کمک بیش از ۳۰ میلیارد تومانی دانش‌آموزان در رزمایش همدلی مومنانه

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه هشت کانال در زمینه پرورشی در شبکه شاد راه اندازی شده است، گفت: در این کانال‌ها بیش از ۵ هزار محتوا‌ی الکترونیکی برای بیش از یک و نیم میلیون مخاطب شکل گرفته است.

اخبار اجتماعی - او ادامه داد: اولین مرحله رزمایش همدلی مومنانه با مشارکت سازمان دانش آموزی، سازمان جوانان هلال احمر و سازمان بسیج دانش آموزی شکل گرفت و آن طور که آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از ۳۰ میلیارد تومان جامعه دانش آموزی در این رزمایش کمک کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش درباره برنامه فعالیت‌های مربوط به اوقات فراغت دانش آموزان، گفت: فعالیت‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که کار‌ها در بستر فضای مجازی شکل گیرد و محوریت آن کانون‌های قرآنی، ورزشی، فرهنگی و پژوهش سرا‌های دانش آموزی است و سعی داریم از تمام ظرفیت‌های موجود بهره بگیریم.

کاظمی با اشاره به اینکه در برنامه‌های فوق‌برنامه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار دنبال می شود و سعی داریم جذابیت، نشاط و شادابی را در قالب ساحت‌های شش گانه دنبال کنیم، ادامه داد: وجه ممیزه کار امسال فعالیت داشتن در فضای مجازی است که این امر به توسعه عدالت آموزشی و پرورشی کمک می‌کند.

او اظهار کرد: جلسات متعددی با تیم فنی شاد برگزار شد بر همین اساس تمام دارالقرآن‌ها می‌توانند کلاس‌های خود را در شبکه شاد برگزار کنند. همچنین افتتاح رسمی برنامه‌های فوق برنامه ۱۴ تیرماه با حضور وزیر آموزش و پرورش انجام می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فرایند ثبت نام به استان‌ها ابلاغ شده است، تاکید کرد: کلاس‌ها از نیمه تیر و به مدت ۶ هفته آغاز خواهد شد، البته در دارالقرآن‌ها و کانون‌ها مدت کلاس‌ها به مدت ۸ هفته خواهد بود، زمان فعالیت کلاس‌های مجازی نیم ساعته و سه روز در هفته است؛ روز و زمان کلاس‌های حضوری هم سه روز در هفته و ۶ ساعت خواهد بود.

کاظمی افزود: ۳۰ هزار پایگاه تابستانی داریم و سال گذشته ۳ میلیون دانش آموز در این مراسم شرکت داشتند و پیش بینی می‌کنیم جمعیت امسال افزایش پیدا کند.

او ادامه داد: مردم برای ثبت نام به کانون‌های فرهنگی و تربیتی، دارالقرآن ها، مدارس، سازمان بسیج دانش آموزی، سازمان بسیج هلال احمر و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزی مراجعه کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به تلاش برای ارتقای سطح فعالیت‌ها در پایگاه‌های تابستانی، گفت: بخشی از فعالیت‌های پرورشی در قالب کلاس‌های تابستانی است. بخش دیگر برنامه‌ها از ابتدای سال تحصیلی آغاز شده بود.

او بیان کرد: پنج محور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی در برنامه‌های فوق برنامه داریم و ذیل این محور‌ها بیش از ۱۲۰ رشته در نظر گرفته شده است که با توجه به ذائقه و نیاز دانش آموزان شکل می‌گیرد.

جزئیات اجرای هدایت تحصیلی دانش آموزان

کاظمی اظهار کرد: فضای بازی در نظر گرفتیم تا مدیران در مناطق روستایی با استفاده از ظرفیت بومی منطقه و دامداری فعالیت‌هایی داشته باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی به موضوع هدایت تحصیلی بیان کرد: اتفاقات خوبی رقم خورده و توانسته است دانش آموزان را به سمت و سویی سوق دهد که امروز دانش آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی با آگاهی نسبی و قابل قبول مواجه هستند، این طرح البته چالش‌هایی دارد، اما بر مبنای سه مولفه آزمون‌های مشاوره ای، در قالب آزمون رغبت با رویکرد توصیه ای، عملکرد تحصیلی و نظر مشاوره‌ای شکل می‌گیرد.

او ادامه داد: از ۲۷ آذر فرایند هدایت تحصیلی آغاز شد. در نهایت فرایند هدایت تحصیلی در قالب فضای مجازی و حضوری تکمیل شد و از مجموع دانش آموزان ۹۹۰ هزار دانش آموز شرکت کردند و علت شرکت نکردن ۱۰ هزار دانش آموز عدم دسترسی به اینترنت است.

کاظمی با اشاره به اینکه ظرفیت رشته‌ها مشخص شده است، گفت: امروز اعلام آمادگی می‌کنیم هر منطقه‌ای از آموزش و پرورش که نمرات دانش آموزان را به سامانه همگام بدهد بعد از ۱ تا ۲ روز فرایند هدایت تحصیلی را آغاز کنیم، امسال هم برگه‌های هدایت تحصیلی از طریق فضای مجازی و حضوری در دسترس قرار می‌گیرد.

او تاکید کرد: دانش آموز ما باید به یک انتخاب درست برسد و دانش آموزان را به مسیر درستی هدایت کنیم، فرایند هدایت تحصیلی را براساس سال‌های گذشته آسیب شناسی کردیم. مهم‌ترین تغییر هدایت تحصیلی آن است که حدنصاب نمره برای رشته معارف و علوم انسانی تغییر کرده و به ۱۴ رسیده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش درباره فعالیت‌های در نظر گرفته شده برای آشنایی دانش آموزان با زشته‌های هنرستانی در برنامه هدایت تحصیلی، گفت: یکی از چالش‌های هدایت تحصیلی مشکل ظرفیت است و بر همین اساس هنرستان‌ها را به ۲ گروه الف و ب طبقه بندی می‌کنیم، لذا ظرفیت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در اولین فرصت پر می‌شود.

او ادامه داد: بخشی از این سیاست‌ها در حوزه تجهیز هنرستان هم وجود دارد و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در قالب بیرون سپاری در دستور کار قرار می‌گیرد که با وجود این تلاش می‌کنیم آگاهی بیشتری به خانواده‌ها بدهیم و حتی ظرفیت بیشتری برای آشنایی آن‌ها از طریق برگزاری همایش‌های مدرسه‌ای داشته باشیم.

کاظمی درباره ورود طرح شهاب به موضوع هدایت تحصیلی، گفت: برای ورود این طرح به هدایت تحصیلی ساز و کار آن باید با مداخله مراجع قانونی آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش انجام شود.