سایه سنگین بی‌تدبیری بر بازار سهام

بازارهای مالی شهر در اولین روز از هفته و در حالی که مهم‌ترین اخبار به رجزخوانی‌های سیاسی ترامپ برای جمهوری اسلامی ایران، صحبت‌های رئیس سازمان بورس در مورد سود بانکی، رشد قیمت جهانی طلا، ابهامات بازارهای مالی در رابطه با اقدامات احتمالی دولت جدید آمریکا و تغییر مأخذ مالیات بر ارزش افزوده به مالیات بر مصرف اختصاص داشت، شروعی بسیار ضعیف را تجربه کردند و در پی معاملات دیروز، بورس ریزش قابل توجهی را تجربه کرد، قیمت دلار افزایش یافت و طلا نیز گران شد.

*سایه سنگین بی‌تدبیری بر بازار سهام

در معاملات روز گذشته بازار سرمایه افت هم‌زمان قیمت‌ها و حجم معاملات مشاهده شد که دلیل این امر از دید فعالان بازار، تهدیدهای جدید ترامپ، لیست جدید تحریم‌ها و به طور خاص، عرضه اولیه پیش رو بود.

مدیران بازار سرمایه این بار بدون توجه به وضعیت وخیم نقدینگی در بازار و فشار فروش موجود در بازار، شرکت سرمایه‌گذاری برکت را آماده عرضه کردند که عرضه اولیه آن مبلغی بالغ‌بر 80 میلیارد تومان را نیاز دارد؛ بازاری که حجم معاملات آن به زحمت از 100 میلیارد تومان گذر کرد.

در گروه‌های پیشتاز روزهای قبل، کاهش قیمت‌ها به شدت به چشم می‌خورد و این ریزش قیمتی خصوصاً در گروه خودرویی نشان از اوج‌گیری ناامیدی در بازار داشت.

در معاملات روز گذشته، اغلب نمادهای گروه خودرو به سمت حداقل قیمت مجاز متمایل شدند و این در حالی بود که اخبار این گروه، در روزهای گذشته، اخبار مثبتی بود.

در گروه فلزات اساسی، با وجود کاهش ارزش شاخص جهانی دلار و رشد قیمت فلزات اساسی، معاملات به سمت رکود پیش رفت و قیمت نمادهای مطرح این گروه از جمله فولاد مبارکه با افت مواجه شد.

معاملات دیروز بازار سرمایه را می‌توان جزو تاریک‌ترین روزهای سال 95 ثبت کرد و از دید تحلیلگران، این معاملات انعکاسی کامل از بی‌تدبیری سازمان بورس و کلیه نهادهای ناظر بر بازار سرمایه بود؛ کاهش حجم معاملات، تلاش سهامداران برای نقد کردن دارایی خود به هر نحوی و انباشت ابهام در اغلب بخش‌های بازار تنها نشانه‌هایی سطحی از واقعیات این روزهای بازار سرمایه است که هر روز بر حجم آن افزوده می‌شود.

*کنترل دستوری ارز به فضای مجازی رسید

در حالی که رکود مجدداً بر کلیت اقتصاد سایه افکنده و در چند ماه پایانی زمامداری دولت یازدهم همه بخش‌ها مجدداً رنگ رکود و بی تحرکی به خود گرفته‌اند، تلاش برای کنترل بازار ارز به تمام روش‌های ممکن ادامه دارد و در اقدامی غیرمترقبه و البته غیرقابل باور، برخی سایت‌های اعلام قیمت ارز آزاد از دسترس خارج و فیلتر شدند.

عامل این دست اقدامات البته هنوز مشخص نیست اما پیام واضح این شیوه کنترل بازار، ایجاد ابهام در بازار، از میان بردن حداقل شفافیت، ترویج معاملات غیررسمی و ایجاد فرصت برای سوداگری سفته‌بازان بازار ارز است.

در معاملات روز گذشته بازار آزاد اصفهان، قیمت دلار به 3 هزار و 830 تومان رسید که 6 تومان نسبت به روز قبل گران‌تر بود.

فعالان بازار، وضعیت معاملات را پر ابهام ارزیابی کرده و معتقدند، با وجود دست‌کاری واضح قیمت در بازار، قیمت‌ها میل به صعود داشته اما این افزایش قیمت به دلیل ابهامات موجود در بازارهای مالی جهان و حرکات احتمالی ترامپ هنوز بالفعل نشده است.

*اتفاقات پساترامپ پیش‌خور شد

بازار طلای داخلی این روزها و در زمانی که هیجانات انتخاب رئیس جمهور جنجالی آمریکا به اوج خود رسیده بیش از بازار جهانی التهاب پیدا کرده و برابری قیمت سکه در قیاس با قیمت‌های جهانی نشان دهنده ایجاد حباب قیمتی در این محصول گران‌بها است.

به گفته فعالان بازار طلا، نرخ برابری ارز برای توجیه قیمت فعلی سکه به بالای 4 هزار تومان رسیده و این یعنی، بازار طلا در روزهای اخیر، اتفاقات ناگوار احتمالی را در قیمت سکه لحاظ کرده است و این اتفاق، ریسک خرید سکه در وضعیت فعلی را افزایش می‌دهد.

با این حال، در معاملات روز گذشته بازار طلای اصفهان، قیمت هر سکه بهار آزادی با 3 هزار و 500 تومان رشد به یک میلیون و 196 هزار تومان رسید.

ربع سکه و نیم سکه نیز به ترتیب 333 و 629 هزار تومان قیمت‌گذاری شدند.