آیا ارائه تسهیلات به جوانان می‌تواند آمار ازدواج را بالا ببرد؟

سیده مریم حسینی روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره عدم ازدواج جوانان و روش‌های ترغیب آن‌ها اظهار کرد: ازجمله عواملی که می‌تواند باعث ترغیب جوانان به ازدواج شود مسائل مادی و اقتصادی است. اما این خود به تنهایی نمی‌تواند موثر باشد.

او تصریح کرد:در ازدواج جوانان مسائل مادی و اقتصادی بسیار اثر گذار است، اما این را باید بدانیم که این موارد در بطن مسئله ازدواج تاثیر نمی‌گذارد.

اخبار اجتماعی- این روانشناس و مشاور با بیان اینکه نوع ارزش گذاری که در جامعه اتفاق می‌افتد باعث ایجاد حوزه جدید در تصمیم گیری افراد شده، ادامه داد: در این نوع ارزش گذاری که در افراد ایجاد می‌شود، باعث تغییر نگاه فرد نسبت به شخص مقابلش می‌شود؛ که این موضوع تصمیم گیری فرد را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

​حسینی ادامه داد: مسائل اقتصادی و تامین حداقل نیاز‌های قطعا در سلسله مراتب نیاز‌ها دخیل هستند و اگر جوانان نتوانند سطوح اولیه نیاز‌های فیزیولوژیکی خودشان را تامین کنند؛ در مقابل قادر به انتخاب و تصمیم گیری نخواهند بود.

او عنوان کرد:برای ترغیب جوانان به ازدواج می‌توانیم از ارائه تسهیلات به آن‌ها استفاده کنیم؛ زیرا تسهیلات می‌تواند عاملی برای تشویق باشد. اما متاسفانه در جامعه ما این مسئله نمی‌تواند تاثیر گذار باشد، زیرا تسهیلاتی که ارائه می‌شود بسیار کم است.

او افزود: اگر تسهیلات ارئه شده بتواند بخش مهمی از نیاز‌های جوانان را تامین کند، می‌تواند اثر گذار باشد و مسیر زندگی افراد را عوض کند.

حسینی در پایان گفت: یکی از مسائل مهم و اساسی در راستای ازدواج ،داشتن مسکن است، که با ارائه تسهیلات به جوانان در خصوص مسکن و پایین آوردن اجاره بهاء برای آن‌ها می‌تواند علاقه به ازدواج را در جوانان بالا ببرد.