رکورد زدن میزان بارندگی در تهران

سید حسن رضوی مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران صبح امروز در نشست خبری به مناسبت پایان سال آبی ۹۸-۹۹ با بیان اینکه وضع بارندگی‌ها در استان در سال آبی گذشته بسیار مطلوب بوده است، اظهار کرد: از ابتدای مهرماه سال گذشته تا انتهای شهریور سال جاری، ۴۶۱/۷ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که بیشترین میزان بارندگی استان تهران در نیم قرن اخیر بوده است و نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش میزان بارندگی داشته‌ایم.

وی با اشاره به تغییر اقلیم در کشور ادامه داد: البته اغلب بارش‌های ما به شکل باران بوده و میزان بارش برف در استان کاهش یافته است که سبب کاهش ورودی برخی سدها شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با تأکید بر لزوم صرفه‌جویی آب توسط شهروندان تهرانی در خصوص آمار مصرف آب در استان تهران تشریح کرد: در سال آبی گذشته مصرف آب شرب در استان تهران ۸ درصد افزایش داشته که میزان قابل توجهی است؛ همچنین ما در بخش‌های صنعت و کشاوری نیز به ترتیب ۱۵ و ۱۴ درصد افزایش مصرف آب داشته‌ایم.

رضوی با بیان اشاره به کاهش میانگین دما در تابستان گذشته، افزود: علی‌رغم پیش‌بینی سازمان هواشناسی در ابتدای سال مبنی بر اینکه تابستان گرمی را پیش رو خواهیم داشت، لکن کاهش متوسط ۲ تا ۳ درجه‌ای را نسبت به میانگین دما در تابستان گذشته داشتیم که به کاهش مصرف برق و آب تا حدودی کمک کرد‌.

وی در ادامه با اشاره به کاهش حجم ذخیره آب سدهای تهران در خصوص علل این کاهش عنوان کرد: کاهش حجم ذخیره سدها علاوه بر کاهش بارش برف به دلیل تصمیم خودخواسته ما برای آزادسازی ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آب‌های سدها به منظور جلوگیری از سیلاب‌ها بوده است، لکن در حال حاضر هیچ مشکلی برای تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی استان تهران نداریم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تهران در پایان با اشاره به وضعیت طرح‌های آبی استان تهران گفت: ما طرح‌های بسیاری داریم که آغاز نشده‌اند و بسیاری از طرح‌ها نیز با پیشرفت ۸۰ درصدی به علت کمبود اعتبار متوقف شده‌اند که امید است با تأمین اعتبار بتوانیم آن‌ها را تکمیل و بهره‌برداری کنیم.