مدارک لازم برای عکس دار کردن شناسنامه

عکس دار کردن شناسنامه یکی از وظایف هر ایرانی است که باید در سن قانونی این کار را انجام دهد. در این مطلب به نحوه عکس دارکردن شناسنامه و مدارک لازم برای عکس دار کردن شناسنامه می پردازیم.

همان طور که می‌دانید شناسنامه جزء اسناد هویتی افراد محسوب می‌شود و در این میان ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که شناسنامه اصلی تان را گم کرده باشید؛ در این صورت باید برای گرفتن شناسنامه المثنی اقدام کنید که نیازمند مدارکی است.

مدارک لازم برای عکس دار کردن شناسنامه

شناسنامه هر فرد مانند اثر انگشت اوست و از مهم‌ترین مدارک هویتی هر شخص می‌باشد. تا سن 15 سالگی شناسنامه افراد بدون عکس است اما پس از پایان 15 سالگی باید نسبت به عکسدار کردن شناسنامه اقدام نمایید.

برای این کار با در دست داشتن مدارک باید به یکی از مراکز مورد تایید ثبت احوال مراجعه نمایید.

سن عکس دار کردن شناسنامه چند سال است؟

طبق  تبصره 1 ماده 36 قانون، تمامی افراد چه دختر و چه پسر بعد از به پایان رسیدن سن 15 سالگی باید با در دست داشتن مدارک به مراکز معتبر مراجعه کرده و برای عکس‌دار کردن شناسنامه خود اقدام کنند.

عکس دار کردن شناسنامه چقدر طول می کشد

مدارک برای عکس‌دار کردن شناسنامه

برای عکسدار کردن شناسنامه باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

اصل شناسنامه بدون عکس دختر و پسر 15 ساله

سه قطعه عکس سه در چهار جدید با زمینه روشن که مدرسه، پشت آن ها را مهر زده باشد.

گواهی اشتغال به تحصیل عکس دار، در صورت محصل بودن دختر یا پسر 15 ساله

گذرنامه معتبر شخص متقاضی یا آخرین مدرک تحصیلی عکس دار مهر شده، توسط آموزش و پرورش. در صورتی که محصل نباشد و اگر این مدارک را نداشت باید اقدام به اخذ معرفی نامه، جهت مراجعه به کلانتری نماید.

آدرس و کد پستی محل سکونت

کد ملی پدر و مادر متقاضی

رسید واریز هزینه خدمات

در صورتی که پدر، فوت کرده و یا به علت متارکه، حضور ندارد ، مادر، برای عکس دار کردن شناسنامه فرزند خود، با در دست داشتن مدارکی هویتی و قیم نامه قانونی باید حضور داشته باشد.

نحوه عکس دار کردن شناسنامه

بعد از رسیدن دختر و پسر، به سن 15 سال تمام دختر و پسر 15 ساله به همراه ولی و سرپرست قانونی‌شان، به یکی از دفاتر پیش خوان دولت یا ادارات ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه کرده و  مدارک لازم برای عکس دار نمودن شناسنامه را ارائه می‌دهند؛ سپس هزینه‌های انجام عکس دار کرن شناسنامه را پرداخت می‌نمایند.

توجه داشته باشید در صورتی که فرد متقاضی 18 سال داشته باشد برای عکسدار کردن شناسنامه باید خودش اقدام نماید و در صورتی که پدر یا مادرش اقدام کنند شناسنامه را عکسدار نمی‌کنند.

عکس دار کردن شناسنامه چقدر هزینه دارد؟

برای عکسدار کردن شناسنامه باید هزینه پرداخت نمایید این هزینه‌ها طبق سال 1401 شامل: تهیه سه قطعه عکس سه در چهار جدید با زمینه روشن، هزینه‌های مربوط به خدمات دفاتر پیشخوان دولت، هزینه 125 هزار تومان، جهت عکس دار کردن شناسنامه که به حساب سازمان ثبت احوال واریز می‌شود می‌باشد.

توجه داشته باشید که پس از پایان 15 سالگی باید نسبت به عکسدار کردن شناسنامه خود اقدام کنید.

شناسنامه جدید بگیرید

با اینکه مدتهاست روند تعویض شناسنامه‌های قدیمی (جلد قرمز) شروع شده است اما بسیاری از افراد هنوز این کار را انجام نداده‌اند. از طرف دیگر گاهی در موارد دیگر نیز نیاز به تعویض شناسنامه است. در این گزارش مدارک و اطلاعات لازم و همچنین هزینه تعویض شناسنامه را مرور خواهیم کرد.

تعویض شناسنامه

چه شناسنامه‌هایی نیاز به تعویض دارند؟

شناسنامه‌هایی که مستعمل و فرسوده هستند و به همین علت ناخوانا شده‌اند یا ظاهر مناسبی ندارند، گزینه تعویض هستند. بعضی با گذر زمان عکسشان با عکس فعلی شناسنامه تفاوت دارد، این افراد نیز بهتر است شناسنامه خود را عوض کنند.

صاحبان شناسنامه‌ای که سن آنها به 15سال تمام رسیده است و همه کسانی که هنوز صاحب شناسنامه جلد قرمز هستند باید هر چه سریعتر برای تعویض شناسنامه اقدام کنند.

بعضی افراد با تایید مراجع ذی صلاح برخی مشخصات سجلی خود مثل نام یا نام خانوادگی را عوض می کنند. این افراد نیز باید با در دست داشتن برگه تایید مراجع ذی صلاح که به تغییر مشخصات آنها گواهی داده است شناسنامه خود را عوض کنند.

محل مراجعه برای تعویض شناسنامه هم به صورت الکترونیکی در سایت ثبت احوال و هم به صورت حضوری در دفاتر پیشخوان ارائه دهنده خدمات ثبت احوال قابل انجام است.

مدارک تعویض شناسسنامه جدید

حتما باید شناسنامه‌ای که قصد تعویض آن را داریم همراه ببریم. 2قطعه عکس جدید با زمینه سفید هم نیاز است. بهتر است هنگام عکاسی به عکاس بگویید که عکس را برای شناسنامه نیاز دارید تا ویژگی‌های فنی ثبت عکس رعایت شود.

اگر مشخصات سجلی شما مثل سن، دچار تغییر شده است ارائه مدارک مرتبط با آن تغییرات نیز الزامی است.

برای تعویض شناسنامه دانستن شماره ملی پدر، مادر، همسر و فرزندان نیاز است. اگر در شناسنامه فعلی ازدواج یا طلاق ثبت نشده است، همراه داشتن مدارک آنها نیز برای ثبت در شناسنامه جدید الزامی است.

برای تعویض شناسنامه فرد بالای 15 سال که فاقد عکس است، ارائه اصل یکی از مدارک معتبر عکس‌دار از قبیل (گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکس‌دار دوره‌های تحصیلی راهنمایی به بالا، معرفی نامه عکس‌دار محصلین از سوی مدرسه‌ای که مشغول تحصیل هستند؛ الزامی است.

اگر شناسنامه مان گم شد چه کنیم؟

بسیاری از مراجعات ثبت احوال برای شناسنامه‌ای است که گم شده است. بهتر است همیشه شناسنامه‌ها را در یک جای مشخص و مطمئن نگه داریم ولی باز هم ممکن است گم شدن اتفاق بیفتد.

اصل و تصویر مدارک عکس دار یا معرفی نامه عکس دار محصلان از سوی مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کنند و مدارک ازدواج و طلاق (حسب مورد) و اطلاعات هویتی فرزندان برای دریافت شناسنامه جدید لازم است.

اما اگر فردی که شناسنامه آن گم شده است زیر18سال سن داشته باشد، شناسنامه جدید طبق درخواست صاحب شناسنامه یا متقاضی حسب مورد، با ارائه مدارک مثبت از جمله قیم‌نامه، امین نامه، وصیت نامه و حکم رشد با مراجعه به دفاتر پیشخوان صادر می‌شود.‌

همچنین افراد کمتر از ۱۸ سال دارای حکم رشد، پدر یا جد پدری، با ارائه شناسنامه خود، مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدرصاحب شناسنامه (فرد کمتر از ۱۸ سال) باشد با ارائه شناسنامه خود و سرپرست قانونی (قیم، امین، وصی)، برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد، می‌توانند با مراجعه به به دفاتر پیشخوان نسبت به تنظیم درخواست صدور شناسنامه المثنی اقدام کنند.

هزینه تعویض شناسنامه

در سال 1402، در صورتی که در مهلت قانونی که در گواهی ولادت ذکر شده برای دریافت شناسنامه مراجعه کنید، هزینه آن ۴۰ هزار تومان و ثبت ولادت بعد از مهلت قانونی (تا سه ماه) به همراه صدور شناسنامه ۴۵ هزار تومان خواهد بود

هزینه صدور شناسنامه مجدد ۵۰ هزار تومان، صدور شناسنامه مجدد ناشی از گم شدن در نوبت اول ۱۰۰ هزار تومان، در نوبت دوم ۱۵۰ هزار تومان و در نوبت سوم و پس از آن ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود.

در لایحه بودجه تغییر نام و نام ‌خانوادگی با تجویز مراجع ذی صلاح، ۳۵۰ هزار تومان، تغییر نام با حکم محاکم قضایی ۴۰۰ هزار تومان و تغییر نام و نام خانوادگی برای بار دوم و بازگشت به نام و نام خانوادگی اولیه ۴۰۰ هزار تومان هزینه خواهد شد.

صدور گواهی تجرد ۸۵ هزار تومان، صدور گواهی ازدواج و طلاق، ۸۵ هزار تومان، ثبت ازدواج به موجب اقرارنامه ۶۰ هزار تومان، انتقال ازدواج از دفاتر رسمی ازدواج در اسناد هویتی ۱۲ هزار تومان و انتقال طلاق ۲۴ هزار تومان خواهد بود.