ابتلای ۷۰۰ مادر باردار به کرونا

 دکتر شهلا خسروی در گفت‌وگوی ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران با بیان اینکه "پنجم مِی" توسط سازمان جهانی بهداشت روز ماما نامگذاری شده است، اظهار کرد: در ابتدای اپیدمی کرونا در ایران برخی از بیمارستان‌‌ها تغییر کاربری دادند و برخی ماماها در همان بیمارستان‌‌ها به صورت داوطلبانه ماندند و مراقبت بیماران کرونایی را انجام دادند. بزرگترین نقش ماماها در این زمینه، تریاژ مادران باردار بود؛ مادران باردارِ علامتدار و مشکوک را جداسازی می‌‌کردند و باعث می‌‌شد بقیه مادران بستری در بخش نگرانی کمتری داشته باشند.

اخبار اجتماعیوی افزود: بخشی از همکاران ما در بخش درمان نیروهای طرحی‌‌‌‌اند که علی‌‌رغم اینکه می‌‌توانستند ترخیص طرح بگیرند در این وضعیت در بیمارستان‌‌ها ماندند. در حالت عادی مامایی شغل سختی است و فرسودگی بالایی دارد و ماماها همزمان نگران وضعیت مادر و جنین هستند؛ در موضوع بارداری مادران مشکوک به کرونا ماماها باید مدیریت استرس خوبی انجام می‌‌دادند تا این استرس به مادران منتقل نشود.

وی ادامه داد: حدود 500 مادر بستری کرونا و 200 مادر سرپایی مبتلا به کرونا داشتیم که در بخش‌‌های زایمان فعالیت زایمان را داشتند. ماماها باید تماس پوست به پوست را بین مادر و نوزاد ایجاد می‌‌کردند و در جریان کرونا این کار سخت‌‌تر شده بود؛ همچنین یک ماما با خون و ترشحات مادر سر وکار دارد که این امر نیز می‌‌تواند احتمال ابتلا به کرونا را در ماماها افزایش دهد.

خسروی خاطرنشان کرد: در زمان کرونا بزرگترین نقش را ماماها در بخش بهداشت داشتند به خصوص ماماها در فرآیند غربالگری نقش داشتند. 12 هزار مامای مراقب سلامت داریم که حدود 25 میلیون غربالگری‌‌های صورت گرفته را این افراد انجام دادند.