۱۲ تالاب فارس کاملاً خشک شد

معصومه ابتکار ظهر امروز در همایش "چتر همکاری" و تجلیل از برگزیدگان نخستین مسابقه ملی عکس "در راه مدرسه" که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه اصفهان شهری بسیار ارزشمند و دارای رتبه‌بندی‌های جهانی است، اظهار داشت: باید کیفیت زندگی، کیفیت شاخص‌های هوا، مدیریت پسماند و فضای سبز در این شهر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت یازدهم و توجه خاص آقای روحانی به محیط زیست، موضوع آلودگی‌های هوای کلان‌شهرها در دستور کار دولت قرار گرفت و امروز بعد از 3 سال وضعیت هوای کلان‌شهرهای ما که 35 میلیون نفر از جمعیت ایران در آن ساکن هستند، بهتر از سال 92 است و دستگاه‌های اندازه‌گیری برخط این نوید را می‌دهد که آلاینده‌های خطرناک به حد استاندارد رسیده است.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: در همین تاریخ 28 و 29 آذرماه در سال 92، تنها 72 روز هوای سالم داشتیم و امروز در سال 95 تقریباً 228 روز هوای سالم داریم که بیش از 3 برابر تعداد روزهای سالم و پاک افزایش پیدا کرده که این مهم به‌همت دولت و همکاری شهرداری‌ها و مردم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه برنامه کاهش آلودگی هوای اصفهان باید استمرار پیدا کند، افزود: مسئله گرد و غبار یک مسئله ملی است که تاکنون مطالعات خوبی در این زمینه انجام شده ‌و برنامه‌های مدیریت کانون‌های گرد و غبار بر‌اساس مطالعات محلی به‌زودی اجرا خواهد شد.

ابتکار با بیان اینکه حل مسئله گرد و غبار نیازمند همت عمومی و مشارکت مردم و البته اعتبارات است، خاطرنشان کرد: یکی از محورهای اصلی برنامه ششم موضوع آب و محیط زیست است و امیدواریم این اولویت مهم ملی از سوی نمایندگان مجلس نیز مورد توجه قرار گیرد و همچنین در‌ بودجه سال 96 دولت به مسئله آب و محیط زیست و مقابله با گرد و غبار توجه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی بیان کرد: احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی مطالبه ارزشمند و مهم امروز و دغدغه همه ایرانیان است، کنار زاینده‌رود و گاوخونی احیای تالاب بختگان، جازموریان، دریاچه ارومیه و هامون نیز جزو دغدغه‌های ملی است. اصلاً فکر نکنید که مسئله احیاء ویژه اصفهان و یک مسئله قومیتی و منطقه‌ای ‌است، اکنون کارون نیز حال خوبی ندارد و هورالعظیم کاملاً خشک و بدون آب بود که به‌همت دولت و با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته احیا شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مسئله خشکسالی محدود به ایران نبوده و 196 کشور در پاریس دور هم جمع شده و بزرگترین موافقت جهانی را برای تغییر اقلیم امضاء کردند، گفت: مسئله خشکی رودخانه‌ها و تالاب‌ها یک موضوع محلی و منطقه‌ای نیست و نیاز است این موضوع را ملی و جهانی ببینیم و همه باید پای کار بیاییم و برای آینده ایران تلاش کنیم، در سطح ملی نیز باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و دلایل این موضوع را علمی ببینیم.

وی گفت: امسال نسبت به سال گذشته 76 درصد کاهش بارندگی داشتیم و هر سال شاهد کاهش 20درصدی بارندگی هستیم و این به‌دلیل تغییر اقلیم است و در حال حاضر خوزستان با 3 درجه افزایش دما و فلات مرکزی ایران با 1.8 درصد افزایش دما روبه‌رو است، در یزد و کرمان نیز این فاجعه در حال رخ‌دادن است و این مسئله مربوط به یک رودخانه، یک تالاب و یک استان نیست، در استان فارس از 14 تالاب ارزشمند 12 تالاب به‌طور کامل خشک شده و از بین رفته‌اند پس توجه کنید که مسئله خشکسالی یک مسئله قومیتی نیست.

ابتکار با اشاره به راه‌حل‌های مسئله خشکسالی بیان کرد: نخستین راه‌حل نگاه ملی به این مسئله است، حقابه زاینده‌رود در 50 سال گذشته مشخص شده و اکنون منبع آب به یک‌چهارم رسیده است، بنابراین حقابه نیز از بین رفته است، باید توجه داشت که اکنون حقابه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی صفر شده است.

وی راجع به ضرورت اصلاح الگوی کشت بیان کرد: باید در همه جای ایران اصلاح الگوی کشت صورت گیرد، چراکه مشکلات کشاورزی در همه جای ایران است و نمی‌توان با عصبانیت و هیجان برای آن راه‌حل تعیین کرد.

معاون رئیس‌جمهور درباره راه‌اندازی پویش ملی پیشگیری از اسراف غذا گفت: چرا باید از مزرعه تا سفره یک‌سوم تولیدات کشاورزی ما که 27 میلیارد مترمکعب آب مصرف آن شده، هدر برود. این مسئله، موضوع اصفهان و ایران نیست و یک مسئله جهانی است و بهتر است به‌جای فرافکنی از خود شروع و اصلاح مصرف، آب، کشاورزی و مصرف غذا را الگوی زندگی خود کنیم، تا وقتی نهادها و انجمن‌ها به این مسئله به‌عنوان یک کشمکش قومیتی نگاه کنند مشکلی حل نخواهد شد.

وی با ابراز اینکه در حوضه آبریز زاینده‌رود در چهارمحال و بختیاری و اصفهان کارهای زیادی انجام شده است، تصریح کرد: درد خشکی زاینده‌رود رنجی مشترک میان همه است، این مسئله همه جای ایران وجود دارد، به‌طور مثال در میناب بندرعباس 10 میلیون نخل به‌طور کامل از بین رفته است و این مشکل باید به‌صورت جمعی با همدلی و همکاری حل شود.

ابتکار با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین برای اصلاح الگوی کشت بیان کرد: باید کشاورزان و زحمتکشان این عرصه در اصفهان برای اصلاح الگوی کشت با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین پیشگام شوند تا شاهد پیشرفت‌های خوبی در این زمینه شویم و امیدوار هستیم زاینده‌رود و تالاب گاوخونی نیز به‌زودی احیا شود.

وی با اشاره به میزان مصرف بالای آب در ایران تصریح کرد: در اروپا شهرهای پربارش به‌شدت برنامه‌های مدیریت بخش کشاورزی و آبیاری را انجام داده و مصرف آب را کنترل می‌کنند، این موضوعی است که دنیا آن را پذیرفته و می‌دانند که با تلاش و استفاده از علم و فناوری می‌توان الگوی مصرف را اصلاح کرد و ما نیز راهی جز این نداریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اصفهان نیز همان‌طور که در موضوع آلودگی هوا پیشگام شد و به موفقیت‌هایی دست پیدا کرد، در زمینه اصلاح الگوی مصرف نیز می‌تواند پیشگام باشد چرا‌که هم سرمایه لازم و هم توانایی مورد نیاز را در اختیار دارد.

ابتکار درباره وضعیت تالاب گاوخونی گفت: امروز کانون‌های گرد و غبار از گاوخونی نیست چون این تالاب همچنان مرطوب است، با مدیریتی که دولت و استانداری در همین شرایط سخت انجام داده‌اند تا‌کنون چند نوبت حق‌آبه در نظر گرفته شده و مهم است که این حق‌آبه کماکان تأمین شود تا تالاب گاوخونی زنده بماند و گرد و غبار آن به مناطق شهری و کشاورزی وارد نشود.