مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج اجباری می شود

انوشیروان محسنی افزود: بعد از اجرای پایلوت طرح مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج به شکل اجباری در سه استان کشور از سال آینده تصمیم داریم تا این طرح را به صورت اجباری در همه استان‌ها اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی گفت: در حال حاضر مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در سه استان کشور به شکل اجباری در حال اجراست که در صورت نظر مساعد مسؤولان استان اردبیل، می‌توانیم این استان را به ردیف استان‌های اجباری در این حوزه اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه قرار است این امر به صورت گسترده در همه استان‌ها اجباری شود، تصریح کرد: قطعاً خروجی این کار به کاهش معلولیت‌ها در جامعه کمک می‌کند که تاکنون نتایج خوبی نیز در این زمینه گرفته شده است.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه در حوزه توانبخشی و ارائه خدمات به جامعه هدف هیچ محدودیت و مشکلی در کشور نداریم، گفت: معاونان توانبخشی کشور حول پنج محور در استان اردبیل جمع شدند تا بتوانیم بر محور توانبخشی مبتنی بر خانواده و جامعه، استانداردسازی خدمات، بهره‌گیری از دستاوردهای علمی در کاهش معلولیت‌ها و افزایش تجهیزات و امکانات ارائه شده توانبخشی به معلولان و همچنین مناسب‌سازی مناطق شهری در تردد راحت معلولان تصمیم‌گیری‌های خوبی را داشته باشیم.

محسنی تبیین کرد: در بسیاری از استان‌ها با همکاری استانداران و جلسات مرتب شورای مناسب‌سازی کارهای خوبی در این حوزه انجام شده ولی همچنان نیازمند توجه ویژه استانداران به این حوزه هستیم تا کار را با توان مضاعف به پیش ببریم.

وی به اجرای طرح پیشگیری از تولد فرزندان معلول اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه در سال‌های گذشته سالانه 40 هزار نفر به معلولان اضافه می‌شد اما سعی کردیم با اجرای طرح‌های مختلفی که در حوزه‌های غربالگری شنوایی، بینایی و ارائه مشاوره‌های ژنتیکی در حال انجام است، مشکلات و آسیب‌ها را از بین ببریم