سلامت دانش‌آموزان همواره دغدغه آموزش و پرورش بوده است

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در آیین آغاز سال تحصیلی جدید که به صورت ویدئو کنفرانس و از راه دور برگزار شد، گفت:  بعد از هفت ماه تعطیلی مدارس سراسر کشور آغاز سال تحصیلی جدید رنگ و بوی دیگری خواهد داشت. برای ما مهم است روند آموزش در کشور جریان داشته باشد. امروز هم به مدد همه خانواده ها و دانش آموزان عزیز و معلمان گرانقدر ثابت می‌کنیم که دوگانگی آموزش سلامت‌ و خانه - مدرسه غلط است.

اخبار سیاسی- روحانی تصریح کرد: دقت‌ها در روند حفظ سلامت دانش‌آموزان بیشتر خواهد بود چرا که یک دشمن طبیعی یعنی ویروس کرونا هم در کشور حضور دارد و این کار بر دوش معلمان، مدیران مدارس و خانواده‌هاست.

وی اظهار داشت: ما می‌خواهیم بگوییم آموزش در کشور ما در سخت‌ترین شرایط تعطیل نمی‌شود همانطور که در سخت‌ترین روزهای جنگ هم تعطیلش نکردیم. امسال با تبریک سال تحصیلی جدید به معلمان عزیز عرض می‌کنم که امسال رسالت و وظایف سخت‌تری بر دوش‌شان قرار دارد. هر کسی معتقد است که آموزش باید تعطیل شود یعنی رشد و تعالی نوجوانان باید تعطیل شود و این روند توقف‌ناپذیر است.

روحانی تصریح کرد: اولین وظیفه معلمان عزیز ما مقابله با ویروس کرونا ست. در مدرسه مدیر و معلم سنگین‌ترین وظیفه را بر عهده دارند و البته خانواده‌ها و دانش‌آموزان هم همکاری می‌کنند. پس قبل از آغاز هر کلاس درسی با توصیه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد و در هر کلاسی سوالات دانش‌آموزان درباره سلامت شان برابر کرونا پاسخ داده شود و لااقل پنج دقیقه به این امر اختصاص داده شود.

وی اظهار داشت: از همه معلمان خواهش می‌کنم که به دانش‌آموزان سکونت و آرامش بدهند تا استرس و اضطراب نداشته باشند. اگر رعایت بهداشت انجام شود، ماسک و رعایت فاصله صورت گیرد می‌تواند ما را از این ویروس برحذر دارد. 

رئیس جمهور اظهار داشت: در سال جدید معلمان عزیز ما علاوه بر رسالت و وظیفه همه ساله خود، وظایف جدیدی را نیز بر دوش دارند اولین وظیفه معلمان عزیز مسئله مقابله با ویروس کرونا است؛ مدیر و معلم در مدرسه سنگین‌ترین بار را بر دوش دارند البته همه دانش آموزان عزیز ما و خانواده‌های آنان نیز کمک خواهند کرد .

رئیس جمهور گفت: مهارت آموزی دانش آموزان برای سلامت خود در شرایط کرونا یکی از وظایف مهم معلمان عزیز ما است یعنی قبل از آنکه هر درسی در کلاس آغاز شود، ستاد ملی کرونا و همه ما از معلمان عزیز می‌خواهیم که هر کلاس با توصیه بر رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز  شود و در هر کلاسی سوالات دانش آموزان در زمینه سلامت آنها و مقابله با کرونا محل بحث قرار گیرد؛  از این ۳۵ دقیقه قبل از آغاز هر کلاس ۵ دقیقه آن به سلامت و اولویت سلامت اختصاص یابد.

وی با تاکید بر اینکه در امسال آموزش سبک وسیاق جدیدی به خود می‌گیرد که شامل کوتاه، خلاصه و کپسولی کردن آموزش در کوتاه‌ترین زمان است که اساس آموزش خواهد بود، تصریح کرد: آموزش امسال با سال‌های دیگر متفاوت است. ممکن است معلمان مجبور شوند برخی از تکالیف که قبلا دانش‌آموز در کلاس انجام می‌داده است را به خانه محول کنند تا آن تکالیف را درخانه انجام دهد، پدران و مادران باید یاری و کمک دانش آموزان باشند که همیشه بوده‌اند اما امسال بیشتر خواهند بود.

روحانی تاکید کرد: ممکن است به علت جمعیت کلاس و لزوم فاصله گذاری یک روز در میان باشد. باید وسایلی را فراهم کنیم دانش آموز در روزی که مدرسه حاضر نیست، از طریق فضای مجازی در کلاس حضور داشته باشد. هنر ما این است که همه دانش آموزان در ساعت مدرسه همه روزه یا به صورت فیزیکی و یا از طریق مجازی در کلاس درس حضور داشته باشند، کلاس به طور برخی در خدمت معلم و در مدرسه و برخی در منزل از طریق فضای مجازی از طریق صداوسیما کامل برگزار می‌شود.

رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد: معلمان و مدیران مدرسه موضوع سلامت دانش آموزان و فرزندان را به عنوان اولویت نخست قرار دهند، اگر شبهه‌ای در سلامت دانش‌آموز وجود دارد، او را به منزل برگردانند اگر اعضای خانواده‌ای مبتلا به کرونا شده‌اند حق ندارند فرزند خود را به مدرسه بفرستند.

روحانی اظهار داشت: همان طور که خودشان باید دو هفته قرنطینه باشند فرزندان هم باید درخانه قرنطینه باشند و از طریق رادیو و تلویزیون و فضای مجازی از کلاس بهره‌مند شوند. سال تحصیلی جدید با تمام سال‌های تحصیلی یک قرن گذشته متفاوت است.

وی اضافه کرد: سالی که اتفاقا به پایان قرن متصل می‌شود و نیمی در سال ۱۴۰۰ است که آخرین قرن ۱۴ است و قرن پانزدهم هجری شمسی آغاز می‌شود. سال تحصیلی جدید در با شیوه جدید و با دقت جدید، با ایثار و فداکاری بیشتر با نظم و انضباط بیشتر برگزار می‌شود. امسال سال انضباط دقیق دانش آموزان است چیزی شبیه پادگان‌های آموزشی نیروهای مسلح.

رئیس جمهور تصریح کرد: انضباط همیشه در کلاس‌ها و مدرسه یک اصل بوده است، اما امسال انضباط اصل مهمی است، دانش‌آموز باید حتما فاصله اجتماعی را رعایت کند و در زمان ورود و خروج با تراکم و ازدحام نباید مواجه شود.

وی با بیان اینکه دانش آموزان باید تا زمان بازگشت به خانه، اصول بهداشتی را رعایت کنند، تاکید کرد: امسال سال نظم و انضباط دقیق برای دانش آموزان عزیز است که این مساله می‌تواند برای آینده زندگی و رشد جامعه  بسیار موثر واقع شود.

روحانی با طرح سوالی برای ۱۴ و نیم میلیون جمعیت دانش آموزی کشور اظهار داشت: از همه دانش آموزان که امروز آغاز سال تحصیلی را جشن می‌گیرند، سوال من این است که فرزندانم، برای مقابله با ویروس کرونا چگونه باید به اعضای خانواده خود، همکلاسی‌ها،  مدرسه و دوستان یاری و کمک کنید؟ امیدوارم بهترین پاسخ‌ها را از طرف دانش آموزان عزیز دریافت کنیم.