قیمت دارو در سال جاری بیشتر می شود؟

محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در ارتباط ویدئو کنفرانس که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد گفت: پلاسما درمانی روشی است که در دنیا مورد تایید قرار گرفته است و توصیه‌های لازم برای جلوگیری از انتقال آلودگی رعایت شده است و در کنار نظارتی که انجام می‌دهیم وظیفه خود می‌دانیم به سازمان انتقال خون کمک کنیم.

اخبار اجتماعیشانه ساز گفت: هیچ کشوری هنوز اثربخشی داروی فاویپیراویر بر درمان بیماری کرونا اثبات نشده است و در کشور ما به موازات آزمایشات بالینی فرایند تولید شروع شده و این دارو برای درمان آنفلوانزا نز تولید می‌شود فرایند مطالعات بالینی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: اخباری در فضای مجازی منتشر شد که باعث ایجاد یک باور غلط شد ولی کمیته علمی وزارت بهداشت این اظهارات را تایید نمی‌کند و کار مطالعات بالینی بدون توجه به هیاهو درحال انجام است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: هیچ دارو و واکسنی در دنیا برای درمان کرونا معرفی نشده است و برخی مباحث مطرح شده در فضای مجازی غیراخلاقی است.

وی با بیان اینکه بحث راهزنی تجهیزات پزشکی در بین کشورهایی که با هم رابطه خوبی هم داشتند، باب شده است افزود: ما هم این مساله را شنیدیم اما ما به تولید داخل فکر می‌کنیم. به قدری منابع متنوعی داریم که شیطنت یک کشور کوچک نمی‌تواند تاثیر گذار باشد. البته این بحث را وزارت خارجه پیگیری خواهد کرد.

*افزایش قیمت دارو در سال جاری

شانه‌ساز درباره افزایش قیمت دارو در سال جاری گفت: قیمت‌گذاری دارو افزایش قیمت دارو پایین‌تر از نیاز و تورمی بوده که رسما اعلام شده است. امسال هم برنامه داریم تا جایی که امکان دارد افزایش قیمت نداشته باشیم. مگر اینکه برخی موارد از جمله مواد اولیه افزایش قیمت داشته باشند.

*مشکلی در زمینه ماسک در مراکز درمانی نداریم

وی افزود: مشکل خاصی برای تامین ماسک و تجهیزات در مراکز درمانی وجود ندارد، در زمینه تولید لباس ایزوله نیز افتخار ملی در کشور رخ داده است و تامین ماسک سه لایه به نسبت روزهای اول 25 برابر افزایش یافته است، در صنایع که به ماسک نیاز دارند نیازشان از طریق واردات تامین شد و ممکن است قیمت‌ها بالاتر از قیمت مصوب تولید داخل باشد.

*آمادگی صنعت دارو برای تولید داروها

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه صنعت داروی ما آمادگی کافی برای تولید داروهای مورد نیاز درمان کرونا را دارد گفت: برخی از شرکت‌ها اعلام آمادگی کردند تا مواد موثره این داروها را تولید کنند. در کشور مشکلی از این بابت وجود ندارد و این داروها در داخل کشور تولید می‌شود.

*وضعیت تولید ماسک در کشور

وی در ادامه به وضعیت تولید ماسک در کشور اشاره کرد و گفت: قبل از بحران کرونا بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار ماسک سه لایه در کشور تولید می‌شد که با بروز بحران کرونا این عدد به حدود ۱.۵ میلیون رسید و به دنبال آن با ورود ستاد اجرایی فرمان امام، این ظرفیت به ۲.۸ میلیون ماسک سه لایه رسیده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در ارتباط با ماسک‌های فیلتردار، افزود: قبل از بحران کرونا روزانه ۵ هزار عدد ماسک فیلتردار تولید می‌کردیم که در حال حاضر این ظرفیت تولید به چند برابر رسیده است.

* تست‌های بالینی برای دستگاه ویروس یاب

شانه‌ساز درباره وضعیت تست‌های بالینی دستگاه ویروس یاب گفت: مدارک و مستنداتی به ما ارائه شده است که نتایج پس از آزمایشات بالینی ارائه خواهد شد و مجوز صادر می‌شود اما این موضوع درحال بررسی است.

*تعدادی از پرسنل داروخانه‌ها به علت کرونا فوت کرده‌اند

معاون وزیر بهداشت درباره پرسنل داروخانه ‌ها و داروسازان بیان کرد: پرسنل داروخانه‌ها و داروسازان از ساعت‌های اولیه در مواجهه با بیماران بودند و جایی از این افراد صحبت نشد. داروخانه‌ها هرچه داشتند را عرضه کرده‌اند و بسیاری از داروخانه‌ها حتی بدون مطالبه سود، کار خود را ادامه دادند. تعدادی از پرسنل داروخانه‌ها به ویروس کرونا مبتلا شده و تعدادی فوت کرده‌اند. نامه‌ای از انجمن داروسازان داشتم که از این بابت گلایه داشتند که چرا از تلاش داروخانه‌ها نامی برده نشده است. بیش از ۹۵ درصد داروخانه‌ها دچار مشکل افت گردش اقتصادی شده‌اند. این در حالی بود که داروخانه‌ها مکلف شده بودند در ایام تعطیلات هم خدمات بدهند.

وی ادامه داد: هزینه داروخانه‌ها در این ایام سر جای خود بود، اما درآمد چندانی نداشتند و خوب است که سازمان مالیات و بانک‌ها به این موضوع هم توجه کرده و از داروخانه‌ها حمایت شود.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره کیت‌های تشخیصی و واردات آن بیان کرد: در زمینه کرونا بازار اقتصادی بزرگی برای محصولاتی مثل کیت‌ها شکل گرفته است. سیاست ما حمایت از تولید داخل است و به محض این‌که تولیدکننده داخلی بتواند از نظر دقت و کیفیت خود را ثابت کند، برنامه تامین کیت روی استفاده از تولید داخل خواهد بود. این هدف و سیاست کلی وزارت بهداشت است.

وی افزود: در مورد کیت‌های رپید هم هنوز دقت عمل در پاسخگویی توسط کمیته علمی کرونا تایید نشده است. در حال حاضر در اروپا هم مشکل کیت وجود دارد و از چین وارد می‌کند. به مرور با تولید داخلی کیت، از هر نوع واردات در این زمینه بی نیاز می‌شویم.