تاثیر ارتباط کلامی بر زندگی مشترک زوجین

فرشته سادات شجاعی روانشناس و مشاور تاثیر ارتباط کلامی بر زندگی مشترک زوجین، اظهار کرد: درعصر حاضر که اختلافات زناشویی و سوء ارتباطات زن و مرد و حتی از هم پاشیدگی زندگی مشترک و طلاق مشکل شایع بسیاری از جوامع انسانی و بخصوص جامعه‌ی اسلامی ما شده است، می‌توان ادعا کرد که آموختن فنون ارتباط مؤثر کلامی و عمل به توصیه‌ها کلید نجات و رهایی از این مشکل جوامع انسانی باشد.

اخبار اجتماعی- وی بیان کرد: در دین مبین اسلام توصیه‌های فراوانی پیرامون حسن معاشرت و برقراری ارتباط مناسب با اطرافیان و بخصوص با خانواده بیان شده است که حقیقتاً شواهد و قرائن بسیاری گواه آن است که خانواده‌هایی که در اجرای این توصیه‌ها موفق‌تر بوده‌اند و اعتقاد قوی‌تری دارند ارتباط سالم و زیباتری بین اعضاء آنها حاکم است و اختلافات به حداقل خود رسیده است.

این روانشناس با بیان اینکه یکی از مواردی که در تحکیم روابط زن و شوهر بسیار مؤثر است، افزود: ارتباط کلامی و نوع محبت و مبادله کلمات و حرف‎هایی است که طی شبانه‌روز بین آنان مطرح می‌شود. مزاح و شوخی، تعریف و تمجید از یکدیگر و با کلمات زیبا یکدیگر را صدا زدن از مصادیق ارتباط کلامی صمیمانه است.

شجاعی بیان کرد: متأسفانه همسران پرمشغله اصولاً از محبت کردن غافل می‌شوند، در نهایت از نظر احساس فاصله‌ای میان آن‌ها ایجاد می‌شود و پر کردن این خلأ کاری دشوار است. بهترین راه برای جلوگیری از این فاصله، اختصاص روزانه چند دقیقه برای صحبت کردن و زمانی بیشتر در طول هفته است.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط یک تبادل است، ادامه داد: ارتباط ماهیتی پویا و متغیر دارد و در آن بر تأثیر ارتباط برقرار کنندگان بر یکدیگر در یک سیستم دو سویه تأکید می‌شود، ارتباط اجتناب ناپذیر است. انسان موجودی اجتماعی است و با انزواگریزی ویژه‌ای که دارد ناگزیر از برقراری ارتباط است. ارتباط هدفمند است. طرفین ارتباط ،اهدافی را از برقراری ارتباط دارند و قصد رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب خود هستند.

این روانشناس با اشاره به اینکه ارتباط کلامی با همسر راه های مربوط به خود را دارد تا موثر واقع شود، اضافه کرد: بسیاری از بگو مگوها و مشاجرات خانوادگی ناشی از درست صحبت نکردن و عدم توانایی در رساندن مفهوم و منظور افراد است.

شجاعی تصریح کرد: رابطه بین همسران آیه‌ای است آرام‌بخش و مهرآفرین، رابطه‌ای پاک و بی‌آلایش است،حال‌ ای خانم و آقای عزیز بیاییم به‌خاطر آرامش زندگی، رشد و کمال جمع کوچک و نورانی خویش و به خاطر خدای مهربان که ما را از تنهایی بیرون آورد و همسری برایمان انتخاب نمود، ارتباطی صمیمی، پرجاذبه، حکیمانه و خردمندانه را بین خود و همسر برقرار کنیم و بدانیم که با توجه به این روش، به خواسته‌ها و آرزوهایمان خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه نحوه برقراری ارتباط کلامی از عواملی است که در ایجاد تفاهم، نقشی تعیین کننده دارد، گفت: همسرانی که می‌دانند از چه عبارات و کلماتی برای بیان مقصود استفاده کنند، به خوبی مسیر حرکت خویش را در زندگی هموار می‌ کنند، هر واژه یا کلمه‌ای دارای نوعی بار روانی و عاطفی است و تاثیرات مسلم و پایداری را بر شنونده بر جای می‌گذارد. یک ارتباط کلامی موفق، رابطه‌ای است که بر رشد و شکوفایی و شادابی زندگی بیفزاید.

این روانشناس با اشاره به اینکه یکی از توانایی‌های روحی و جاذبه‌های همسران، «ابراز محبت» نسبت به یکدیگر است، افزود: ابراز محبت یعنی آشکار کردن علاقه قلبی. برای یک زندگی شیرین و جذاب، وجود محبت قلبی کافی نیست؛ بلکه باید به شکل‌ها و زبان‌های مختلف این محبت را نشان داد. شما می‌توانید با گفتن جملات ساده و بی‌آلایش از قبیل «دست شما درد نکند»، «به به چه غذای خوشمزه‌ای درست کرده‌ای»، «چه هدیه بجا و مناسبی تهیه کرده‌ای»، «چقدر این لباس بهت می‌یاد»، دل همسر خود را به‌دست آورید.

شجاعی بیان کرد: زن‌ها فطرتاً زود رنج و حساس ترند، از این‌رو بیش از مردان نیازمند مهر و محبت هستند؛ وقتی زن با مهر و محبت مرد روبرو می‌شود، عشق و علاقه‌اش به همسر را بیش از گذشته نشان می‌دهد و انگیزه اش نسبت به تلاش بیش‌تر و خدمت به مرد افزون می‌شود.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت، بهترین، آسان‌ترین و مؤثرترین راه نشان دادن علاقه به دیگران این است که به آنچه می‌گویند گوش کنیم. نسبت به سخنان هر گوینده باید تحمل و صبوری نشان داد و به آن گوش داد، تا کلامش به پایان برسد. بریدن حرف دیگری شیوه‌ای ناپسند و دلیل کم ظرفیتی و بی‌ادبی است. ساکت بودن هنگامی که دیگری صحبت می‌کند، به معنی گوش کردن واقعی نیست. درک کردن یک نفر ، لذت بردن از مصاحبت کسی ، فرا گرفتن یک مطلب ،دلداری کردن یا کمک کردن به دیگری گوش دادن واقعی است.

این‌روانشناس خاطرنشان کرد: یکی از ارتباط‌های بسیار سازنده جذاب و شورآفرین، ارتباطی است که همسران در قالب دعا برای همدیگر، بر قرار می‌کنند. چه لذت‌بخش و روح‌افزاست که همسران همدیگر را در پیشگاه پروردگار مهربان واسطه قرار دهند.وقتی همسران در حضور یکدیگر برای هم دعا می‌کنند این بهترین و شوق انگیز‌ترین حالتی است که همسران از آن ،پی به میزان صمیمیت و محبت یکدیگر می‌برند.