لغو کنکور سراسری کلید خورد

کنکور سراسری 99 و چالش های زیادی که برگزاری آن به وجود می آودر بحث داغ و به روز این روزهای ایران شده است.با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور سراسری و با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا احتمال لغو کنکور سراسری وجود دارد و اضطراب دانش آموزانی که یک سال وقت خود را صرف مطالعه کرده اند هر لحظه بیشتر می شود. لغو کنکور سراسری در دستور کار فردای مجلس انقلابی قرار گرفته است.

اخبار اجتماعی کنکور ارشد حذف می شود یا به تعویق می افتد مساله ای است که فردا در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد. جزئیات بیشتر آن را در ادامه خبر بخوانید.

به گزارش افکارنیوز، زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:‌ با توجه به سیل مطالبات بسیار زیاد داوطلبان برای تعویق کلیه کنکورها پیگیری‌هایی از طریق وزارت علوم و وزارت بهداشت داشتیم که خروجی همه پیگیری‌ها این است که در کنکور ارشد و سراسری چند راهکار مدنظر باشد.

وی افزود:‌ عمدتاً داوطلبان مطالبه تعویق کنکور را داشتند و این می‌تواند در دستور کار هفته آینده مجلس قرار گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اعلام خبر طرح دو فوریتی پیشنهادی مجلس برای تعویق کنکور ارشد و سراسری عنوان کرد: یک طرح دو فوریتی برای تعویق کنکور کارشناسی ارشد، کارشناسی و برد تخصصی پزشکی در مجلس تهیه و آماده شده است که در نظر داریم هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح شود.

الهیان ادامه داد: طرح مذکور به عنوان یک گزینه می‌تواند در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: البته راهکارهای دیگری پیشنهاد شده از جمله اینکه داوطلبان در چند روز و طی روزهای متوالی آزمون بدهند از این جهت که تعداد جمعیت کمتر شود و در یک فاصله‌گذاری مناسب و رعایت دقیق پروتکل‌ها اقدام گیرد که این هم می‌تواند یک گزینه باشد.

مخالفان برگزاری کنکور 99

برگزاری کنکور 99 مخالفین جدی دارد تا جایی که حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون آموزش مجلس به رئیس جمهور نامه نوشته و خواستار لغو آزمون سراسری شده است.

در نامه وی آمده است که با توجه به نگرانی جدی دلسوزان جامعه پزشکی و داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها توصیه می‌شود کلیه کنکور‌های سراسری زمانی برگزار شود که بیماری در کل کشور به طور کامل تحت کنترل درآمده باشد.


بیشتر بخوانید:

کنکور ارشد 99 لغو می شود؟

برنامه کامل دانشگاه‌ها برای بازگشایی در ایام کرونا

برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ۹۹ در سه مرحله


رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرده که با توجه به نگرانی جدی دلسوزان جامعه پزشکی و داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها توصیه می‌شود کلیه کنکور‌های سراسری زمانی برگزار شود که بیماری در کل کشور به طور کامل تحت کنترل درآمده باشد. زیرا تجربه نشان داده اجرای پروتکل ‌های یکسان با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت کشور نمی‌تواند ضمانت اجرایی داشته باشد و متاسفانه ممکن است شاهد همه گیری شدیدتر با مرگ و میر بالا باشیم و کسی نتواند جوابگوی ملت باشد.

محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه مجلس نیز در نامه ای به وزارت بهداشت و وزارت علوم درباره برگزاری کنکور، بهترین تصمیم را تغییر بسیاری از سیاست‌های فعلی و ازجمله تعطیلی آزمون‌های سراسری با شرکت‌کننده بالا دانست.

وی تاکید کرد بهترین تصمیم در شرایط کنونی، تغییر بسیاری از سیاست‌های فعلی و ازجمله تعطیلی آزمون‌های سراسری با شرکت‌کننده بالاست.

نامه عضو هیئت رئیسه مجلس به وزرای علوم و بهداشت درباره کنکور ۹۹

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز درباره کنکور امسال اعلام کرد اگر نظر وزیر بهداشت بر عدم برگزاری کنکور باشد و وزارت علوم تبعیت نکند، در مجلس تصمیم جدی خواهیم گرفت. وزیر بهداشت تأکید دارد که اجتماعات پرخطر ازجمله کنکور که بیش از یک‌میلیون نفر داوطلب به شکل مستقیم درگیر آن هستند، بسیار مضر است که می‌تواند بسامد موج دوم فراگیری کرونا را قوی‌تر کند. با توجه به اینکه ما همچنان در پیک دوم کرونا هستیم و تعداد فوتی‌های ما متأسفانه چند روزی است  به بالای ۲۰۰ نفر رسیده و در این میزان تثبیت‌شده است، صلاح نیست که اجتماعات در این سطح را داشته باشیم.» این نماینده مجلس تأکید کرده، وقتی این اجتماعات پرخطر، احتمال مبتلا شدن به این ویروس را بیشتر می‌کند آیا برگزاری کنکور به صلاح است؟ وزارت علوم و سازمان سنجش با این استدلال که ما پول خرج کرده‌ایم وعده‌ای را در قرنطینه داریم خواهان برگزاری کنکور هستند؛ اما به شما بگویم این ادعا که طراحان سؤال در قرنطینه به سر می‌برند کذب محض است. من در سال‌های قبل، طراح سؤال آزمون ارشد و دکتری بوده‌ام و هیچ‌وقت هم به قرنطینه نرفتم. مسئله این است که هزینه برای چاپ و سخت‌افزار می‌دهید درست؛ اما هزینه جان آدم‌ها چقدر است؟

بسیاری از خانواده‌ها نگران سلامتی فرزندان خود هستند و از سویی بلاتکلیفی در برگزاری کنکور فشار روانی بر داوطلبان وارد کرده است، زیرا از خردادماه تا‌کنون بارها کنکورهای سراسری را لغو و به زمان دیگری موکول کردند. گرچه دولت می‌خواهد این رویداد پرخطر را تحت هر شرایطی برگزار کند چراکه هنوز ساز‌و‌کاری برای جایگزین کردن آن به‌جای کنکور برای برخی از امور چون سربازی پسران در نظر نگرفته و حالا با به تعویق افتادن کنکور با کمبود سرباز و زیر سؤال رفتن قوانین مصوب کشور روبه‌رو می‌شود.


دیگران می خوانند:

آمار آنلاین کرونا در ایران و جهان

تست آنلاین کرونا

تست کرونا چگونه انجام می شود/ تست کرونا در منزل واقعیت دارد؟

آزیترومایسین کرونا را درمان می کند؟

علائم کرونا بعد از چند روز در بدن ظاهر می شود؟


البته دولت موظف به پرداخت حقوق اساتید هم هست که با تعلیق دانشگاه‌ها خسارت سنگینی به بدنه آموزش عالی وارد می‌شود. بنابراین موافقان به تعویق افتادن کنکور در این روزهای بدشگون، داوطلبان و خانواده‌های آنان هستند زیرا امکان رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی ازجمله فاصله‌گذاری فیزیکی استاندارد در بین داوطلبان وجود نخواهد داشت. آن‌هم زمانی که در هر ۲۴ ساعت بیش از ۲۰۰ تن جان خود را از دست می‌دهند اما وزارت علوم مخالف است، چراکه این سازمان با تأکید برنداشتن هیچ نوع ارتباط سیستماتیک با مافیای کنکور گفته در پاییز بحران کرونا بدتر می‌شود. با این حساب زمان برگزاری کنکور عقب‌تر می‌رود و اگر کنکورها برگزار نشود و به سال آینده واگذار شود، سال آینده که ظرفیت‌ها دو برابر نمی‌شود. این افراد از ظرفیت ورودی محروم می‌شوند، چون دانشگاه به‌یک‌باره ظرفیت‌های ورودی را دو برابر نمی‌کند.

طرح دوفوریتی مجلس برای تعویق کنکور 

اما از سوی دیگر دولت گویا عزم خود را جزم کرده تا کنکور 99 و آزمون های سراسری را برگزار کند و توجهی به نظرات دلسوزان و نگرانی های خانواده ها ندارد.

زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس اما از تهیه طرح دوفوریتی برای تعویق کنکور سراسری، آزمون کارشناسی ارشد و آزمون دستیاری پزشکی در مجلس شورای اسلامی خبر داد و اعلام کرد که پیش‌نویس این طرح در کمیسیون آموزش مجلس تهیه‌شده و ما پیشنهاد کردیم علاوه بر تعویق کنکور سراسری، آزمون کارشناسی ارشد و دستیاری پزشکی هم به‌دلیل بحران کرونا به‌تعویق بیفتد.» 

در شرایط شیوع ویروس کرونا به صلاح نیست که آزمون‌های مذکور برگزار شود چراکه جان داوطلبان و خانواده‌های آنان درخطر است و پیام‌ها و تماس‌های متعددی ازسوی داوطلبان به نمایندگان واصل‌شده مبنی‌براینکه کنکور و آزمون‌های مذکور به‌تعویق بیفتد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس یازدهم نیز اعلام کرده که مجلس و کمیسیون، طرح دوفوریتی تدوین کرده تا سنجش و پذیرش دانشجو فقط از طریق سوابق تحصیلی صورت پذیرد که این پیشنهاد مورد موافقت وزیر علوم و اعضای شورای سنجش و پذیرش قرار گرفت.

تلاش داریم در همین مدت باقیمانده این طرح را تدوین و به تصویب مجلس برسانیم تا امسال نیز کنکور ارشد ۹۹ برگزار نشود و پذیرش براساس سوابق تحصیلی داوطلبان صورت گیرد. البته باتوجه به‌شرایط‌خاص امسال وزیر علوم این مسئله را در ستاد ملی کرونا نیز پیگیری می‌کند تا حداقل کنکور امسال برگزار نشود و به‌موازات این پیگیری‌ها برای امسال، مجلس به دنبال تصویب دائمی این قانون است.

اما سوال جدی اینجاست که اگر فردی مبتلا به کرونا که هیچ نوع علائمی نیز ندارد و در زمان برگزاری آزمون های سراسری به دیگر داوطلبان انتقال دهد همین موضوع باعث خطرات جانی برای همه داوطلبان و خانواده هایشان و حتی جامعه می شود.

دولت باید به این سوال جواب دهد که سلامتی مردم مهمتر است یا برگزاری قطعی کنکور؟