توصیه‌های هلال احمر برای کاهش بروز حادثه در کوهستان

محمد باقر محمدی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به کاهش ۱.۵ درصدی امداد و نجات در کوهستان در مقایسه با سال گذشته، اظهار کرد: تا به امروز سه استان تهران، فارس و مازندران از بیشترین آمار در امداد و نجات کوهستان برخودار بودند.

اخبار اجتماعی- او با اشاره به اینکه یکی از دلایل مهم حوادث مربوط به سقوط از کوه؛ گم شدن در کوهستان، یخ زدگی، نداشتن وسایل و تجهیزات لازم کوهنوردی است، گفت: بیشتر کوهنوردان حادثه دیده کسانی هستند که هیچ اطلاعی از وضعیت آب و هوایی نداشته اند و بدون اطلاع وسایل خود را برداشته و به دل کوه زدند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر افزود: این افرادی که بدون اطلاع راهی کوهستان می‌شوند زمانی که با یک رگبار تند روبه رو می‌شوند غافگیر شده و این مسئله می‌تواند استرسی را به کوهنوردان وارد کند.

محمدی تاکید کرد: شرایط جوی در کوهستان با شرایط جوی در شهر تفاوت دارد بنابراین قبل از شروع کوهنوردی باید وضعیت جوی کوه را بررسی کنید.

او با بیان اینکه در ماه‌های اخیر با حوادث مربوط به سقوط غار‌های یخی و برفی در استان‌های مختلف مواجه بودیم، افزود: غارهای یخی معمولا غار‌هایی هستند که از تجمع برف در تنگه‌های کوهستانی ایجاد می‌شوند و بعد از آن یخ و برف آن شروع به ذوب شدن می‌کند و آب حاصل از ذوب یخ ها، از زیر آن‌ها شروع به رد شدن می‌کند و غار بزرگ و بزرگتر می‌شود تا جایی که فقط پوسته‌ای از برف و یخ باقی می‌ماند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: در این شرایط گاهی کوهنوردان یا طبیعت گردان برای نشان دادن شهامت خود بر روی این غار‌ها شروع به راه رفتن می‌کنند که سقوط این غار‌های طبیعی هر ساله کشته‌ها و مجروحانی برجا می‌گذارد.