پایش سلامت ۷ میلیون سالمند در ایام کرونا

محسن شتی، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت ، در نشست خبری که به مناسب روز آلزایمر برگزار شد، گفت: مطالعاتی درباره آلزایمز و ابتلا به کرونا انجام شده است. این بیماران در مواقعی دیر هنگام بستری شده اند و باعث پدید آمدن وضعیت خطرناکی شده است اما علائم آن‌ها خیلی خطرناک نیست. افراد مبتلا به کرونا که آلزایمر هم دارند باید وضعیت تنفس و ... آن‌ها همیشه مورد بررسی قرار بگیرد.

شتی افزود: عارضه آلزایمر بیشتردر دوران سالمندی دیده می‌شود اما عمدتا زمینه این بیماری در سنین پایین‌تر چیده می‌شود، معمولا ۲ تا ۱۰ درصد از نشانه‌های آلزایمر قبل از سنین سالمندی بروز می‌دهد. براین اساس باید به رفتار‌هایی که می‌توانند باعث بروز آلزایمر شود، توجه کنیم.

او ادامه داد: در دوران همه گیری کرونا ، سالمندان از جمله گروه‌های بودند که در خانه ماندند و بیش از ۹۰ درصد آنها موارد بهداشتی لازم را رعایت کردند. با ۷ میلیون سالمند در این ایام تماس تلفنی گرفته شده تا وضعیت سلامت آن‌ها پایش شود. در این ایام شاهد مرگ و میر زیادی ناشی از کرونا در مراکز نگهداری از سالمندان نبوده ایم.

 واکسن آنفلوانزا برای سالمندان، رایگان است

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت اضافه کرد: واکسیناسیون آنفلوانزا به صورت رایگان در تمام مراکز نگهداری سالمندان برای بیماران و کادر درمان انجام خواهد شد.

شتی گفت: بیماری‌ آلزایمر عوارضی را برای خود افراد ایجاد می‌کند، ولی فردی که از آن‌ها مراقب می‌کند نیز به شدت تحت فشار قرار می‌گیرد. بیمار آلزایمری یک خانواده چند نفری را درگیر می‌کند. اگر همه دانش کافی درباره این بیماری نداشته باشند، به مشکل برمی‌خورند. اجبار قانونی لازم است تا پرستاران آلزایمری‌ها و خانواده آن‌ها مطالب لازم و کتابچه‌هایی که برای آن‌ها و نحوه نگهداری از این بیماران تدوین می‌شود را مطالعه کنند.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت تصریح کرد: در مورد سالمندان آنچه باید انجام شود با آنچه در حال انجام است، فاصله زیادی دارد. برای سالمندان باید همه بخش‌ها و ارگان‌ها حضور داشته باشند و امکانات لازم را فراهم کنند.

سالخوردگی جمعیت در ایران رو به افزایش است

شتی با بیان اینکه کشور در حال رفتن به سمت سالخوردگی است، اضافه کرد:  ۱۰ درصد جمعیت کشور یعنی ۸ میلیون نفر سالمند هستند. در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت کشور سالمند خواهند بود. هم اکنون درصد بالایی از تخت‌های بیمارستانی را سالمندان اشغال کرده‌اند که اگر جمعیت سالمند کشور ۳۰ درصد شود باید محاسبه شود که چقدر از تخت‌های بیمارستانی اشغال خواهند شد.

شتی در ادامه گفت: کشور در حال سالمند شدن است. اگر بدون آمادگی به سمت سالمندی جامعه برویم، آسیب خواهیم دید.