به گزارش افکارنیوز، دکتر سید محمود اسحاق حسینی فوق تخصص گوارش و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با سینانیوز با توجه به عامل اصلی بیماریها و تغییر در الگوی رژیم غذایی بیان کرد: دور شدن از غذاهای سنتی و روی آوردن به مواد غذایی پرچرب و فست فودها و شیوه تغذیه که در جامعه ما روبه افزایش است عارضههای کبدی خصوصا کبد چرب را افزایش میدهد. این عارضه در حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد به سیروز کبدی منجر شده و در نهایت به از بین رفتن بافت کبد مبتلا منجر میشود و این خطری است که جامعه امروزی را تهدید مینماید.
وی افزود: «نوع تغذیه نامناسب سبب بروزعارضه کبد چرب زود رس می‌شود. ۳۰ درصد از افراد جامعه حدود بیست میلیون نفر مبتلا به عارضه کبد چرب می‌باشند این امکان وجود دارد این عارضه آگاهانه و یا نا‌آگاهانه بروز یابد.»

سیروز؛ بیماری بی‌نام و نشان
دکتر حسینی با توجه به بیماری کبد چرب و شایع‌ترین عامل ابتلا به آن خاطر نشان کرد: «عارضه کبد چرب یک بیماری کاملا مرموز و بی‌علامت است و به همین علت شناسایی و درمان آن معمولاً با تاخیر همراه می‌شود. شایع‌ترین عامل این عارضه افزایش آنزیم کبدی است.»
وی در خصوص عدم درمان به موقع کبد و پیامد حاصل از آن نیز افزود: «در صورت عدم درمان به موقع کبد چرب فرد دچار سیروز کبدی می‌شود. که در این مرحله کبد به طور کامل از بین رفته و فرد نیاز به پیوند کبد دارد. در روش درمان عامل اصلی خود بیمار می‌باشد که با رعایت رژیم‌های غذایی و تغییر در الگوهای غذایی می‌تواند در درمان موثر واقع شود.»

زایمان زیاد افراد را نسبت به بیماری مستعد‌تر می‌کند
این فوق تخصص گوارش با توجه به عوارض جانبی از بین رفتن بافت کبد نیز گفت: «این امکان وجود دارد فرد با افزایش چربی و حجیم شدن کبد احساس درد در قسمت راست کبد داشته باشد این مسئله سبب آب آوردگی در ناحیه شکم و لاغری مزمن و تغییر در فیزیک صورت و ورم در قسمت اندام تحتانی بیمار شود.»
وی افزود: «چربی ذخیره شده در بافت کبد به علت آنکه در لابه لای بافت کبد رسوب می‌کند قابل بازگشت نمی‌باشد. زنان به خصوص خانم‌هایی که تعداد دفعات زایمان بالایی داشته‌اند و دچار چاقی گلابی شکل می‌باشند نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض بیماری کبد چرب قرار دارند. این عارضه افراد لاغر را نیز تهدید می‌کند اما احتمال بروز آن در افراد دچار اضافه وزن بیشتر است.»

اقتباس ناقص الگوی تغذیه غربی
دکتر حسینی در پایان خاطر نشان کرد: امروز تغذیه در جامعه، تقلیدی از کشورهای اروپایی است و این اطلاع رسانی باید انجام شود که علاوه بر الگو برداری از برنامه غذایی آنها سایر کارها مانند ورزش در کنار این نوع تغذیه را هم الگو برداری کنیم. متاسفانه الگوی تغذیه گذشتگان ما به فراموشی سپرده شده است. میوهها که منبع غذایی بسیار مفیدی هستند و سرشار از فیبر و مواد با خاصیت ضد سرطان هستند جایگزین آب میوهها را گرفته است. موادی که ارزش غذایی خود را از دست و خاصیت انرژی زایی و همچنین میزان فیبر بسیار کم تری نسبت به خود میوه دارا هستند.