کشف آثار تاریخی با قدمت سه هزار ساله در سد کوچری گلپایگان+ تصاویر

قدمت آثار به تازگی کشف شده در سد کوچری سه هزار سال اعلام شد.

خبرنگار دیار عالمان درخصوص آثار تاریخی کشف شده از سد کوچری گلپایگان با مهدی نوبخت رییس میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان، به گفت و گو نشست.

 

رییس میراث فرهنگی گلپایگان گفت: اولین اقدام لازم جهت شروع عملیاتی احداث سد در هر منطقه را اخذ استعلام از سازمان میراث فرهنگی در خصوص وجود اثر و یا محوطه تاریخی عنوان کرده و اضافه نمود متاسفانه به دلیل اهمال کاری یا بی اطلاعی این اقدام از سوی پیمانکار سد کوچری انجام نشده است.

وی افزود: این کار به دلیل اینکه اثر یا محوطه تاریخی منقول و غیر منقول را در محدوده مورد نظر بررسی نمایند باید صورت می گرفت.

 

مهدی نوبخت با بیان اینکه سال هشتاد و هشت اداره میراث فرهنگی تاسیس شده و از همان ابتدا محوطه سد در دستور کار اداره قرار داشته، ادامه داد: سرانجام پیگیری ها در سال نود به نتیجه رسید و قرار شد با اعتباری از اداره آب منطقه ای کار پیمایش صورت بگیرد.

رییس اداره میراث فرهنگی نحوه پیمایش را اینگونه تشریح کرد: گروه باستان شناسی محدوده سد یعنی از تاج تا جایی که قرار است زیر آب برود به همراه دویست متر اضافه تر از هرطرف پیاده روی می کنند، در این مسیر سفال شکسته، توده ای که گیاه کمتر رشد کرده باشد، رنگ خاک، غیر دست ساز بودن چیزهایی که هست و…نشانگر محوطه تاریخی می باشند در اینجا به مرور زمان هنگام بارندگی خاک ها شسته می شود و سفال ها نمایان شده اند و متوجه محوطه تاریخی بودن منطقه می شوند.

 

وی به حضور پژوهشکده باستان شناسی کشور اشاره کرد و گفت: پژوهشکده در سه فاز مطالعاتی، مستند نگاری و باستان شناسی و گمانه زنی تاریخی منطقه وارد عمل شد.

 

وی نتایج اجرای طرح را یاداور شد و عنوان کرد: در فاز دوم، کنار بستر رودخانه و روستای کوچری و محوطه ای که الان به زیر آب رفته است، در مجموع پنجاه و شش منطقه تاریخی، چهارده محوطه باستانی یافت شد.

 

رییس اداره میراث فرهنگی گروه باستان شناسان از دو محوطه باستانی در معرض خطر نام برد و تصریح کرد: قدمت این مناطق سه هزار سال تخمین زده شده است.

وی در ادامه گفت: از محل این گورها چهارده ظرف سفالی خارج شده است.

 

مهدی نوبخت خاطرنشان کرد: هر گونه گمانه زنی در مورد کشف سکه و یا تاریخی بودن این محوطه ها شایعه است و تنها مکشوفه در این محوطه تعدادی قبر می باشد.

  • 1
  • 1
  • 1
  • 1