علائم کرونا در نوزادان

ویروس کرونا از چین شروع شد و کم کم به سراسر جهان سرایت کرد. ویروس کرونا به خاطر قدرت و سرعت انتقالش تعداد زیادی از افراد را در سراسر جهان مبتلا کرده است. درست است که این بیماری شباهت زیادی به آنفولانزا و سرماخوردگی دارد ولی سرعت بالای انتقال آن سبب نگرانی هایی شده است

به گزارش افکارنیوز، کشور آمریکا در ابتدا تصور می کرد که از این ویروس در امان می ماند ولی با گذشت زمان کمی مشخص شد آمار بالای ابتلا در این کشور همگان را نگران کرده است و روز گذشته نیز خبری مبنی بر ابتلای چند کودک به این بیماری در فضای مجازی رسانه ای شد. خبری که نگرانی های زیادی در بین همه کشورها ایجاد کرد.

اخبار اجتماعیالبته به طور کلی این ویروس بیشتر بزرگسالان را در معرض خطر قرار می دهد و بدن کودک در صورت ابتلا به کووید 19 مراقبت بیشتری از خود نشان می دهد.

البته میزان ابتلا به این ویروس در کودکان زیر ۱۸ سال کمتر از بالغین و در حدود ۱.۷ درصد بوده است. به طور کلی کودکان کمتر از بالغین علائم بیماری را نشان می‌دهند و عوارض شدید بیماری و نیاز به بستری در آنها کمتر است. همچنین میزان بستری کودکان در بخش مراقبت‌های ویژه بسیار کم و حدود نیم تا ۲ درصد است.

علائم بیماری که تقریبا ۱۴-۲ روز بعد از تماس ظاهر می شود، مشابه بقیه ویروس‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا، شامل تب، سرفه، تنگی نفس، گلودرد، سردرد، اسهال و از بین رفتن حس چشایی و بویایی و راش (بثورات پوستی) است.

در گروه سنی زیر ۱۸ سال، بیماری در جنس مذکر و در گروه ۱۷-۱۵ سال شایع‌تر است اما درصد بستری کودکان زیر یکسال بیشتر بوده است. در میان کودکان بستری ۷۷ درصد بیماری زمینه‌ای همچون بیماری قلبی، نقص سیستم ایمنی و آسم داشته‌اند.

علائم ابتلا به کروناویروس کووید-۱۹ در کودکان چیست؟

علائم کروناویروس جدید در کودکان و بچه‌ها مشابه علائم بزرگسالان است، با این تفاوت که کودکان به طور معمول نسبت به بزرگسالان علائم خفیف‌تری دارند. به‌طورکلی علائم کووید-۱۹ می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

تب

سرفه

تنگی نفس

استفراغ و اسهال در موارد نادر

 

سرماخوردگی

اما برخی از مبتلایان به کروناویروس هم علائمی نشان نمی‌دهند. برخی دیگر هم دچار سینه‌پهلو یا ذات‌الریه می‌شوند که می‌تواند خطرناک باشد. همچنین اگر کودکتان علائم زیر را داشت با اورژانس تماس بگیرید:

مشکل در تنفس یا تنگی نفس

درد یا فشار مداوم در سینه

گیجی یا ناتوانی در بیدار شدن

کبودی لب یا صورت

 

کودکان چقدر در معرض ابتلا به کروناویروس کووید-۱۹ هستند؟

طبق گزارش‌ها، درصد بسیار کمی از نوزادان، کودکان نوپا و کودکان خردسال به کروناویروس جدید آلوده شده‌اند و ابتلای بچه‌های بزرگ‌تر طبق موارد تأییدشده کم است. در حقیقت، به نظر می‌رسد افرادی که بیشتر در معرض عفونت جدی به دلیل کروناویروس جدید هستند، میانسال‌ها و سالمندها هستند.

به‌طورکلی، تا آنجا که گزارش شده است، بیشتر کودکانی که به ویروس مبتلا شده‌اند و تستشان مثبت بوده است، معمولاً علائم خفیفی داشته‌اند، با این حال و از آنجا که این ویروس بسیار جدید است، کارشناسان هنوز نمی‌دانند که آیا ممکن است برخی از کودکان، از جمله آنهایی که عارضه‌های زمینه‌ای یا نیازهای مراقبتی خاص دارند، ریسک تجربه‌ی عوارض جدی داشته باشند یا خیر! پس از بچه‌ها نیز باید در برابر کووید-۱۹ محافظت کرد.

 

آیا کودکان هم باید ماسک بزنند؟

از آنجا که هر فردی می‌تواند ناقل بدون علامت کووید-۱۹ باشند، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در حال حاضر توصیه می‌کند همهٔ افراد بالای دو سال در مکان‌های عمومی از ماسک‌ صورت استفاده و فاصله‌گذاری اجتماعی را هم رعایت کنند.

 

چگونه از ابتلای کودکان به کروناویروس کووید-۱۹ پیشگیری کرد؟

پزشکان و کارشناسان در سراسر دنیا می‌گویند که اقدامات احتیاطی رایج که به جلوگیری از شیوع آنفلوانزا کمک می‌کند می‌تواند در مقابل کروناویروس جدید نیز برای محافظت از خانوادهٔ شما مفید باشد. این اقدامات عبارتند از:

افراد خانواده و به ویژه کودکان را به شستن مکرر دست‌های خود با آب و صابون، برای حداقل ۲۰ ثانیه و به شکل صحیح ترغیب کنید.

بچه‌ها را تا حد ممکن از هر کسی که سرفه یا عطسه می‌کند دور نگه دارید.

دریافت واکسن‌های توصیه‌شده و ضروری کودکان را طبق برنامه فراموش نکنید.

از تماس نزدیک با افراد بیمار پرهیز کنید.

در خانه ماندن در صورت هر نوع بیماری ضروری است.

شستن درست دست‌ها را با کودکان تمرین کنید.

برای پیشگیری از خشکی و آسیب دست‌ها در صورت شستن زیاد، کمی کرم مخصوص دست کودک نیز بعد از شست‌وشو به دست‌هایش بمالید.

لمس نکردن چشم‌ها، بینی و دهان با دست‌های شسته‌نشده را به کودکان یاد بدهید.

راه‌های لمس نکردن صورت را با بچه‌ها تمرین کنید.

سرفه و عطسه کردن درون یک دستمال و انداختن دستمال در سطل زبالهٔ دردار را به بچه‌ها و خودتان یادآوری کنید.

سطوحی که زیاد لمس می‌شوند مثل میز، صندلی‌ها، دستگیرهٔ در، دستگیره و دسته‌های وسایل دیگر، پریزهای برق، توالت و سینک‌‌ و روشورها را مدام تمیز و ضدعفونی کنید.

اسباب‌بازی‌ها، به ویژه اسباب‌بازی‌های مخملی و پرزدار را مرتب بشویید و کاملاً خشک کنید.

برای محافظت در برابر آنفلوانزا نیز، اطمینان حاصل کنید که همه‌ٔ افراد خانوادهٔ شما واکسن آنفلوانزا را در زمان دریافت آن زده‌ باشند.

در مورد اقدامات لازم در صورت ابتلا به آنفلوانزا در طول بارداری یا ابتلای کودکتان به آنفلوانزا، اطلاعات لازم کسب کنید.

در مورد آخرین تحولات مربوط به کووید-۱۹ اطلاعات کسب کنید؛ اما بیش از حد و با تکرار اخبار طی روز خود و کودکتان را نترسانید.

لازم نیست هر لحظه و مداوم زحمت استفاده از ماسک‌های جراحی را به کودک خود بدهید و از نبود آنها دچار نگرانی شوید.

راهکارهای مقابله و محافظت از کودکان در برخورد با شنیده‌های ویروس کووید-۱۹ را بدانید.

از مسافرت‌های غیرضروری خودداری کنید.

 

ابتلای کروناویروس کووید-۱۹ در کودکان به چه شکل است؟

شاید غیرمنطقی به نظر برسد که این ویروس تا حد زیادی کوچک‌ترها را معاف از درگیری با خود و ماجراهایش می‌کند. نکتهٔ دیگری که وجود دارد اینکه، کودکان می‌توانند به کروناویروس جدید مبتلا باشند اما فقط علائم خفیفی نشان دهند و به همین دلیل ممکن است عفونت آنها تشخیص داده نشود که در نتیجه آماری هم وجود نخواهد داشت.

در هر صورت، این بدان معنا نیست که بچه‌ها نمی‌توانند با آلودگی به کروناویروس بیمار شوند، چون مواردی از نوزادان و کودکانی که به این ویروس آلوده شده‌اند، وجود دارد. مقامات بهداشتی و دانشمندان هنوز در حال بررسی این بیماری هستند، بنابراین هنوز هم این امکان هست که شواهد بیشتری از تأثیر آن روی کودکان کشف کنند.

اما کووید-۱۹ نیز مثل بسیاری از بیماری‌ها، خطر بزرگ‌تری را برای بزرگسالان ایجاد می‌کند تا بچه‌ها و کودکان می‌توانند ناقل این بیماری به دیگر افراد، به ویژه سالمندان باشند. به عنوان مثال، سارس و مرس که اقوام نزدیک کروناویروس جدید فعلی هستند، بچه‌های زیر ۱۲ سال را مبتلا نمی‌کنند. مثل آبله‌مرغان که به طور معمول بدون بروز مشکل جدی در کودکان برطرف می‌شود، اما احتمال بیشتری دارد که باعث بروز عوارض جدی در بزرگسالان شود. حتی آنفلوانزا اگرچه بسیاری از کودکان را به بیمارستان می‌فرستد، اما تعداد بیشتری از بزرگسالان را قربانی می‌کند.