دسترسی ۲ ساعته مردم روستای«دوه چی» به آب

طی روزهای گذشته ساکنان روستای دوه چی بخش ارشق مشگین شهر خواستار رسیدگی به وضعیت کمبود آب در روستای خود شده‌اند.

اهالی این روستا که در گرمای کم‌سابقه تابستان منتظر قطره‌ای آب ساعت‌ها به انتظار می‌نشینند، اظهار می‌کنند که به مدت ۱۵ سال است منابع آبی این روستا تأمین نمی‌شود و پروژه‌های متعددی از جمله سد خاکی بیگ باغلو  نیمه‌کاره رها شده است.

ساکنان این روستا در گفتگو با خبرنگار مهر تأکید داشتند که در طول یک شبانه‌روز فقط دو ساعت برخوردار از آب شرب هستند و در مابقی ایام روز آب کافی ندارند.

بطوریکه در پی کاهش میزان آب در دسترس مشکلات متعددی در روستا به وجود آمده است و ۲۱۰ خانوار روستا با جمعیت هزارنفری در تب قطره‌ای آب به سر می‌برند.

در پاسخ به این مطالبه خبرگزاری مهر بررسی میدانی از وضعیت آبرسانی به این پروژه انجام داد و مشخص شد که پروژه آبرسانی مجتمع دره بیگلو به منظور تأمین آب این روستا و ۱۵ روستای دیگر به عنوان راه‌حل عنوان شده از سوی مسئولان مطرح می‌شود.

هر چند تأخیر این پروژه به یکی از گله‌مندی‌های روستاییان تبدیل شده است، اما بخشدار ارشق در گفتگو با خبرنگار مهر با تائید کمبود آب در این روستا متذکر شد: ما قبول داریم که ساکنان روستا فقط دو ساعت در روز آب دارند.

مدیریت مصرف آب در دسترس را به پنج ساعت می‌رساند

ظاهر نوری افزود: امسال در هیچ منطقه از ارشق آبرسانی سیار انجام نشده و دلیل این امر این است که آب داریم و متأسفانه با وجود برخورداری از آب مدیریت مطلوبی از سوی روستاییان صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: در خود روستای دوه چی و روستاهای پیرامون چشمه‌های آبی داریم که اگر مردم شیرهای آب خود را کنترل کنند میزان آب در دسترس از دو ساعت به پنج ساعت افزایش می‌یابد.

بخشدار ارشق تأکید کرد: متأسفانه در این روستا به غیر از ضرورت اجرای مجتمع آبرسانی با مدیریت سو مصرف مواجه هستیم و چون روستاییان برای آب مصرفی پولی پرداخت نمی‌کنند، شیر آب خود را در اراضی و باغات باز گذاشته‌اند.

وی تصریح کرد: بررسی میدانی نشان می‌دهد برخی روستاییان لوله آب را به چاه خود انتقال داده‌اند و برای اینکه در ظاهر آبیاری از طریق لوله‌کشی مشخص نشود، به این طریق آب را پمپاژ کرده و به اراضی انتقال می‌دهند.

نوری برآیند این اقدام را کاهش آب در دسترس روستاییان این منطقه دانست و متذکر شد: ما ادعا نمی‌کنیم آب به میزان لازم در اختیار روستاییان قرار گرفته است اما وضعیت فعلی مصرف نیز صحیح نیست.

اجرای ۲۷ پروژه آبرسانی در ارشق

وی افزود: در حال حاضر در بخش ارشق ۲۷ پروژه آبرسانی اجرا می‌شود که مهمترین آن مجتمع دره بیگ لو با هدف تأمین آب شرب ۱۶ روستا در دستور اجرا است.

به گفته بخشدار ارشق دو چاه این مجتمع حفر شده و ۸۰ درصد فرایند فیزیکی پروژه به اتمام رسیده است بطوریکه آبفای روستایی استان متعهد شده است پروژه را تا دهه فجر امسال تحویل دهد.

نوری در خصوص تأخیر در روند اجرای این مجتمع ادامه داد: تأخیر به دلایل فنی بود و با پیگیری هایی که کردیم پروژه فعال شده و در روزهای آتی نیز بازدیدهایی از این پروژه به عمل خواهد آمد.

وی تأکید کرد: مجتمع آبرسانی دره بیگ لو ۲۴ کیلومتر خط انتقال دارد که فقط شش کیلومتر از آن باقی‌مانده است و در مجموع ۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای آن هزینه می‌شود.

بخشدار ارشق با تأکید به اینکه این مجتمع می‌تواند نیاز آبی چهار هزار نفر ساکن روستا را تأمین کند، اضافه کرد: علاوه بر این در حال پیگیری اجرای مجتمع آبرسانی سید بیگ لو هستیم که نیاز آبی ۳۴ روستا را مرتفع خواهد ساخت.

وی افزود: بنده به صورت مستقیم وضعیت اجرای منابع آبی مجتمع را بازدید می‌کنم و با قبول مشکلات روستاییان به دنبال پیگیری آن هستم.

به گفته بخشدار ارشق برای اجرای منابع آبی هزار و ۵۰۰ مترمربع زمین خریداری شده و در دو قسمت اجرا می‌شود که قسمت اول شامل روستای دوه چی و چند روستای دیگر است.

مدیر آبفای روستایی شهرستان مشگین شهر نیز در پاسخ به مطالبه اهالی این روستا تأکید کرد:خواسته مردم این روستا به حق است و مردم با کمبود آب مواجه‌اند.

فرهاد دسینه افزود: به علت فقر و محرومیت در این روستا، نبود آب‌های سطحی مناسب و نبود آب پایدار اهالی با مشکل مواجه شده‌اند.

وی تأکید کرد: با این وجود مجتمع آبرسانی دره بیگلو برای رفع این نیاز تعریف شده و در حال حاضر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته مدیر آبفای روستایی شهرستان مشگین شهر این مجتمع می‌تواند آب پایدار ۱۵ روستا از جمله دوه چی را تأمین کند.

آبرسانی سیار در صورت نیاز فوری

در عین حال فرماندار مشگین شهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به اعداد و ارقام متفاوتی اشاره کرد و گفت: مجتمع دره بیگلو برای آبرسانی ۱۹ روستا در فاز نخست اجرا می‌شود.

ابراهیم امامی با تأکید به پیگیری مستقیم وضعیت آبی روستای دوه چی افزود: ما در اکثر روستاها آبرسانی سیار داریم و اگر در این روستا نیز وضعیت اضطراری به وجود آید و تقاضا ایجاد شود، به صورت سیار آبرسانی خواهیم کرد.

وی عمده مشکل دوه چی را ضعف مدیریت منابع آبی دانست و متذکر شد: روستاییان و زارعان مصرف درستی از منابع آبی ندارند و همین موضوع مشکلاتی را به دنبال داشته است.

فرماندار مشگین شهر به اجرای دو مجتمع آبرسانی روستایی دیگر در این شهرستان اشاره و تأکید کرد: مجتمع دم قلی برای آبرسانی سه روستا و مجتمع آقا بیگلو برای آبرسانی شش روستا در نوار مرزی شهرستان اجرا می‌شود.

وی با تأکید به اینکه مشکلات آب شرب روستای دوه چی در دست پیگیری است، اضافه کرد: انتظار می‌رود در ماه‌های پایانی تابستان ساکنان روستا نیز مصارف خود را مدیریت کنند.

این تأکیدات که البته پیگیری مسئولان مشگین شهر را نشان می‌دهد، در وضعیتی است که روستاییان در تأمین نیازهای ضروری از جمله شست‌وشو و استحمام با مشکل مواجه هستند.

و این همه در وضعیتی است که آب منطقه‌ای استان اعلام کرده است که برای آبرسانی روستاها و شهرهای مشگین شهر پکیج جامعی تعریف کرده است و پروژه‌ها به قوت اجرا می‌شود.