قلیان تا بهمن‌ماه از قهوه‌خانه‌های شهرضا جمع‌آوری می‌شود

حجت‌الله تنهایی عصر امروز در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان با اشاره به بهداشت مواد لبنی در سطح مغازه‌های شهرستان، اظهار داشت: در بازدیدهایی که از مراکز عرضه مواد لبنی نظیر شیر و ماست می‌شود از منبع تهیه این مواد سئوال پرسیده نمی‌شود، مشکل جایی است که فرد در منزل مسکونی اقدام به تأمین مواد لبنی و فروش آنها در مغازه می‌کند.

حجت‌الله تنهایی با اشاره به عرضه نان خانگی و فروش آن در سطح فروشگاه‌های مواد غذایی، افزود: با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان برای ساماندهی مراکز طبخ و عرضه نان خانگی در حال تدوین دستورالعمل برای نان‌های خانگی هستیم.

وی با اشاره به طرح جمع‌آوری قلیان، گفت: قلیان عامل بیماری‌های تنفسی و مشکلات بهداشتی است و باید در این زمینه تلاش شود، اگر اهتمام مسئولان قضایی، بهداشت، اصناف و فرمانداری وجود نداشته باشد جمع‌آوری قلیان طولانی می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به 24 آبان روز جهانی دیابت، گفت: بیماری دیابت به سرعت در حال پیشرفت و همه‌گیری است در بعضی از کشورهای در حال توسعه مانند ایران سرعت رشد چشمگیر است، دیابت در سه سطح یک، دو و سه قابل مداخله است.

وی با اشاره به اجرای طرح ایراپن در شهرضا، بیان کرد: در برنامه ایراپن برای همه انسان‌های سالم ارزیابی خطر 10 ساله آینده را انجام می‌دهیم، در سطح دوم اگر فردی دچار بیماری دیابت شده باشد با دارو از پیشرفت بیماری جلوگیری و بیماری کنترل می‌شود.

تنهایی با بیان اینکه در سطح سوم اقدامات لازم برای سلامت و بازتوانی فردی که مبتلا به دیابت است انجام می‌شود، افزود: با اجرای طرح ایراپن شرایطی را در شهرضا ایجاد کردیم که مردم به صورت رایگان به مراکز بهداشتی مراجعه و از نظر بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی آزمایش شوند.

وی با اشاره به اینکه درصد شیوع دیابت در شهرضا بیش از 6 درصد است، تصریح کرد: در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 7 هزار نفر بیمار دیابتی در شهرضا داشته باشیم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به اینکه از اسفندماه سال گذشته با اجرای طرح ایراپن حدود 230 نفر به بیماری دیابت شناسایی شدند، بیان کرد: هزارو140 نفر نیز در گذشته شناسایی شده بودند، بنابراین بیش از 5 هزار نفر مبتلا به مراحل مختلف این بیماری در شهرستان وجود دارند که هنوز از بیماری خود با خبر نیستند.

وی بیان کرد: طرح ایراپن در شهرضا در راستای پیشگیری از مرگ‌های زودرس است و دیابت یکی از علل شایع مرگ‌های قبل از 70 سالگی است.

تنهایی با اشاره به همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اداره آموزش و پرورش شهرستان برای حضور خانواده‌های دانش آموزان در طرح ایراپن، گفت: درصدد هستیم از طریق آموزش‌وپرورش والدین دانش‌آموزان را به پایگاه‌های سلامت برای پیشگیری از چهار بیماری غیرواگیر هدایت کنیم تا سلامت شهرستان وضعیت بهتری داشته باشد.

وی بیان کرد: در دوره‌های قبل از دولت یازدهم یکی از مشکلات عدیده در بخش سلامت بیمارستان‌ها، اورژانس‌ها و وضعیت درمان کشور بود که یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید سلامت مردم با اجرای طرح تحول در حوزه بهداشت و درمان بود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه اقدامات خوبی در این طرح از نظر امکانات و تجهیزات پزشکی، نیرو و بودجه‌های عمرانی و تملک دارایی در اختیار بهداشت و درمان شهرستان قرار گرفت، افزود: در حوزه تحول در بخش بهداشت در فاز نخست مراکز سلامت در حاشیه‌های ایجاد و 26 نفر نیرو در این راستا جذب شدند و در مراکز جامع سلامت به مردم خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شد.

وی با بیان اینکه در فاز 2 ایجاد چارت جدید سازمانی برای پایگاه‌ها و مراکز سلامت روستایی تعریف شد، تصریح کرد: یک میلیاردو580 میلیون تومان در سال 94 در بهداشت شهرستان جذب شد که 840 میلیون تومان از آن در بخش عمران و ساختمان سازی، 220 میلیون تومان در بخش خرید مکمل دارویی 184 میلیون تومان در سایر بخش‌ها هزینه شد.

تنهایی اظهار داشت: در سال 95 نیز یک میلیاردو 80 میلیون تومان هزینه شد که 140 میلیون تومان آن برای تجهیزات، 645 میلیون تومان برای ساخت و ساز و 210 میلیون تومان برای خرید مکمل هزینه شد.

وی با اشاره به افزایش 110 سیستم رایانه‌ و اختصاص اعتباری بیش از یکهزار و 500 میلیون ریال برای زیرسازی اینترنتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان، بیان کرد: شهرستان شهرضا در بخش بهداشت در استان به عنوان یک شبکه پیشتار است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه در بخش درمان همه جا مشکل خاص خود را دارد، افزود: در شهرستان شهرضا در گذشته بیمارستان صاحب‌الزمان (عج) با 30 تخت بستری وجود داشت که با ساخت بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) این شهرستان دارای یک بیمارستان 140 تختی  شد.

وی گفت: با وجود احتیاج هر تخت بستری به تعداد زیادی پرسنل و کادر درمانی و تجهیزات پزشکی، همچنان نمودار سازمانی و بودجه جاری دولتی به ازای 30 تخت به حساب شبکه بهداشت و درمان شهرستان واریز می‌شود و مابقی باید حقوق پرسنل هر ماه 600 میلیون تومان از درآمد بیمارستان پرداخت می‌شود.

تنهایی افزود: بیمارستان امیرالمومنین (ع) با تراز منفی حرکت می‌کند و در حال حاضر این بیمارستان بدهی سنگینی بایت حقوق و مزایای معوقه به متخصصان، پزشکان عمومی و پرسنل دارد.

وی بیان کرد: در بحث تحول نظام سلامت 16 میلیارد تومان از مهر سال 93 تا 95 در بخش مقیمی پزشکان، ویزیت و ارتقای هتلینگ پول دریافت کردیم که 10 میلیارد تومان آن کاهش پرداخت از جیب مردم بوده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا افزود: در این دو سال 12 میلیارد تومان در ساختمان سازی هزینه شده است و یال جدید بیمارستان، بیمارستانی بزرگ‌تر از از بیمارستان امیرالمومنین (ع) با 150 تخت است که اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: در بحث غربالگری سرطان که شهرضا پایلوت آن است مرکز آن در بیمارستان امیرالمومنین (ع) تا 22 بهمن یا اوایل سال آینده به اتمام می‌رسد و با تکمیل آن تجهیزات آن نیز فرستاده می‌شود.

تنهایی بیان کرد: بخش روانپزشکی بیمارستان صاحب‌الزمان (عج) با هزینه‌ای بیش از 200 میلیون تومان ایجاد و از هفته گذشته کار خود را آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: تا پایان سال 8 هزار سفیر سلامت در شهرضا به ثبت می‌رسد و آنها می‌توانند اطلاعات بهداشتی را در اختیار خانواده‌ها قرار دهند.

پایان بهمن آخرین مهلت به قهوه‌خانه‌ها برای حذف قلیان

رئیس اتاق اصناف شهرضا در ادامه جلسه با اشاره به طرح جمع‌آوری قلیان از سطح قهوه‌خانه‌های شهرستان، افزود: جمع‌آوری قلیان‌ها باید با حکم دادستان باشد و تا 30 بهمن ماه به این مراکز مهلت داده شده تا قلیان‌ها را جمع‌آوری و پروانه کسب خود را تبدیل وضعیت کنند.

ابراهیم سبزواری با بیان اینکه مردم باید نسبت به سلامت خود حساس باشند، گفت: مقابله با مراکز عرضه قلیان در حیطه وظایف اصناف نیست و شبکه بهداشت باید وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه تنها 2 واحد قهوه‌خانه پروانه کسب دارند و مابقی فاقد پروانه هستند، گفت: سلامت مردم برای اصناف بسیار مهم است، بنابراین قلیان‌ها را از سطح قهوه‌خانه‌ها جمع‌آوری می‌کنیم.

رئیس اتاق اصناف شهرضا با بیان اینکه پخت نان خانگی در خانه‌ها سبب ایجاد رکود در نانوایی‌ها شده، گفت: نانوا هزینه بسیاری برای پخت نان می‌کند، نان شهرضا هنوز بهترین نان در بین شهرستان‌های استان است اما متأسفانه کسی به درددل نانوایان گوش نداده است.

وی اظهار داشت: از نانوایی‌ها شبکه بهداشت، اصناف، صنعت، معدن و تجارت بازدید و نظارت می‌کنند و حق ندارند مواد افزودنی به نان‌ها اضافه کنند اما در منازل پخت نان هیچ بازرسی نمی‌شود.