولید انبوه کیت‌‌ها در آینده رفع خواهد شد.

کرونا

*انجام تست خصوصی هیچ تضمینی برای پیشگیری از بیماری ایجاد نمی کند

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران با بیان اینکه برگزاری محفل‌های خصوصی با انجام تست کرونا ، آسیب بزرگی به سلامت افراد وارد می‌کند، گفت: انجام تست کرونا قبل از ورود به میهمانی هیچ تضمینی برای پیشگیری از بیماری ایجاد نمی‌کند، چراکه بسیاری از تست‌های فعلی اگر بر مبنای آنتی ژن باشد، گاهی بین 30 تا 50 درصد منفی کاذب است، به این معنا که فرد احتمالا مبتلا بوده ولی پاسخ تست منفی می‌شود. ضمن اینکه گاهی اوقات برای شکل‌گیری بیماری تا مثبت شدن تست فاصله‌ای وجود دارد، یعنی ممکن است فرد در شروع بیماری و بروز علایم باشد، ولی پاسخ تست منفی باشد.

دکتر علیرضا زالیبا هشدار نسبت به خطرات این اقدام، ادامه داد: این حرکت یعنی اخذ تست کرونا پیش از ورود به مهمانی، یک امنیت کاذب گذرا ایجاد می‌کند که به شدت خطرناک است، چراکه ممکن است فردی به دلایلی آلوده بوده، ولی جواب تست منفی باشد، به همین دلیل افراد با خیال راحت وارد میهمانی شده و در پی آن تمام اختلاط‌های تجمعی شکل گرفته و به شیوع و انتقال بیماری دامن می‌زند.

*در تهران تنها دو تا سه آزمایشگاه مجوز تشخیص کرونا را دارند

محمدجواد غروی  گفت: در تهران تنها دو تا سه آزمایشگاه مجوز تشخیص کرونا را دارند، آن ‌هم با نمونه‌هایی که از بیمارستان‌ها برایشان فرستاده می‌شود: «آزمایشگاه‌ها برای نمونه‌گیری داوطلب شده‌اند، اما وزارت بهداشت قبول نکرده است. درحال حاضر حتی برای همان دو آزمایشگاه هم تنها با ارسال نمونه مجوز تشخیص کرونا داده شده است، حالا چه رسد به اینکه اساسا تست در خانه انجام و در آزمایشگاه تشخیص داده شود.» اشاره او به ماجرای تست‌های خانگی کروناست. به گفته غروی نمونه‌گیری درست برای کرونا باید از طریق بینی یا حلق انجام شود و حتما در شرایط ایزوله صورت گیرد که گاهی در خود آزمایشگاه هم نمی‌توان چنین شرایطی را فراهم کرد، چه رسد به خانه. 

بیشتر بخوانید:

دانشگاهها در این ترم کلا تعطیل می شود؟

ماسک زدن در ایران اجباری می شود؟

زمان واریز مرحله دوم بسته حمایتی دولت

ثبت نام وام کرونا+جزئیات

پرداخت وام به آسیب دیدگان کرونا

آمار آنلاین کرونا در ایران و جهان

صله رحم و دیدار با افراد خانواده را کنار بگذارید

دکتر زالی  با بیان اینکه بارها تاکید شده که در این شرایط حتی صله رحم و دیدار با افراد خانواده و به خصوص سالخوردگان را کنار بگذارید، ادامه داد: همه می‌دانیم که این محدودیت‌ها سخت بوده و مشکلات عاطفی زیادی به دنبال دارد، با این حال تمام این محدودیت‌ها به خاطر سلامتی مهمان و میزبان و در کل افراد جامعه اعمال می‌شود.

موفقیتهای ایران در زمینه تست کرونا

در خصوص تست‌‌های الایزا بیان کرد: توفیقاتی در زمینه انجام تست سرولوژیک برای تشخیص تیتر آنتی‌‌بادی کووید۱۹ رسیده‌‌ایم و یکی از اقدامات آتی ورود این تست‌‌ها به بازار به صورت انبوه خواهد بود. 

جهانپور گفت: یک موفقیت دیگر در خصوص کرونا در کشور این است که به تست‌‌های رپید (سریع) دستیابی پیدا کنند که در صورت تأیید و رفع اشکالات به تولید انبوه می‌‌رسد و برای تمام صنوف کاربردی خواهد بود و در 5 تا 10 دقیقه تعیین می‌‌کند که آیا فرد سابقه ابتلا به کرونا یا ابتلای فعلی به آن را دارد یا خیر.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده از پلاسمای بهبود یافتگان برای مبتلایان به کرونا تصریح کرد: روش استفاده از پلاسمای بهبود یافتگان تکنیک جدیدی نیست، اما برای این بیماری در هفته‌های اخیر در قالب مطالعات بالینی استفاده شده است.